کاردرمانی چیست و برای چه کسانی استفاده می شود؟

کاردرمانی

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یا occupational therapy یکی از شاخه های توانبخشی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به کار گرفته می شود. هدف از کاردرمانی کمک به افرادی است که به هر دلیلی قادر به انجام کارهای روزانه و شخصی خود نیستند. به کمک اقدامات کاردرمانی به افراد کمک می شود تا مستقل از دیگران بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند. در این نوع درمان از علوم مختلف مانند روانشناسی، فیزیولوژی و آناتومی جهت بهبود عملکرد بیماران استفاده می کنند. افرادی که از بدو تولد مشکل دارند، یا دچار عقب افتادگی ذهنی هستند، یا افرادی که بر اثر کهولت سن ناتوانی دارند برای رفع مشکلات خود به مراکز کاردرمانی مراجعه می کنند. هدف از کاردرمانی، بهبود توانایی بیمار است که بتواند هرگونه فعالیت مهم و حیاتی را بطور مستقل انجام دهد.

اگر به هر دلیلی فرد بیمار تمایل یا امکان حضور در کلینیک کاردرمانی را نداشته باشد می تواند از خدمات کاردرمانی در منزل مجموعه ما که توسط متخصصان مطرح و باتجربه ارائه می گردد استفاده کند. اگر در مورد کاردرمانی در منزل سوال یا ابهامی دارید میتوانید با مجموعه ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

کار درمانی در چه مسائلی به ما کمک می کند؟

حوزه عملکرد کاردرمانی بسیار گسترده است و در مسائل مختلفی می توان از خدمات کاردرمانی استفاده کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • در مشکلات اسکلتی عضلانی( همانند کمردرد، درد در اندام های انتهایی مانند دست و پا، مشکلات فتق دیسک در هر قسمت)
  • در افرادی که به هر دلیل دچار سرگیجه می شوند و احتمال سقوط دارند.
  • کسانی که دچار بیماری های نورولوژی می شوند( بیماری هایی مانند پارکینسون، ام اس، هانگتینگتون و …)
  • افرادی که دچار سکته مغزی و یا سکته قلبی شده اند( این افراد پس از سکته دچار مشکلات مختلفی می شوند)
  • افرادی که دچار شکستگی های مختلف شده اند.
  • کسانی که دچار فلج اندام شده اند( فلج تک اندام، فلج اندام تحتانی و موارد این چنینی)
  • کسانی که دچار قطع عضو شده اند.
  • معلولین به صورت مادرزادی
  • افراد سالمندی که در نشستن یا ایستادن دچار مشکل شده اند.
  • کودکانی که دچار مشکلات رشدی هستند و در رشد تاخیر دارند.
  • کسانی که دچار سرطان های مختلف شده اند و ممکن است با محدودیت هایی روبه رو شده باشند.
  • بزرگسالانی که در مهارت هایی مانند رانندگی کردن دچار مشکل شده اند.

 

هدف از اقدامات کاردرمانی چیست؟

به طور کلی هدف از انجام اقدامات کار درمانی حفظ استقلال شخص می باشد. کلیه اقدامات کاردرمانی در جهت بهبود زندگی فرد و هم چنین حفظ استقلال او برای انجام کارهای روزمره انجام می شوند. این هدف با کمک سایر گروه های کادر درمان محقق می شود و در حقیقت کاردرمانی یک رشته مستقل نیست. بنابراین با توجه به این اهداف کاردرمانی، تمامی گروه های سنی که دچار مشکل شده اند می توانند از خدمات کاردرمانی استفاده کنند.

کاردرمانی

کاردرمانگر کیست و چه اقداماتی انجام می دهد؟

برخی افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله: بیماری، ناتوانی، معلولیت و…توانایی انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشند. کاردرمانگران افراد تحصیل کرده و متخصصی هستند که به کمک تجهیزات و تکنیک های مختلف به این افراد کمک می کنند تا به یک استقلال نسبی دست پیدا کنند و بتوانند کارهای روزانه خود مثل راه رفتن، غذا خوردن و…را انجام دهند.

کاردرمانگر

وطایف کاردرمانگر چیست؟

  • کمک به کودکان ناتوان و دارای معلولیت
  • کمک به افرادی که پس از بیماری های مختلف مثل سکته مغزی، ضایعه نخاعی و… دچار ناتوانی شده اند.
  • آموزش استفاده از ابزارهای کمکی به افراد ناتوان
  • آموزش به خانواده افرادی که تحت درمان هستند.
  • ارائه تمرینات مختلف و ارزیابی روند درمان

در جلسات کار درمانی چه می گذرد؟

در جلسات کاردرمانی، کار درمانگر با درنظر گرفتن برخی از مسائل سعی می کند تا برنامه درمانی را طراحی کند. مواردی که مد نظر کاردرمانگر می باشد عبارتند از:

  • شرایط بیماری شخص
  • شرایط مالی او
  • حمایت اعضای خانواده
  • دستورات پزشک و مشاوره متخصص های مختلف
  • محیط زندگی اطراف او
  • شرایط شغلی فرد

کاردرمانگر با در نظر گرفتن تمامی این موارد تلاش می کند تا برنامه درمانی را متناسب با شرایط شخص طراحی کند. در این جلسات حضور افراد خانواده و یا نزدیکان فرد بسیار کمک کننده می باشد. زیرا برخی از توصیه ها مربوط به اطرافیان بیمار می باشد و آن ها نیز می توانند کمک شایانی به شخص بکنند.

ارزیابی کاردرمانی به چه صورت انجام می شود؟

همانطور که گفتیم، وظیفه اصلی کاردرمانگر، طراحی یک برنامه درمانی دقیق و موثر با توجه به شرایط شخص می باشد. بدین منظور باید ارزیابی هایی را انجام دهد. ارزیابی اولین مرحله از اقدامات کاردرمانی می باشد. این ارزیابی می تواند در یک ساعت تا چندین ساعت انجام شود. ارزیابی بسته به شرایط بیمار در خانه، بیمارستان، کلینیک و یا هر جای دیگر انجام می شود.

ارزیابی کاردرمانی

ارزیابی در کار درمانی مطابق فرآیند زیر انجام می شود:

جمع آوری اطلاعات از طریق خود شخص

اولین مرحله ارزیابی، مصاحبه با خود شخص می باشد. در این مرحله درمانگر با پرسیدن سوالاتی، اطلاعات جامعی از وضعیت شخص بدست می آورد. این اطلاعات از مسائل شخصی تا وضعیت پزشکی و شغلی متغیر می باشند. برخی از این سوالات عبارتند از:

  • سن
  • شغل
  • بیماری های زمینه ای
  • مشکلی که برای آن مراجعه کرده اید
  • محدودیت ها

علاوه بر این اطلاعات، زندگی روزمره شما مورد بررسی قرار می گیرد تا کاردرمانگر دقیقا بداند که شما در طی روز چه کارهایی انجام می دهید. همچنین روند پزشکی شما مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت یک پرونده برای شما تشکیل می شود که اطلاعات جامعی از شما را در بر دارد. این پرونده زمینه ساز طراحی برنامه درمانی شما می باشد.

پس از مشخص شدن اطلاعات شما، ارزیابی هایی صورت می پذیرد تا از شرایط فعلی شما اطلاعات واضح تری در دست باشد. این ارزیابی ها بیشتر به شرایط فیزیکی و روانی شما مربوط می شوند:

  • میزان درد
  • وضعیت روانی
  • علائم حیاتی
  • سلامت پوست و یکپارچگی آن
  • تست سلامت مفاصل و محدوده حرکتی مفاصل
  • بررسی سلامت عضلات
  • بررسی حس لامسه و مشکلاتی که دارد
  • تست هماهنگی عصب و عضله
  • امکان زخم بستر و مراقبت های آن
  • بررسی امکان سقوط

تعیین اهداف کاردرمانی

مرحله بعدی تعیین اهداف کاردرمانی با توجه به مشکلات شخص می باشد. در حقیقت زمانی که نیازها و خواسته هایش مشخص شد، اهداف کاردرمانی برای آن شخص تعیین می شوند. این اهداف می توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند. به طور مثال کسی که دچار فتق دیسک کمر شده است، باید در کوتاه مدت شرایطی را فراهم کرد که به کمر شخص فشار کمتری وارد شود. و اهداف بلند مدت نیز شامل تقویت عضلات فرد با کمک ورزش می شوند تا شخص احساس درد کمتری داشته باشد.

برنامه ریزی

پس از تعیین اهداف، کاردرمانگر برنامه درمانی مناسب با شخص را طراحی می کند. این برنامه در نهایت توسط پزشک اصلی تایید می شود. در این برنامه، تعداد جلسات مراجعه، مدت درمان، اهداف و گام های درمان، استراتژی ها و موارد دیگر تعیین می شوند.

تفاوت بین کاردرمانی و فیزیوتراپی

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کاردرمانی با فیزیوتراپی چه تفاوتی دارد. در حقیقت حوزه عملکرد این دو رشته با یکدیگر شباهت هایی دارند. ولی به طور کلی از یکدیگر متفاوت هستند. متخصصین کاردرمانی و فیزیوتراپی هر دو بر روی آناتومی بدن انسان تسلط کامل دارند اما تفاوتی که وجود دارد این است که فیزیوتراپ ها بر روی مشکلات حرکتی، انعطاف اندام ها و کاهش درد تمرکز دارند. در حالی که کاردرمانگرها بیشتر به ارزیابی و بهبود توانایی های فرد در جهت حفظ استقلال و افزایش رضایتمندی از زندگی تلاش می کنند.

کاردرمانی برای کودکان

برخی از کودکان دچار اختلالاتی هستند که عملکرد و استقلال فردی آن ها را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو می کند. در این هنگام، متخصصان کاردرمانی وارد عمل می شوند و با تشخیص اختلال کودکان، روش های درمانی مخصوصی را به کار می گیرند. متخصصان کاردرمانی کودکان، با متخصصان کاردرمانی بزرگسالان، عملکرد متفاوتی دارد. این متخصصان مهارت های عملکردی کودکان را بررسی می کنند و با روش های درمان، آن ها را افزایش می دهند تا از این طریق کودکان بتوانند زندگی مستقلی داشته باشند. البته در این میان، حضور و همکاری پدر ها و مادر ها نیز می تواند سرعت درمان کودکان دچار اختلال را افزایش دهد. اختلالاتی نظیر لکنت زبان و عدم گفتار صحیح، اوتیسم، نقص عضو، سوختگی و … در کودکان، نیاز شدیدی به کاردرمانی دارد.

کاردرمانی برای کودکان

کاربرد کار درمانی برای کودکان

برخی از کودکان در موقع تولد با اختلالات عملکردی مواجه هستند که می بایست با کمک متخصص کاردرمانی (کاردرمانگر) آنها را برطرف کنند. روش هایی که کاردرمانگر برای ارتقای توانایی های کودک بکار می برد به شرح زیر است:
۱. پیشنهاد تهیه تجهیزات تخصصی مانند ویلچر، وسایل ارتباطی
۲. کمک به کودکان که مشکلاتی مربوط به حافظه و توجه دارند
۳. بهبود مهارت های حرکتی و توانایی برای نوشتن
۴. بهبود مهارت های توانایی حرکتی مانند پرت کردن اشیا
۵. بهبود هماهنگی چشم و دست برای غذا خوردن یا حمام کردن

کاردرمانی برای کودکان اوتیسم

اوتیسم عنوانی است که به یک سری اختلال های عصبی تعلق می گیرد. این بیماری یک بیماری مادرزادی است و هیچ گونه درمان قطعی برای آن عنوان نشده است. این بیماری به توجه بسیار زیادی نیاز دارد و با روش های مخصوص می توان علائم آن را در کودکان کاهش داد. باید توجه داشته باشید که علائم این بیماری بر روی هر کودکی متفاوت می باشد. به موجب این بیماری، کودکان از برقراری ارتباط و تعامل با دیگران عاجز هستند و در پردازش های حسی خود نیز دچار اختلال می باشند. کاردرمانی حسی برای کودکان در منزل، باعث می شود تا کودکان بتوانند حس های خود را به طور صحیح شناسایی کنند و موجب می شود تا واکنش های شدید آن ها در برابر صداها، کاهش پیدا کند. متخصصان کاردرمانی در منزل برای کودکان دچار اوتیسم، باید از صبر بسیار زیادی برخوردار باشند و مهارت ارتباط با این کودکان خاص را بلد باشند.

توانبخشی برای سالمندان

 

در دوران سالمندی، انسان دچار بیماری ها و اختلال های مختلفی می شود. به طور کلی عنوان سالمند، به افرادی تعلق می گیرد که بیشتر از ۶۰ سال سن دارند. این اختلالات اغلب به دلیل افزایش سن و تغییراتی که در بدن افراد مسن ایجاد می شود، به وجود می آیند. از این رو نیاز به کار درمانی در منزل برای افراد سالمند در صورت بروز مشکلات ذهنی و جسمی، ضرورت می یابد. یکی از رایج ترین انواع کاردرمانی برای افراد سالمند، انجام فیزیوتراپی و ورزش های مخصوص برای توانبخشی جسمی و حرکتی می باشد.

توانبخشی برای سالمندان

 

کاردرمانی برای بیماران فلج مغزی

فلج مغزی از دیگر بیماری هایی است که می تواند موجب از بین رفتن بسیاری از توانایی های فردی شود. افرادی که دچار این بیماری هستند، توانایی راه رفتن، برخاستن و نشستن ندارند. متخصصان کاردرمانی در منزل، سعی می کنند تا این بیماران را به زندگی برگردانند و با برنامه های ورزشی مخصوص، عضلات بدن این بیماران را تقویت می کنند تا بتوانند حداقل توانایی های انسانی خود را بازگردانند. درمانگران همچنین با روش های تخصصی، نیاز های عاطفی و اعتماد به نفس این بیماران را افزایش می دهند و آن ها را به حضور در اجتماع تشویق می کنند.

جمع بندی

همان طور که که در مطالب پیشین ذکر شد، متخصصان کاردرمانی، به صورت تخصصی در زمینه توانبخشی به تحصیل پرداخته اند. یکی از مهم ترین وظایف این افراد در کنار درمان بیماری ها و اختلال ها، تشویق افراد بیمار برای انجام قابلیت های قبلی خود می باشد. از این رو متخصصان کاردرمانی باید نقش یک دوست صمیمی را برای افراد بیمار ایفا کنند. داشتن مهارت های ارتباطی از دیگر ویژگی های اصلی متخصصان کاردرمانی می باشد. این افراد باید بتوانند با کودکانی که دچار اختلال های ذهنی هستند نیز ارتباط موثری برقرار نمایند.
از دیگر ویژگی هایی که متخصص کاردرمانی در منزل باید دارا باشد، توانایی حل کردن مسائل است. قدرت فیزیکی نیز نقش موثری در کاردرمانی برای بزرگسالانی که دچار اختلال های حرکتی و جسمی هستند، ایفا می کند. با وجود تمامی این ویژگی ها، داشتن ذات یاری رسان و صبر و حوصله، را می توان مهم ترین ویژگی برای یک متخصص کاردرمانی دانست لازم به یادآوری است که بهترین کاردرمانی در منزل انجام می گیرد و همکاری اعضا خانواده در کنار مسئولیت پذیری متخصصان، روند درمان را سرعت می بخشد.

اگر به خدمات کاردرمانی نیاز دارید می توانید با مراجعه به کلینیک توانبخشی ما از امکانات به روز و پیشرفته و همچنین دانش و تجربه کاردرمانگران ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *