اتاق تاریک

اتاق تاریک

اتاق تاریک بهترین روش برای بالابردن تمرکز در کودکان

روانشناسان شناختی معتقدند که عنصر اصلی پدیده فکری، تحریک حسی است که به انسان اجازه می دهد از طریق حواس خود محیط خود را درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

به نقل از کریستن مایر یک از روانشناسان شناختی مطرح  در این حوزه ،، انگیزه درگیر شدن در فعالیت های روزانه تا حد زیادی به حواس بستگی دارد،، (کریستن مایر).

محدودیت در بینایی، شناخت و برانگیختگی از موانع رشد عمومی کودک خردسال است و بر لذت و مشارکت او در زندگی تأثیر می گذارد. اتاق تاریک فضا و فرصت هایی را برای پل زدن بر این موانع فراهم می کند.

اتاق‌های تاریک حسی گاهی اوقات به عنوان اتاق‌های UV یا اتاق‌های UV Blacklight نیز شناخته می‌شوند. ما در صورت لزوم از این اتاق عمدتاً در برنامه (حسی بینایی) درمانی کودکان استفاده می کنیم. این معمولاً برای کودکانی است که مشکلات بینایی دارند یا ممکن است سطح برانگیختگی پایینی داشته باشند. یک اتاق تاریک حسی یک تجربه حسی مهم را فراهم می کند زیرا اقلام موجود در اتاق زیر نور UV می درخشند و حرکت می کنند. این یک اثر آرامش‌بخش و لذت بخش ایجاد می‌کند، اما همچنین مناطق مختلف ادراک را با هدف تحریک پایه برای افرادی که از نظر عصبی آسیب دیده‌اند فعال می‌کند.

اتاق های تاریک می توانند برای انجام ارزیابی های بصری و کمک به کاردرمانگران برای درک میزان توانایی بینایی کاربر بسیار مفید باشند. از آنجا می توان از آنها برای توسعه پردازش بصری، مهارت های ردیابی و هماهنگی دست و چشم استفاده کرد. افزایش سطح تحریک و پاسخ واقعاً می تواند کاربران را به یادگیری و تعامل تشویق کند.

اتاق حسی/تاریک می تواند موارد زیر را ارائه دهد:

  • افزایش تمرکز و توجه
  • توسعه حواس شنوایی، بینایی، بویایی، لامسه و چشایی
  • افزایش آگاهی و بهبود هوشیاری
  • بهبود هماهنگی و رشد حرکتی
  • با افزایش عملکرد مغز، رشد شناختی را تقویت میکند.
  • شرکت کنندگان را به کاوش در محیط خود هدایت میکند.
  • امنیت حسی را تامین میکند.
  • در یک فضای شلوغ و پر از تحریکات حسی کودک بتواند لذت میبرد و استفاده درست از محیط را یاد میگیرد.
  • خلاقیت را بهبود میبخشید.
  • ایجاد حس علت و معلولی
  • تعاملات اجتماعی را ترویج میدهد.
  • آرامش ذهنی و جسمی را تقویت میکند – سطح استرس به طور چشمگیری کاهش می یابد.
  • منجر به آرامش بیشتر و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه می شود.
  • افزایش فرصت برای انتخاب و تعیین سرنوشت
  • بهبود ارتباطات و اشتراک گذاری
  • منجر به اجتماعی شدن کودکانی که منزوی هستند.
  • تسکین درد و اختلالات حسی

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

اتاق حسی کاردرمانی مزایای زیادی را برای افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی (SPD) فراهم می کند. شرکت در فعالیت‌های پردازش حسی در طول جلسات کاردرمانی به رشد و بهبود افراد مبتلا به SPD کمک می‌کند. مغز ما برای پردازش حواس مختلف هر روز طراحی شده است. با این حال، افراد مبتلا به SPD برای تنظیم پاسخ های خود به محرک های حسی تلاش می کنند. آنها ممکن است بیش از حد یا کمتر به برخی از محرک های حسی واکنش نشان دهند و این تجربه می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی، به ویژه برای کودکان شود. یک اتاق حسی کاردرمانی که به خوبی طراحی شده باشد به عنوان محل آرامش برای مبتلایان به SPD عمل می کند. ادغام ابزارها و فعالیت‌های حسی مناسب باید ضمن ارتقای رشد حسی، محیطی آرام و امن را فراهم کند. بنابراین، اگر به دنبال برخی از فعالیت‌های پردازش حسی کاردرمانی هستید، پیشنهادات ما را بخوانید.

اتاق تاریک

صدا و موسیقی درمانی برای ارتقاء رشد و بهبود سلامتی افراد مبتلا به SPD شناخته شده است. بنابراین، توصیه می شود که فعالیت های شنوایی را در اتاق حسی کاردرمانی خود بگنجانید. پنلهای های دیواری، از جمله تخته های صوتی و دیوارهای لمسی، ابزارهای درخشانی برای استفاده در طول کاردرمانی برای SPD هستند. برای مثال، تخته صدا یک ابزار حسی سرگرم کننده است که ارتباطات، مهارت های زبانی و درک علت و معلول را بهبود می بخشد. استفاده از آلات موسیقی یکی دیگر از فعالیت های ساده و در عین حال موثر دیگری است که در اتاق حسی کاردرمانی به کار در می آید. ایجاد موسیقی معمولاً یک تجربه شاد است و امکان ابراز احساس را فراهم می کند، که گاهی اوقات می تواند برای افراد مبتلا به SPD چالش برانگیز باشد. همچنین ریتم را آموزش می دهد، هماهنگی دست و چشم را تقویت می کند و به رشد گفتار و زبان کمک می کند

یک اتاق حسی کاردرمانی باید ظرفیت ایجاد یک محیط آرام و لذت بخش را داشته باشد.چونکه افراد مبتلا به اختلالات حسی (SPD) در مواجه با وردیهای حسی دچار اشفتگی میشوند و احساسات ناخوشایندی را تجربه میکنند.

تمرین رایحه درمانی روشی موثر برای تسکین احساس پریشانی، اضطراب و بیش فعالی است. میتواند یک تمرین پردازش حسی بسیار موثر باشد ، که میتواند حس آرامش و تجربه کردن را پدیدارکند.بوی روغن های ضروری می تواند به تمرکز ذهن کمک کند. اسانس های محبوب شامل روغن نعناع، روغن یلانگ و روغن گریپ فروت است که همه آنها در بسته آروماتراپی ما گنجانده شده اند.

هنگامی که صحبت از کاردرمانی برای SPD می شود، نور نیز نقش مهمی در کمک به آرامش افراد دارد. لوله حباب یک ابزار حسی تخصصی است که برای متمرکز کردن فعالیت های حسی در اطراف بسیار مناسب است. لوله های حباب ال ای دی به آرامی نور رنگارنگ ساطع می کنند که توجه کاربر را به خود جلب می کند و احساس آرامش را ایجاد می کند. در یک اتاق تاریک، لوله‌های حباب‌دار مؤثرتر هستند و به تسکین اضطراب در افراد آشفته یا گوشه‌گیر کمک می‌کنند.

فعالیت های مهارت حرکتی

مهارت های حرکتی و تعادل گاهی اوقات برای افراد مبتلا به SPD دشوار است. برای کاردرمانگران ضروری است که نقش فعالی در ایجاد فضای امن برای رشد مهارت های حرکتی، به ویژه هنگام کار با کودکان داشته باشند. وقتی صحبت از کاردرمانی برای SPD به میان می آید،

پرتو تعادل رنگی IRiS یک قطعه تخصصی از تجهیزات حسی است که ایمن، جذاب و برای بهبود تعادل عالی است. قسمت رنگی پرتو تعادل که کاربر روی آن می ایستد باعث تغییر رنگ می شود. این عنصر تعاملی اضافی به کاربران کمک می کند تا در مورد تشخیص رنگ و علت و معلول بیاموزند. به طور کلی، این یک ابزار عالی برای کاردرمانی برای SPD است.

استخر توپ تعادلی یکی دیگر از ابزارهای حسی سرگرم کننده و تعادلی است. استخرهای توپ محرک های لمسی را ارائه می دهند که به رشد مهارت های حرکتی درشت کمک می کند. توپ ها همچنین احساس آرامش می کنند، که اضطراب را تسکین می دهد. هنگامی که فعال می شوند، به نظر می رسد که توپ های LED با عبور نوری که از طریق آنها از طریق هشت رنگ مختلف عبور می کند، می درخشند، که به ویژه در ایجاد یک فضای آرام موثر است. همچنین کاربر می تواند با استفاده از سوئیچ های رنگی روی استخر توپ، رنگ ها را کنترل کند. باز هم، این درک تشخیص رنگ و علت و معلول را بهبود می بخشد. اینها تنها تعدادی از فعالیت های پردازش حسی مورد علاقه ما در کاردرمانی است که به افراد مبتلا به SPD کمک می کند. و ناگفته نماند که هر فردی متفاوت است، با چالش ها و نیازهای متفاوت. بنابراین، توصیه می‌کنیم هنگام ایجاد اتاق حسی کاردرمانی، فعالیت‌های مختلفی را به کار ببرید. اگر برای راه‌اندازی اتاق حسی کاردرمانی نیاز به مشاوره یا کمک دارید، لطفاً با تیم متخصص ما که برای کمک در اینجا هستند تماس بگیرید!

اتاق حسی چیست؟

اتاق حسی یا اتاق ادغام حسی برای ایجاد آرامش، تمرکز و راحتی برای افراد دارای مشکلات پردازش حسی طراحی شده است که اغلب شامل افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) می شود.

اتاق تاریک

کودکان در این طیف ممکن است به نور شدید، بوهای تند و موسیقی بلند بیش از حد حساس باشند. در حالی که مسائل حسی می تواند متفاوت باشد، جنبه های کلی وجود دارد که برای اکثر بچه ها صدق می کند.

برخی از اتاق های حسی می توانند ساده و کاربردی باشند، در حالی که برخی دیگر می توانند پیچیده تر و پیشرفته تر باشند.

در اتاق حسی چه چیزی باید باشد؟

پتوهای وزن دار

پتوهای وزن دار پتوهای سنگین تری هستند که برای ایجاد فشار عمیق طراحی شده اند که به کودکان کمک می کند احساس در آغوش گرفتن و آرامش داشته باشند. این پتوها برای کمک به خواب بهتر کودکان مبتلا به ASD شناخته شده اند. پتوهای وزن دار برای گروه های سنی مختلف وزن های متفاوتی دارند.

بالش های لمسی

بالش های لمسی حس و بافت مشخص تری نسبت به بالش های معمولی دارند. اگر کودک شما بافت ها را آرامش بخش می داند، ممکن است بالش های لمسی را به عنوان بخشی از اتاق خواب خود دوست داشته باشد.

نورپردازی حالت

یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم در کلاس‌های درس خود مشکلاتی را با حساسیت به نور تجربه می‌کنند و به دلیل آن در تمرکز روی وظایف خود مشکل دارند. در این مطالعه، آنها ناراحتی و اضطراب جسمی ناشی از نور اتاق را ابراز کردند.

در خانه، نور معمولی مانند لامپ های فلورسنت و لامپ های روشن ممکن است به کودک مبتلا به اوتیسم کمک نکند تا احساس آرامش و آمادگی برای خواب کند. والدین دریافته‌اند که نورهای حسی و لامپ‌های حسی مانند لامپ‌های حباب‌دار و لامپ‌های گدازه می‌توانند برای راحت کردن کودکشان در خواب و استراحت معجزه کنند.

سطل های ذخیره سازی تمیز و در دسترس

کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند بیش از حد، اختلال حسی را حتی با اسباب بازی ها و وسایل خود تجربه کنند. داشتن سطل‌های ذخیره‌سازی سازمان‌دهی‌شده، برچسب‌گذاری‌شده و به راحتی در دسترس می‌تواند به کودک کمک کند فضای خود را پاک کند و از غرق شدن در وسایل زیاد جلوگیری کند. سطل‌های ذخیره‌سازی برای کودکان بسیار مناسب است تا در حین دور نگه داشتن محتویات، باز و بسته شوند و از پرت شدن حواس آنها در زمانی که باید کار دیگری انجام دهند، جلوگیری می‌کند.

صداهای آرامش بخش/موسیقی

برخی از کودکان در این طیف گوش دادن به صداهای تکراری را دوست دارند در حالی که برخی دیگر موسیقی ملایم را ترجیح می دهند. هر چیزی که کودک شما دوست دارد، ده ها وسیله حسی برای ایجاد حس آرامش و آرامش در اتاق خواب وجود دارد.

برای پخش صداها و موسیقی، یک سی دی پلیر معمولی این کار را انجام می دهد. با این حال، اگر این دستگاه برای کودک شما مناسب تر است، دستگاه هایی با صدای سفید وجود دارد. اگر کودک شما نمی‌خواهد صداهای بلندی را که از بیرون خانه می‌آید بشنود، هدفون‌های کاهش‌دهنده صدا ممکن است کمک کنند.

اسباب بازی های اتاق حسی

کودکان مبتلا به اوتیسم پس از یک روز پرمشغله مدتی استراحت می کنند و بازی می کنند. در حالی که ایجاد یک روال قبل از خواب می تواند کمک کند، گاهی اوقات تنها چیزی که آنها نیاز دارند آخرین زمان “بازی” قبل از رفتن به رختخواب است.

برخلاف سایر اسباب بازی هایی که ممکن است کودک شما داشته باشد، اسباب بازی های حسی برای کاهش تنش در کودکان و افزایش تمرکز و آگاهی طراحی شده اند. یک حیوان وزن دار برای قرار گرفتن در آغوش کودک در حین خواندن داستان قبل از خواب عالی است، در حالی که یک اسباب‌بازی آرام‌بخش مانند Tactile Tangle Relax یک فعالیت دستی سریع و آرام را ایجاد می‌کند.

دیوارهای حسی

یک اتاق خواب حسی بدون نورپردازی و تزیینات نورپردازی و دیواری که با رنگهای مختلف ترکیب شده است میتواند به رشد حسی کودک بسیار کمک کند.

برای ذریافت خدمات کاردرمانی و استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته همچون اتاق تاریک، سنسوری روم و…به کلینیک توانبخشی ما مراجعه کنید و از تجربه متخصصین ما بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *