آموزش و مشاوره تحصیلی

آموزش و مشاوره تحصیلی

همه ما در یک مقطع زمانی مجبور هستیم تا یک تصمیم سرنوشت ساز بگیریم. این تصمیم می تواند تمام آینده ما را تحت تاثیر خودش قرار بدهد. اینکه در آینده قرار است چکاری انجام دهیم، با چه کسانی آشنا شویم، در چه محیطی کار کنیم، چه میزان درآمد داشته باشیم و … . این تصمیم مهم، انتخاب رشته تحصیلی و یا به صورت کلی هدایت تحصیلی نامیده می شود. حال که تا به اینجا متوجه شدید درباره چه چیزی می خواهیم صحبت کنیم، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا درباره  اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پیشرفت سطوح تحصیلی

در چند سال گذشته، بخش آموزش شاهد تحولات چشمگیری بوده است. نه تنها کیفیت آموزش بهبود یافته است، بلکه تعداد دوره های تخصصی ارائه شده در کالج ها و دانشگاه ها در سطوح مختلف در سراسر جهان نیز افزایش یافته است. در چنین سناریویی، دانش آموزانی که به دنبال آموزش با کیفیت هستند، در انتخاب رشته حتی در مقطع دبیرستان دچار مشکل می شوند. اینجاست که نقش مشاوره تحصیلی پررنگ می شود.

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی عمدتا به فعالیت اطلاق می شود که به ارائه کمک و راهنمایی به دانش آموزان در انتخاب صحیح در تحصیل اعم از برنامه های تحصیلی، علایق شغلی، انتخاب رشته و تخصص در دبیرستان و هنرستان و همچنین انتخاب دانشگاه محل تحصیل بر اساس علایق و معیارهای مهم دیگر می پردازد.

مشاور تحصیلی کسی است که با آگاهی کامل از شرایط تحصیلی و رشته های مختلف سعی می کند تا با استفاده از دانشی که دارد به دانش آموزان با توجه به علایق و استعداد ها و پتانسیلی که دارند، در انتخاب رشته چه در مقطع دانش آموزی و چه در مقطع دانشجویی کمک کند. بنابراین مشاور تحصیلی می تواند ارتباط مستقیمی با والدین و خود دانش آموز داشته باشد تا بتواند در این تصمیم گیری مهم به آن ها کمک کند بهترین راه را انتخاب کنند.

مشاور تحصیلی به شما درباره سه موضوع مهم زیر راهنمایی هایی را ارائه می دهد:

  • راهنمایی و هدایت تحصیلی
  • مشاوره شغلی
  • کشف زمینه ای که دانش آموز در آن استعداد دارد

راهنمایی و مشاوره در زمینه نیازهای تحصیلی دانش آموز متمرکز خواهد بود. فرقی نمی کند که او به دنبال انتخاب رشته مناسب در دوره متوسطه باشد و یا اینکه بخواهد برای دانشگاه انتخاب رشته کند. نگرانی هایی که در ذهن یک مشاور تحصیلی وجود دارند باعث می شود که او به چیزی بیشتر از آموزش رسیدگی کند.. در اینجا برخی از مسائلی که یک مشاور تحصیلی خوب به آن ها اهمیت می دهد آورده ایم:

  • مسائل خانوادگی
  • هیجانات دوران بلوغ
  • سنجش نوع و میزان حمایت های خانواده
  • بررسی نمرات دانش آموز

مشاور تحصیلی چه کاری برای ما می کند؟

زمانی که نام مشاور را می شنویم، یک فرد خوش صحبت، خوش اخلاق و با انرژی بالا در ذهن ما مجسم می شود. اهمیت راهنمایی و هدایت تحصیلی آنچنان افزایش پیدا کرده است که در مدارس و دانشگاه ها بخشی به عنوان مشاوره افزوده شده است تا بتوانند به دانش آموزان کمک کنند.

اما اینکه فرد از صلاحیت کافی برای کمک به فرزند شما برخوردار است یا خیر همیشه مورد سوال بوده است. بنابراین بهتر است در انتخاب مشاور کسی را انتخاب کنید که از علم و آگاهی او اطمینان خاطر داشته باشید. علاوه بر این مهم است که شخصی را که انتخاب می کنید، با شما و فرزندتان بتواند ارتباط خوبی بگیرد. زیرا قرار است که نظرش در آینده فرزندتان تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین باید کسی را انتخاب کنید که علاوه بر علم و آگاهی زیاد، احساس صمیمیت را به شما القا کند تا با دادن اطلاعات درست به او بتوانید یک مشاوره حرفه ای را دریافت کنید. اینکه مشاور بتواند احساسات پیچیده شما را درک کند و افکار شما را به سمت درستی هدایت کند، نکته حائز اهمیتی خواهد بود.

آموزش و مشاوره تحصیلی

اهمیت استفاده از خدمات مشاوره تحصیل

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، مشاوره تحصیلی می تواند نقش مهمی در زندگی هر دانش آموزی داشته باشد. زیرا به او کمک می کند تا در هر مرحله از سفر تحصیلی و شغلی خود، تصمیمات آگاهانه و درستی بگیرد. بسیاری از والدین احساس می کنند که انتخاب رشته های تاپ و پرطرفدار می تواند آینده فرزندشان را تضمین کند، اما اگر نگاهی به آمار و ارقام بیندازند متوجه خواهند شد که میزان موفقیت افراد در این رشته ها به میزان بسیار زیادی به علایق و استعداد آن ها بستگی دارد. چه بسا بسیاری از دانش آموزان مسیری را طی کرده اند، اما چون به آن علاقه ای نداشته اند و یا استعدادهایشان به طور دقیق مشخص نشده است نتوانسته اند از هدایت تحصیلی مناسب برخوردار باشند و پس از صرف چند سال مجبور شده اند دوباره از اول شروع کنند.

مشاور تحصیلی در چه مواقعی می تواند به ما کمک کند؟

مشاور تحصیلی در مواقع حساس می تواند زندگی شما را متحول کند. او با نظرهای تخصصی و کارشناسانه ای که می دهد به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین تصمیم را در هر لحظه بگیرید. یک مشاور تحصیلی در موارد زیر به شما کمک می کند:

  • مشاوره شغلی برای دانشجویان
  • یافتن چیزی که در تحصیل کردن دنبال آن هستید
  • شفاف سازی اهداف تحصیلی و برنامه ریزی برای رسیدن به آن ها
  • برنامه ریزی قدم های سنجیده شده و معقول در جهت پیشرفت تحصیلی
  • یافتن گزینه های تحصیلی با توجه به بودجه شما
  • کمک به خودرارزیابی دانش آموز
  • شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموز
  • ارزیابی دقیق استعداد ها
  • برقراری موازنه بین استعدادها و علایق

اگر دقت کرده باشید تمامی موارد ذکر شده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی زندگی شما تاثیر می گذارند. بنابراین نمی توان گفت که نکات بی اهمیتی هستند. هدایت تحصیلی و شغلی درست در این زمینه می تواند آینده خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. در صورتی که اگر این اتفاق نیفتد، هزینه و زمان زیادی از شما تلف خواهد شد و در بسیاری از مواقع باید به زندگی و رشته ای که به آن علاقه ندارید تن دهید و یا اینکه دوباره از اول شروع کنید.

چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و اطلاعات درباره آموزش و مشاوره تحصیلی دارید می توانید با شماره های:

۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲ و یا ۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ویژگی های یک مشاور تحصیلی خوب

حال که با اهمیت مشاوره تحصیلی در آینده فرزندتان آشنا شدید، باید بدانید که هر مشاوری نمی تواند در تصمیم گیری درست به شما کمک کند. بلکه باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند در انتخاب مسیر درست به شما کمک کند. در ادامه ویژگی های یک مشاور تحصیلی خوب ذکر شده اند:

در روانشناسی تبحر داشته باشد

مشخص شدن ویژگی های شخصیتی دانش آموز و والدین تا حد زیادی به علم روانشناسی مشاور بستگی دارد. بنابراین یک مشاور خوب باید بتواند شخصیت دانش آموز را به خوبی شناسایی کند،  اختلالات آن را بشناسد تا بتواند به دانش آموز کمک کند. در حقیقت در کنار مشاوره تحصیلی باید بتواند برخی از موارد را در شخصیت دانش آموز اصلاح کند. به طور مثال دانش آموزی که دچار عدم تمرکز می باشد نمی تواند به خوبی در مسیر مورد نظر گام بردارد. به همین خاطر باید در ابتدا این مشکل برطرف شود.

از شرایط تحصیلی روز آگاهی داشته باشد

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، گستردگی رشته ها و شرایط تحصیلی در دنیای امروزه به شدت پیشرفت کرده است. بنابراین نمی توان تنها به چند رشته که از زمان های قدیم بورس بوده اند اکتفا کرد. مشاور باید شناخت دقیقی از شرایط تحصیلی امروزه و علم و تکنولوژی نوین داشته باشد تا بتواند بهترین راهنمایی را در این زمینه به دانش آموز بکند.

واقع بین باشد

امید واهی دادن به یک دانش آموز و خانواده اش می تواند همانند یک سم مهلک باشد. مشاور باید در نهایت واقع بینی شرایط دانش آموز و استعدادهایش را بسنجد و به علایقش توجه کند. سپس با توجه به این موارد سعی کند که به دانش آموز کمک کند.

به دانش آموز انگیزه بدهد

دقت کنید که انگیزه دادن به دانش آموز با امید واهی دادن متفاوت است. زمانی که یک مشاور دانش آموز را ارزیابی می کند، شرایط جامعه را می بیند و نقاط قوت و ضعف هرکدام را می شناسد می تواند به دانش آموز با توجه به حقایق انگیزه بدهد. این نکته مهمی است زیرا در بسیاری از اوقات دانش آموز و خانواده اش بخاطر نداشتن اطلاعات درستی از رشته های تحصیلی و شرایط شغلی ناامید می شوند و این وظیفه مشاور است که با روشن گری و شفاف سازی شرایط موجود به آن ها کمک کند.

جمع بندی

انتخاب رشته تحصیلی می تواند زندگی فرزند شما را به کلی متحول کند. علم و صنعت در دنیای امروزه آنچنان پیشرفته شده است که دیگر نمی توان تنها به برخی از رشته های خاص که از قدیم بورس بوده اند بسنده کرد. شناخت دقیق این رشته ها و بازار کار آنها امری تخصصی است که نیازمند کمک گرفتن از یک فرد متخصص می باشد. مشاوره تحصیلی می تواند با تخصصی که دارد به شما کمک کند تا در این راه بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. دقت داشته باشید مشاوری که انتخاب می کنید از ویژگی هایی که در این مقاله گفته شد برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *