بهترین تکنیکهای رفتار درمانی در اختلال اوتیسم

اوتیسم

از بیماری هایی که باعث اختلال در گفتار و ارتباط بیمار با دیگران می شود، اوتیسم یا خود درماندگی است. این بیماری بر اثر عوامل متعددی ممکن است ایجاد شود اما مهم ترین علت آن وجود نقص در سلول های رشد مغز است. روش درمان قطعی تاکنون برای اختلال اوتیسم یافته نشده اما برخی از روش ها به عنوان، بهترین روشهای نوین درمان اوتیسم مانند استفاده از تکنیک های رفتار درمانی، گفتار درمانی و کاردرمانی وجود دارد که به بهبود عملکرد افراد مبتلا به بیماری خود درماندگی کمک بسیاری می کند. افرادی که به اختلال خود درماندگی دچار هستند، بطور معمول در ارتباط برقرار کردن با دیگران ناتوان هستند و به راحتی نمی توانند کار های روزمره خود را انجام دهند. بهترین سن برای درمان بیماران مبتلا به اوتیسم، در کودکی و قبل از پیش دبستانی است. البته این نکته را فراموش نکنید که درمان بیماری در هر سنی دیر نیست. در ادامه به بررسی بیشتر بیماری اوتیسم و روش های درمان آن می پردازیم.

اختلال اوتیسم چیست؟

خود درماندگی یک نوع اختلال در رفتار یا رشد به اندازه اعضای بدن است. همه افرادی که به بیماری خود درماندگی دچار هستند، از یک نوع بیماری رنج نمی برند برخی از آنها دارای اختلال های رفتاری و برخی دیگر دارای اختلالات رشدی می باشند؛ اما تمامی این افراد به راحتی با روش های درمانی مثل گفتار درمانی، رفتار درمانی و کاردرمانی بهبود می یابند. کسانی که به بیماری اوتیسم مبتلا می شوند، در زندگی با مشکلاتی مانند مشکل در ارتباط با دیگران، کمبود اعتماد به نفس، مشکلات رفتاری، تیک های عصبی و… مواجه هستند. بیماری خود درماندگی بر اثر عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می آید و تنها روشی که می توان علائم بیماری را کنترل کرد، استفاده از روش های درمانی در روانشناسی است. بیماری خود درماندگی دارای طیف گسترده ای از نقاط قوت و چالش ها در زندگی می باشد و درمانگر با بررسی این موارد سعی در بهبود وضعیت بیمار دارد.

 

 

کودکان و اختلال اوتیسم

شدت بیماری خود درماندگی در همه بیماران یکسان نیست؛ برخی از بیماران به حمایت و روش های درمانی بیشتر، و برخی دیگر به دوره های درمانی کمتری نیاز دارند. در برخی از بیماران مشاهده شده که نیاز به حمایت و روش های درمانی نیست و آنها به صورت مستقل زندگی می کنند. بیماری اوتیسم در کودکان از سن ۲ تا ۳ سالگی قابل رویت است اما در بعضی از مواقع از ۱۸ ماهگی می توان بیماری خود درماندگی را تشخیص داد. تشخیص شدت این بیماری و استفاده از روش های درمان تنها توسط بهترین کاردرمان و بهترین گفتاردرمان انجام می شود و بعد از آن روش های درمانی مناسب را تجویز می کنند. اگر علائمی در رابطه با بیماری اوتیسم در فرزندان خود مشاهده کردید، فورا او را به کلینیک های رفتار درمانی ببرید و برای درمان اقدام کنید. بیماری خود درماندگی بطور معمول با اختلال های گوارشی، افسردگی اضطراب و… همراه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

بهترین مرکز رفتار درمانی

به چه دلیل بیماری اوتیسم به وجود می آید؟

علت های بسیاری برای به وجود آمدن بیماری خود درماندگی وجود دارد و همه افراد مبتلا به این بیماری، به دلایل مختلفی به بیماری اوتیسم مبتلا شده اند. دانشمندان برای پی بردن به علت به وجود آمدن این بیماری، تحقیقاتی را انجام دادند و با بررسی آنها پی بردند که ژنتیک و عوامل محیطی نقش پررنگی در به وجود آمدن خود درماندگی دارند. در دهه های اخیر این بیماری در دنیا افزایش چشمگیری داشته است از این رو دانشمندان نگرانی های زیادی دارند و به دنبال راهی برای پیشگیری و درمان بیماری خود درماندگی هستند. اقدام سریع و به موقع برای درمان این بیماری، به درمان زودتر و کسب نتیجه بهتر کمک بسیار زیادی می کند. هر چه زودتر برای درمان مراجعه کنید، در مدت زمان زودتری بیمار شما درمان می شود. واکسیناسیون به موقع فرزندان خود را جدی بگیرید زیرا نادیده گرفتن این موضوع و مبتلا شدن به بیماری های عفونی، به وجود آمدن بیماری اوتیسم را تشدید می کند.

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

بررسی علت به وجود آمدن بیماری اوتیسم در کودکان

همانطور که اشاره کردیم علت های مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد بیماری خود درماندگی در کودکان می شود. پس از تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، علت اصلی بیماری اوتیسم مشخص شد. اصلی ترین علت به وجود آمدن این بیماری، تفاوت رشد در چند ناحیه از مغز است. نتیجه به دست آمده حاصل تصویربرداری های دقیق و حرفه ای تیم تحقیقاتی بود. وجود اختلال در رشد مغز به علت نقص هایی در ژن که مسئول رشد سلول های مغز و کنترل مغز بر روی اعضای بدن هستند، می باشد. بیماری اوتیسم یا خود درماندگی در کودکانی که زودتر از  ۹ ماه به دنیا می آیند بیشتر دیده می شود.

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

 

تشخیص بیماری از روی علائم

تشخیص بیماری اوتیسم با توجه به اینکه علائم این بیماری در همه افراد یکسان نیست، کاری سخت و دشوار است. با این حال برخی از علائم وجود دارد که در همه آنها یکسان است و با دقت کردن می توان به آنها پی برد. برای تشخیص بهتر می توانید کودک خود را به مراکز درمانی که از بهترین روشهای درمان اوتیسم استفاده می کنند، ببرید؛ زیرا برخی از کودکان در سن ۱۸ ماهگی علائم بیماری را نشان می دهند اما برخی دیگر تا ۳ سالگی هیچگونه علائمی را آشکار نکرده و رشد طبیعی خود را طی می کنند. شدت علائم بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و با توجه به شدت بیماری درمان ها آغاز می شود.

برخی از علائم مشترک بیماری خود درماندگی در بیماران به شرح زیر هستند:

  • تمرکز زیاد بر روی اشیاء
  • برقرار نکردن تماس چشمی با دیگران
  • وجود اختلال برای برقراری ارتباط با دیگران
  • ناتوانی در بیان احساسات
  • مشکلات گفتاری
  • داشتن تیک عصبی
  • تکرار حرکات دست و سر
  • وسواس برای انجام کارها

تا اینجای مقاله به صورت نسبی با بیماری خود درماندگی و علائم آن آشنا شدیم، اکنون باید به دنبال راهی برای درمان این بیماری باشیم. بهترین متخصص کاردرمانی اوتیسم با استفاده از روش های نوین درمانی، بیماری خود درماندگی را تا حدود زیادی بهبود می بخشد. بهترین کاردرمانی را می توانید در مراکز روانشناسی انجام دهید.

 

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

تکنیکهای رفتار درمانی در اختلال اوتیسم

یکی از روش های بسیار موثر در بهبود بخشیدن و کنترل رفتار و حرکات بیماران مبتلا به خود درماندگی، رفتار درمانی است. به این نو درمان، درمان شناختی رفتاری می گویند. در رفتار درمانی، پزشک مربوطه سعی دارد که با بررسی های لازم، احساسات منفی را از بیمار دور کرده تا بیمار به زندگی احساس بهتری پیدا کند. این نوع درمان در یک دوره کوتاه مدت اما متمرکز انجام می شود. هدف اصلی رفتار درمانی کمک به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، و والدین آنها برای مقابله با شرایط دشوار است. از تکنیک های رفتار درمانی تنها برای درمان اختلالات اوتیسم استفاده نمی شود بلکه نوجوان ها از این تکنیک می توانند برای بهبود مهارت های اجتماعی خود استفاده کنند.

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

رفتاردرمانی چیست؟

رفتار درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری خود درماندگی بسیار مناسب است. این روش درمان به ویژه در افرادی که بیماری خود درماندگی آنها با علائمی مانند استرس، اضطراب، بی خوابی و… همراه بوده، بسیار کارآمد است. در این روش درمان پزشکان به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در رفتار و حرکات فرزند شما هستند. گفتار درمانگر ها، در تلاش اند که باورها و رفتار های خو را تغییر دهند و احساسات منفی را از خود دفع کنند.

در رفتار شناسی جلسات درمانی کوتاه و متمرکز انجام می شوند و درمانگر در مرکز مطالعات با کودک شما تمرین می کند تا کودک بتواند احساسات و رفتار های خود را در مواجهه با دیگران و شرایط دشوار کنترل کند. در طی این جلسات کودک یاد می گیرد رفتار های مشکل ساز خود را کنار بگذارد و به نحوه بهتری با مشکلات برخورد کند و درمانگر راهی مناسب برای کنترل رفتار و حرکات به کودک آموزش می دهد. دو نوع رفتار درمانی برای بیماران مبتلا به خود درماندگی وجود دارد و استفاده از هرکدام بسته به تشخیص پزشک صورت می گیرد.

 

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

 

انواع مختلف رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی یا درمان شناختی رفتار، از دو بخش اصلی که شامل بخش شناختی و بخش رفتاری می شوند، تشکیل شده است. در بخش اول یعنی بخش شناختی، درمانگر به کودکان کمک می کند که طرز فکر خود را در رابطه با موقعیت های مختلف تغییر دهد تا بتواند با دید بهتری به مسائل نگاه کند. اما در بخش دوم یعنی بخش رفتاری، درمانگر سعی دارد با استفاده از تکنیک و روش های لازم، واکنش بیمار نسبت به موقعیت های مختلف تغییر دهد؛ با این کار فرد مبتلا به اوتیسم بهتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

 

 

بهترین مرکز رفتاردرمانی

 

بهترین رفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تشخیص نوع درمان را تنها پزشکان می توانند بررسی و تجویز کنند. استفاده از تکنیک و روش های رفتار درمانی با توجه به نیاز های بیمار انجام می شود. بطور مثال برخی از بیماران نیاز به دور شدن احساسات منفی از خود را دارند، درمانگر برای درمان آنها از بخش شناختی استفاده می کند. اما برخی از بیماران هستند که در مواجه شدن با دیگران و شرایط سخت رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند، درمانگر برای درمان آنها از بخش رفتاری استفاده می کند. برای تشخیص بهتر نوع درمان، می توانید به مراکز گفتار و رفتار درمانی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *