کاردرمانی حسی و رژیم حسی برای کودکان اوتیسم

کاردرمانی حسی

 خوشبختانه کودکان اوتیسم در حال حاضر با برخورداری از پیشرفتهایی که در زمینه کاردرمانی و کاردرمانی حسی بوجود آمده است میتوانند، به آینده بسیار امیدوار باشند.مراکز کاردرمانی ما از بهترین امکانات کاردرمانی و بهترین تیم درمانی در زمینه کودکان اوتیسم برخوردار است.تمامی بخشهای درمانی ما از بروزترین تجهیزات روز دنیا تجهیز شده اند. از آخرین متدهای درمانی روز دنیا نیز در تمامی بخشها استفاده میشود.

مقاله زیر بخشی از مصاحبه با دکتر کورلینا لوری میباشد که عضو اصلی انجمن ملی اوتیسم بریتانیا میاشد.و از اهمیت کاردرمانی در درمان اوتیسم میگوید.

چرا کاردرمانی حسی برای کودکان اوتیستیک مهم است؟

کورینا لوری، متخصص بالینی، کاردرمانگر اصلی انجمن ملی اوتیسم بریتانیا و مدیر شرکت خدمات درمانی کودکان Evolve، توضیح می‌دهد که کاردرمانی چیست و چگونه می‌تواند به کودکان اوتیسم کمک کند. کورینا نمونه هایی از مداخلات درمانی را برای هدف قرار دادن تفاوت های پردازش حسی ارائه می دهد.

ما حواس خود را (بینایی، صدا، بویایی، لامسه، چشایی، تعادل و حس بدن خود در فضا) ترکیب می کنیم تا محیط خود را درک کنیم. با این حال، برخی از کودکان و نوجوانان اوتیستیک ممکن است در فیلتر کردن اطلاعات حسی مشکل داشته باشند و ممکن است طاقت فرسا، ناراحت کننده و/یا دردناک شود.

از طرف دیگر، برخی از افراد اوتیستیک به طور فعال به دنبال احساسات حسی برای آرام کردن خود، تسکین اضطراب و اغلب فقط برای لذت و آرامش هستند. تجربه محرک های حسی متفاوت از شبکه عصبی به عنوان تفاوت های پردازش حسی شناخته می شود.

تحقیقات، و مشاهدات بالینی خودم در طول سال‌ها، همچنین نشان داده است که بسیاری از کودکان اوتیستیک یا آن‌هایی که تفاوت‌های پردازش حسی دارند، اغلب مشکلاتی همزمان با وضعیت بدنی، هماهنگی و برنامه‌ریزی حرکتی دارند.

هنگامی که ما فاقد “فیلتر” برای غربال کردن اطلاعات نامربوط هستیم، این می تواند باعث اضافه بار حسی شود و منجر به فروپاشی شود. هر ورودی حسی بدون فیلتر شدن مناسب ایجاد مشکل می کند. همانطور که یکی از دانش آموزان به من گفت: “من نمی توانم به خواندن ادامه دهم زیرا چشمانم در حال حاضر پر شده(خستگی ناشی از دنبال کردن حروف) است”.

هنگامی که فردی بیش از حد حسی را تجربه می کند، می تواند به اشتباه به عنوان یک رفتار پریشان تلقی شود. اضافه بار حسی نیز ممکن است منجر به انزوا کامل شود. اطمینان یافتن از اینکه دانش آموزی با تفاوت های پردازش حسی از کاردرمانی حسی مناسب برای بالابردن پردازش حسی برخوردار است میتواند، در زمینه تحصیلی و یادگیری و ارتباطی به دست آوردهای مناسبی برسد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

کاردرمانگران کلیدی هستند برای پیشبرد درمانی و ارتباطی کودکان. ارائه مشاوره و مداخلات کاردرمانی حسی برای هدف قرار دادن هر حس، به سیستم عصبی کودک کمک می کند تا منظم تر و منظم تر شود. این می تواند اضطراب و خستگی کودک را کاهش دهد و توجه و عملکرد او را بهبود بخشد.

کاردرمانی جسمی و ذهنی

بهترین مرکز کاردرمانی ایران با بیش از ۱۸ سال سابقه کار در زمینه کاردرمانی اوتیسم، به همراه بهترین متخصص کاردرمانی جناب آقای دکتر حسینی سیانکی که مدیریت مراکز ما در شرق و غرب تهران را عهده دار هستند. در بخشهای مختلف درمانی و با بهترین متدهای روز دنیا در کاردرمانی اوتیسم آماده ارائه بهترین خدمات کاردرمانی به شما عزیزان میباشد.

کاردرمانی حسی (OT) در اوتیسم چیست؟

کاردرمانگران برای ارتقا، حفظ و توسعه مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان برای عملکرد در محیط مدرسه و فراتر از آن تلاش می‌کنند. مثلا:

  1. مراقبت از خود (مانند لباس پوشیدن، خوردن یک وعده غذایی، مدیریت نیازهای دفعی و مدیریت بهداشت شخصی)
  2. بهره وری (به عنوان مثال تنظیم هیجانی، سطح هوشیاری، مشارکت، نوشتن دست و مهارت های سازمانی)
  3. اوقات فراغت (مانند معاشرت با دوستان، تعلق به یک گروه، شرکت در سرگرمی ها/بازی و مهارت های حرکتی برای PE).

هر کودک مجموعه منحصر به فردی از نیازهای حسی خواهد داشت و این نیازها بسته به خلق و خو، محیط و مداخله درمانی تغییر می کند.

برای کودکان اوتیستیک، یک کاردرمانگر برای توسعه مهارت های دست خط، مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های زندگی روزمره کار می کند. با این حال، مهمترین نقش نیز ارزیابی و هدف قرار دادن تفاوت های پردازش حسی کودک است. این برای رفع موانع یادگیری مفید است و به دانش آموزان کمک می کند آرام تر و متمرکزتر شوند

کاردرمانی

رژیم غذایی حسی در اوتیسم چیست؟

رژیم غذایی/سبک زندگی حسی یک برنامه فعالیت روزانه است که به طور خاص طراحی شده است. هدف آن شامل فعالیت‌های حسی در طول روز بیداری کودک به منظور بهبود تمرکز، توجه و اطمینان از اینکه کودک در طول روز احساس «درست» (تنظیم‌شده) دارد. همانطور که بدن به غذای مناسب و به طور مساوی در طول روز نیاز دارد، بدن نیز به فعالیت هایی نیاز دارد تا سطح برانگیختگی خود را بهینه نگه دارد.

هنگامی که سطح برانگیختگی خیلی پایین می‌آید، می‌تواند با فعالیت‌هایی مانند:

  • رقصیدن
  • آواز خواندن
  • بازدید از ورزشگاه

اگر سطوح بیش از حد بالا برود و فرد بیش از حد تحریک شود، یک فعالیت آرامش بخش می تواند کمک کند، مانند:

  • رفتن برای پیاده روی
  • خواندن
  • گوش دادن به موسیقی

یک کاردرمانگر واجد شرایط می تواند از آموزش پیشرفته و مهارت های ارزیابی خود برای ایجاد یک رژیم غذایی حسی موثر برای دانش آموز استفاده کند تا در طول روز اجرا شود. این هدف بهبود رفاه کلی و کیفیت زندگی است.

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

هدف یک رژیم غذایی حسی در اوتیسم رفع چه مسائلی است؟

اثرات یک رژیم غذایی حسی می تواند فوری و تجمعی باشد. آن‌ها در واقع به بازسازی سیستم عصبی دانش‌آموز در طول زمان کمک می‌کنند تا بتوانند شرایط را بهتر تحمل کنند و مهارت‌هایی برای کنترل الزامات مقررات خود داشته باشند.

مربیگری/راهنمایی و آموزش راهبردهای خودتنظیمی به همه کمک می‌کند تا رفتارها و احساسات را بشناسند و با موفقیت تطبیق دهند و از استراتژی‌ها برای برآورده کردن خواسته‌های هر موقعیتی استفاده کنند. این به نوبه خود می تواند از کندی/فرسودگی و کاهش استرس، اضطراب و خستگی جلوگیری کند.

این به کودک این امکان را می دهد که به جای پرت شدن تمرکز توسط محرک هایی مانند:

  • برچسب پیراهن
  • صدای بیرون
  • برخورد به راهرو تاریک

کاردرمانگران اغلب توصیه می کنند که روز را با یک مدار حسی شروع کنید: یک برنامه فعالیت حسی-حرکتی که به کودکان کمک می کند به حالت “آماده برای یادگیری” برسند. مدارهای حسی مجموعه ای از فعالیت ها هستند که به طور خاص برای بیدار کردن تمام حواس طراحی شده اند. آنها یک راه عالی برای انرژی دادن یا آرام کردن کودکان در روز هستند.

هر جلسه شامل سه عنصر است.

  1. فعالیت‌های هشداردهنده (مانند چرخیدن، پرش روی توپ باشگاه، پرش، پرش ستاره) برای تحریک سیستم عصبی مرکزی بدن در آمادگی برای یادگیری.
  2. سازماندهی فعالیت‌هایی (به عنوان مثال تعادل روی تخته تاب خورده، غلت زدن چوب، شعبده بازی) که نیاز به مغز و بدن با هم دارند.
  3. فعالیت‌های آرام‌بخش (کار سنگین ماهیچه‌ها و فشار عمیق به‌عنوان مثال هل دادن به دیوار، فشار دادن، استفاده از وزنه) برای آگاهی از بدن خود در فضا و افزایش توانایی خود تنظیمی ورودی حسی.

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

کودکان پس از این فعالیت‌ها منظم‌تر، آرام‌تر و متمرکزتر هستند، که باعث کاهش اضطراب و افزایش فرصت‌ها برای شکوفایی و موفقیت در محیطی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، می‌شود. برای دریافت خدمات تخصصی با کلینیک توانبخشی تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *