درمان اختلالات خلقی در کودکان،علائم و دلایل

اختلالات خلقی

اختلالات خلقی یکی از شایع ترین موارد در کودکان میباشد.که به دلایل زیادی میتواند بروز دهد، ما در بهترین مراکز کاردرمانی خود توانسته ایم با تدوین برنامه درمانی مناسب در درمان این اختلالات قدمهای موثر و مثبتی را برداریم، این برنامه درمانی شامل سالها تجربه و تحقیق در این زمینه بوده است.تیم درمانی ما یکی از بهترین تیم کاردرمانی ایران میباشد، که با دانش روز آماده ارائه متنوع خدمات کاردرمانی به شما عزیزان است

اختلالات خلقی در کودکان ،علائم،دلابل  و راه های برخورد با آن

جیغ زدن، گریه کردن، لرزیدن – نشانه‌های عصبانیت اغلب به سختی از دست می‌رود. مقابله با عصبانیت‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما آنها بخشی عادی از رفتار کودک نوپا شما هستند. پزشکان حتی یک تعریف رسمی از کج خلقی دارند: «یک طغیان عاطفی خشم و ناامیدی».

کج خلقی معمولاً در حدود ۱۸ ماهگی شروع می شود و در طول زمان به اوج خود می رسد. این دوره در رشد کودک است که کودکان خردسال شروع به ابراز استقلال از والدین خود می کنند.

همچنین زمانی است که کودک شما یاد نگرفته است که احساسات قوی را مدیریت کند و هنوز نمی تواند احساسات خود را به وضوح بیان کند. این ترکیب یک طوفان عالی برای کج خلقی است.

احساس خستگی، گرسنگی یا بیماری می‌تواند کج خلقی را بدتر یا مکرر کند. در بیشتر موارد، کج خلقی در طول زمان کمتر اتفاق می افتد. آنها معمولاً در سن ۴ سالگی بسیار کمتر می شوند.

در حالی که هر کودکی متفاوت است، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید که ممکن است به آرام کردن فرزندتان در هنگام بروز عصبانیت کمک کند یا کج خلقی را کمتر کند.

علائم کج خلقی چیست؟

کودک شما ممکن است یک یا چند مورد از رفتارهای زیر را در هنگام عصبانیت نشان دهد:

  • ناله کردن
  • گریه کردن، جیغ زدن و فریاد زدن
  • لگد زدن و ضربه زدن
  • نفس خود را حبس می کنند
  • هل دادن
  • گاز گرفتن
  • سست شدن
  • پرتاب وسایل
  • تنش و کوبیدن بدن

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

بهترین راه برای پاسخ به عصبانیت کودک چیست؟

ممکن است یادآوری این نکته مفید باشد که اختلالات خلقی بخشی رایج از رشد کودکان خردسال است و عصبانیت کودک شما احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست.در حالی که هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد، استراتژی های زیر ممکن است به شما در مدیریت عصبانیت های کودکتان کمک کند.

آرام ماندن

تمام تلاش خود را بکنید تا متواضع بمانید. در صورت امکان، اجازه ندهید کج خلقی فرزندتان کار شما را قطع کند و سعی کنید ناراحت نشوید. این به کودک شما اجازه می دهد تا بداند که عصبانیت وسیله موثری برای جلب توجه شما یا به دست آوردن آنچه می خواهد نیست. پس از فروکش کردن عصبانیت، مدتی آرام صبر کنید تا در مورد رفتار فرزندتان صحبت کنید.

نادیده گرفتن عصبانیت

در صورت امکان، وانمود کنید که هیچ اتفاقی نمی افتد و به خواسته های فرزندتان پاسخ ندهید. با این حال، برخی از رفتارها را نباید نادیده گرفت، مانند لگد زدن یا ضربه زدن به دیگران، پرتاب اشیایی که می تواند باعث آسیب شود، یا فریاد زدن برای مدت طولانی. در این مواقع کودک خود را از محیط دور کنید و هر چیزی که می تواند خطرناک باشد را بردارید. با آرامش به فرزندتان بگویید که رفتار او غیرقابل قبول است.

فرزندتان را از این موقعیت دور کنید

اگر در خانه هستید و فرزندتان نمی تواند آرام شود، استراحت کنید(تایم تنها گذاشتن کودک). آنها را به یک منطقه آرام که عاری از هرگونه خطر ایمنی است ببرید. در اینجا چند نکته برای تایم اوت وجود دارد:

  • مدت زمان توصیه شده برای استراحت ۱ دقیقه برای هر سال سن کودک، حداکثر تا ۵ دقیقه است. بنابراین، یک تایم اوت معمولی برای یک کودک ۲ ساله ۲ دقیقه است.
  • هدف این است که کودک شما آرام شود و تا پایان زمان استراحت در فضای تایم اوت بماند.
  • می توانید یک تایمر برای پیگیری زمان تنظیم کنید. بوق به کودک شما نشان می دهد که مهلت پایان یافته است.
  • اگر رفتارهای کج خلقی بعد از تایم اوت ادامه پیدا کرد، تایم اوت را دوباره شروع کنید.
  • با بچه‌های بزرگ‌تر، می‌توانید به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه مدت در تایم اوت بمانند. از کودک خود بخواهید زمانی که احساس آمادگی کرد از زمان استراحت بازگردد.

اگر در انظار عمومی هستید، بهتر است عصبانیت را نادیده بگیرید، مگر اینکه فرزندتان در خطر آسیب رساندن به خودش یا شخص دیگری باشد. در این صورت، بهترین پاسخ این است که کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و با فرزندتان آنجا را ترک کنید.

عوامل حواس پرتی را امتحان کنید.

گاهی اوقات، ارائه فعالیت یا چیز دیگری مانند کتاب یا اسباب بازی به فرزندتان کمک می کند. شما همچنین می توانید توجه آنها را به سمت چیزهای جالبی که در اطراف شما اتفاق می افتد معطوف کنید. این ممکن است به اندازه کافی تغییر کند تا آنها را از هر چیزی که باعث عصبانیت می شود منحرف کند.

ناامیدی فرزندتان را بپذیرید.

این که به فرزندتان بفهمانید که احساسات او را درک می کنید، گاهی می تواند به آرام شدن او کمک کند. حتی اگر با احساسات فرزندتان موافق نیستید، می توانید تأیید کنید که ناامیدی او را می شنوید.

سعی کنید احساساتی را که فرزندتان ابراز می کند به وضوح نام ببرید. این می تواند به کودک شما کمک کند تا به مرور زمان احساسات خود را شناسایی کند.

فرزندتان را راحت بگذارید

گاهی اوقات ممکن است کودک شما به سادگی نیاز به آرامش داشته باشد. این به معنای تسلیم شدن در برابر خواسته ها نیست. می توانید سعی کنید فرزندتان را در آغوش بگیرید و با آرامش با او صحبت کنید تا زمانی که به آرامش برسد.

اقداماتی که باید بعد از یک عصبانیت کودک انجام شود

اختلالات خلقی می تواند برای شما و فرزندتان سخت باشد. در اینجا چند راه برای برقراری ارتباط با فرزندتان پس از این واقعیت و کمک به او برای درک انتظارات شما وجود دارد.

وقتی فرزندتان خوب رفتار می کند تحسین کنید

زمانی که فرزندتان خوب رفتار می کند تأیید خود را نشان دهید. این می تواند شامل در آغوش گرفتن، لبخند زدن و تحسین کلامی باشد. تقویت رفتار خوب به همان اندازه که تلاش برای کاهش رفتار ناخواسته مهم است.

یک نمودار انگیزشی ایجاد کنید

می‌توانید یک نمودار ساده منبع مطمئن را با کارهای معمولی مانند «لباس پوشیدن» و «مسواک زدن» نشان دهید. هنگامی که یک کار بدون اختلال کامل شد، یک برچسب یا علامت را روی نمودار قرار دهید تا توجه را به رفتار خوب فرزندتان جلب کنید.

رفتارهایی را که می تواند آسیب برساند نادیده نگیرید

برای یک کودک نوپا غیرعادی نیست که گهگاه در هنگام عصبانیت اشیاء را پرتاب کند، گاز بگیرد، لگد بزند یا ضربه بزند. ممکن است فرزند شما هنوز متوجه نشده باشد که ممکن است باعث درد یا آسیب شود و این به معنای ابتلای کودک به اختلالات خلقی نیست.

اما هر زمان که این نوع رفتار مخرب اتفاق افتاد، مهم است که فوراً فرزند خود را از موقعیت خارج کنید. واضح و آرام به آنها بگویید که اعمالشان قابل قبول نیست. هر زمان که برای کمک به یادگیری فرزندتان اتفاق افتاد، ثابت قدم باشید.

به فرزندتان کمک کنید تا احساس کند مورد توجه و محبت قرار می گیرد.گاهی اوقات کودکان به دلیل اینکه احساس می کنند مورد توجه قرار نگرفته اند، و یا در جمع مورد قبول نیستند رفتارهای غیر معقول انجام میدهند.به آنها نشان دهید که مورد توجه و محبت شما قرار گرفته اند. می توانید سعی کنید نیازهای آنها را با صحبت کردن با آنها، خواندن کتاب در مورد احساسات با هم، و توجه مثبت زیادی به آنها در زمانی که عصبانی نیستند، درک کنید. و شدت اختلالات خلقی در کودک را کاهش دهید.

بهترین راه برای جلوگیری از اختلالات خلقی چیست؟

گاهی اوقات عصبانیت ها علیرغم تمام تلاش شما برای جلوگیری از آنها اتفاق می افتد. اما راهبردهای زیر ممکن است به کاهش دفعات عصبانیت کمک کند:

  • یک روال ایجاد کنید. یک روال یا برنامه ثابت به کودک شما اجازه می دهد تا بداند چه انتظاری دارد. این می تواند انتقال بین فعالیت های مختلف در روز کودک شما را آسان تر کند.
  • الگو باشید. کودکان به والدین خود نگاه می کنند و دائماً رفتار آنها را مشاهده می کنند. اگر فرزندتان ببیند که خشم و ناامیدی خود را با آرامش کنترل می کنید، به احتمال زیاد در هنگام تجربه این احساسات رفتار شما را تقلید می کند.
  • به فرزندتان حق انتخاب بدهید. در صورت مناسب، دو یا سه گزینه به فرزندتان بدهید و به او اجازه انتخاب بدهید. این به آنها این احساس را می دهد که تا حدودی بر شرایط خود کنترل دارند.
  • به کودک خود کمک کنید خواب کافی داشته باشد. این به جلوگیری از عصبانیت ناشی از خستگی بیش از حد کمک می کند. سعی کنید روتین هایی برای خواب و بیداری ایجاد کنید تا به کودکتان کمک کنید تا بهتر استراحت کند.
  • عادات غذایی خوب را تشویق کنید. طبیعی است که کودکان نوپا در مرحله «تغذیه گزنده» باشند. احساس گرسنگی می تواند هر کسی را تحریک پذیر کند، و این شامل کودکان خردسال نیز می شود. تمام تلاش خود را بکنید تا غذاهای سالم را در هر وعده غذایی خود بگنجانید و در صورت امکان میان وعده های غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید.
  • نبردهای خود را انتخاب کنید بر سر چیزهای کوچک دعوا نکنید، مانند لباس هایی که فرزندتان ترجیح می دهد بپوشد. سعی کنید تعداد دفعات گفتن کلمه “نه” را محدود کنید.
  • لحن خود را مثبت نگه دارید. اگر می‌خواهید فرزندتان کاری انجام دهد، به جای اینکه درخواستی داشته باشید، سعی کنید یک دعوتنامه ارائه دهید. وقتی موضوع ایمنی است، بهتر است مستقیم و آرام باشید.

هر کودکی متفاوت است، بنابراین استراتژی های مختلفی را در طول زمان امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی در موقعیت شما موثر است.

چه زمانی درباره اختلال خلقی کودک با پزشک صحبت کنیم

کج خلقی بخشی طبیعی از بزرگ شدن است و به احتمال زیاد با گذشت زمان از بین خواهد رفت. اما در برخی شرایط، کج خلقی دلیلی برای صحبت با پزشک است. این شامل اگر فرزند شما:

  • کج خلقی دارد که با گذشت زمان بدتر می شود.
  • پس از ۵ سالگی به طور منظم دچار عصبانیت می شود.
  • نفس خود را حبس می کند و غش می کند.
  • کج خلقی بیش از ۲۵ دقیقه طول می کشد.
  • به خود یا شخص دیگری در هنگام عصبانیت آسیب می رساند.
  • ممکن است نقاط عطف رشد خود را برآورده نکنند.

اگرچه حبس نفس یک علامت طبیعی عصبانیت است، مهم است که آن را با پزشک کودک خود در میان بگذارید. در موارد نادر، می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند. اما معمولاً انتظار می رود مهارت ها و رفتارهای خاصی در سنین خاصی ظاهر شوند. این نقاط عطف رشد می تواند به پزشک کمک کند تا به دنبال شرایط سلامت خاصی باشد.

اگر احساس می کنید فرزندتان ممکن است نقاط عطف رشد خود را برآورده نکند، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد، کج خلقی می تواند به تاخیر رشد یا مسائل حسی مرتبط باشد.

اگر عصبانیت فرزندتان بر روابط شما با فرزندتان تأثیر می‌گذارد یا در مورد چگونگی مقابله با آن مطمئن نیستید، همیشه بهتر است با پزشک فرزندتان تماس بگیرید. برای تشخیص، بررسی و درمان انواع اختلالات خلقی در کودکان با کلینیک توانبخشی تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *