درمان اختلال یکپارچگی حسی در طیف اوتیسم

درمان یکپارچگی حسی

یکپارچگی حسی در اختلالات طیف اوتیسم

اختلال در یکپارچگی حسی یک از مهم ترین مشکلات کودکان اوتیسم در بالابردن سطح اگاهی و کسب تجربه و آموختن(یادگیری) میباشد.باید اینطور بیان کرد که با رفع نشدن این مشکل نمیتوان به پیشرفت کودک مبتلا به اوتیسم امیدوار بود.خوشبختانه مراکز ما که توسط بهترین متخصص کاردرمانی اوتیسم ایران دکتر حسینی اداره میشود یکی از پیشگامان درمان اختلال حسی در ایران میباشد.و از شروع کنندگان روشهای نوین درمانی در این زمینه هستند.ما در مراکز خود با بهره بردن از بهترین تجهیزات و بخشهای مختلف درمانی راه را برای درمان این اختلال مهم در کودکان اوتیسم هموار کرده ایم.

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

 

نگاهی عمیق به یکپارچگی حسی

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، و همچنین افرادی که دارای سایر ناتوانی‌های رشدی هستند، ممکن است یک سیستم حسی ناکارآمد داشته باشند که به آن اختلالات یکپارچگی حسی در ASD گفته می‌شود. گاهی اوقات یک یا چند حس یا بیش از حد یا کمتر به تحریک واکنش نشان می دهند. بخاطر چنین مشکلات حسی ممکن است  دلایل اصلی کودکان مبتلا به اوتیسم به رفتارهای کلیشه ای تکان دادن، چرخیدن و دست زدن باشد.

اگرچه گیرنده های حسی در سیستم عصبی محیطی (که شامل همه چیز به جز مغز و نخاع می شود) قرار دارند، اعتقاد بر این است که این مشکل از اختلال عملکرد عصبی در سیستم عصبی مرکزی – مغز ناشی می شود. همانطور که توسط افراد مبتلا به اوتیسم توصیف شده است، تکنیک های یکپارچه سازی حسی، مانند فشارو ماساژ حسی می تواند توجه و آگاهی را تسهیل کند و برانگیختگی کلی را کاهش دهد.

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

یکپارچگی حسی

یکپارچگی حسی یک فرآیند عصبی زیستی ذاتی است و به ادغام و تفسیر تحریک حسی از محیط توسط مغز اشاره دارد. در مقابل، اختلال عملکرد یکپارچه حسی اختلالی است که در آن ورودی حسی به طور مناسب در مغز ادغام یا سازماندهی نشده است و ممکن است درجات مختلفی از مشکلات در رشد، پردازش اطلاعات و رفتار ایجاد کند. یک نظریه کلی از یکپارچگی حسی و درمان توسط دکتر A. Jean Ayres از مطالعات در علوم اعصاب و مطالعات مربوط به رشد فیزیکی و عملکرد عصبی عضلانی ایجاد شده است. درمان‌های مبتنی بر شواهد برای حمایت از افرادی که تفاوت‌های حسی را تجربه می‌کنند، می‌تواند راحتی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

ما درمراکز خود با بهترین تجهیزات و بخشهای مختلف درمانی که همگی از بروزترین روشهای درمانی دنیا تبعیت میکنند، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

 

یکپارچگی حسی در درجه اول بر سه حس اصلی – لامسه، دهلیزی و حس عمقی تمرکز دارد. پیوندهای متقابل آنها قبل از تولد شروع می شود و با بلوغ فرد و تعامل با محیط خود ادامه می یابد. این سه حواس نه تنها به هم مرتبط هستند بلکه با سایر سیستم های مغز نیز در ارتباط هستند. اگرچه این سه سیستم حسی کمتر از بینایی و شنیداری آشنا هستند، اما برای بقای اساسی ما حیاتی هستند. رابطه متقابل بین این سه حس پیچیده است. اساساً آنها به ما اجازه می دهند تا محرک های مختلف را در محیط خود تجربه، تفسیر و پاسخ دهیم. سه سیستم حسی در زیر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

  • سیستم لمسی

سیستم لمسی شامل اعصاب زیر سطح پوست است که اطلاعات را به مغز می فرستند. این اطلاعات شامل لمس سبک، درد، دما و فشار است. اینها نقش مهمی در درک محیط و همچنین واکنش های حفاظتی برای بقا دارند.

اختلال در سیستم لمسی زمانی قابل مشاهده است که یک فرد:

  • از لمس شدن امتناع میکند
  • از خوردن برخی غذاهای «بافت دار» امتناع می کند
  • از پوشیدن انواع خاصی از لباس خودداری می کند
  • از شستن مو یا صورت خود شکایت می کند
  • از کثیف شدن دست ها خودداری می کند (مانند چسب، ماسه، گل، رنگ انگشتی)
  • برای دستکاری اشیاء به جای کل دست از نوک انگشتان خود استفاده می کند

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

 

یک سیستم لمسی ناکارآمد ممکن است منجر به درک نادرست از لمس و/یا درد (حساس بیش از حد یا کم) شود و ممکن است به انزوای خود تحمیلی، تحریک پذیری عمومی، حواس پرتی و بیش فعالی منجر شود.

حالت تدافعی لمسی وضعیتی است که در آن فرد به شدت به لمس نور حساس است. از نظر تئوری، زمانی که سیستم لمسی نابالغ است و به درستی کار نمی‌کند، سیگنال‌های عصبی غیرطبیعی به قشر مغز فرستاده می‌شود که می‌تواند با سایر فرآیندهای مغز تداخل ایجاد کند. این به نوبه خود باعث تحریک بیش از حد مغز می شود و ممکن است منجر به فعالیت بیش از حد مغز شود که نه می تواند خاموش شود و نه سازماندهی شود. این نوع تحریک بیش از حد در مغز می تواند سازماندهی رفتار و تمرکز را برای فرد دشوار کند و ممکن است منجر به واکنش عاطفی منفی به احساسات لمس شود.

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

 

  • سیستم دهلیزی

سیستم دهلیزی به ساختارهایی در گوش داخلی (کانال های نیم دایره ای) اشاره دارد که حرکت و تغییرات در موقعیت سر را تشخیص می دهد. به عنوان مثال، سیستم دهلیزی به شما می گوید چه زمانی سر شما قائم یا کج شده است (حتی با چشمان بسته). اختلال در این سیستم ممکن است خود را به دو صورت متفاوت نشان دهد. برخی از کودکان ممکن است نسبت به تحریک دهلیزی بیش از حد حساس باشند و نسبت به فعالیت های حرکتی معمولی (مانند تاب خوردن، سرسره، رمپ، شیب) واکنش های ترسناک داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در یادگیری بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها یا تپه ها مشکل داشته باشند. و ممکن است راه رفتن یا خزیدن روی سطوح ناهموار یا ناپایدار ترسناک باشند.در نتیجه در مکانها و فضاهای ناهموار احساس ترس دارند. که به نظر دیگران که درک درستی از مشکلات این کودکان ندارند به عنوان یک کودک دست و پا چلفتی به نظر برسند.

از طرف دیگر، کودک ممکن است فعالانه به دنبال تجربیات حسی بسیار شدید مانند چرخش بیش از حد بدن، پریدن و/یا چرخیدن باشد. این نوع از کودکان از سیستم دهلیزی خود علائم کم واکنش دریافت میکنند. یعنی به طور مداوم در تلاش برای تحریک سیستم دهلیزی خود هستند.

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

  • سیستم حس عمقی

سیستم حس عمقی به اجزایی از ماهیچه ها، مفاصل و تاندون ها اشاره دارد که به فرد آگاهی ناخودآگاه از وضعیت بدن را می دهد. هنگامی که حس عمقی به طور موثر عمل می کند، وضعیت بدن فرد به طور خودکار در موقعیت های مختلف تنظیم می شود. به عنوان مثال، سیستم حس عمقی مسئول ارائه سیگنال های لازم به بدن است تا به ما اجازه دهد به درستی روی یک صندلی بنشینیم و به آرامی از حاشیه خارج شویم. همچنین به ما این امکان را می دهد که با استفاده از حرکات حرکتی ظریف، مانند نوشتن با مداد، استفاده از قاشق برای نوشیدن سوپ و بستن دکمه های پیراهن، اشیاء را دستکاری کنیم.

برخی از علائم شایع اختلال حس عمقی عبارتند از:

  • دست و پا چلفتی
  • تمایل به سقوط
  • عدم آگاهی از وضعیت بدن در فضا
  • حالت بدن عجیب و غریب
  • حداقل خزیدن در نوزادی
  • مشکل در دستکاری اشیاء کوچک (دکمه ها، ضربه زدن ها)
  • غذا خوردن در حالت شلخته
  • و مقاومت در برابر فعالیت های حرکتی جدید

بعد دیگر حس عمقی پراکسیس یا برنامه ریزی حرکتی است. این توانایی برنامه ریزی و اجرای وظایف حرکتی مختلف است. برای اینکه این سیستم به درستی کار کند باید بر کسب اطلاعات دقیق از سیستم های حسی و سپس سازماندهی و تفسیر کارآمد و موثر این اطلاعات تکیه کند.

 

بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم

 

درمان اختلال در کودکان اوتیسم

به طور کلی، ناکارآمدی در این سه سیستم به طرق مختلف خود را نشان می دهد. یک کودک ممکن است بیش از حد یا کمتر به ورودی حسی پاسخ دهد. سطح فعالیت ممکن است به طور غیرعادی بالا یا به طور غیرعادی پایین باشد. ممکن است کودک به راحتی در حرکت یا  عدم حرکت(خستگی) باشد. علاوه بر این، برخی از کودکان ممکن است بین این افراط ها در نوسان باشند. مشکلات هماهنگی حرکتی درشت و/یا زمانی که این سه سیستم ناکارآمد هستند و ممکن است منجر به تأخیر گفتار/زبان و عدم پیشرفت تحصیلی شوند، رایج هستند. از نظر رفتاری، کودک ممکن است تکانشی شود، به راحتی حواسش پرت شود و فقدان برنامه ریزی عمومی نشان دهد. برخی از کودکان نیز ممکن است در سازگاری با موقعیت های جدید مشکل داشته باشند و ممکن است با ناامیدی، پرخاشگری یا گوشه گیری واکنش نشان دهند.

ارزیابی و درمان فرآیندهای یکپارچه حسی اساسی توسط کاردرمانگران و/یا فیزیوتراپیست ها انجام می شود. اهداف کلی درمانگر عبارتند از: (۱) ارائه اطلاعات حسی به کودک که به سازماندهی سیستم عصبی مرکزی کمک می کند، (۲) کمک به کودک در مهار و/یا تعدیل اطلاعات حسی، و (۳) کمک به کودک در پردازش. پاسخ سازمان یافته تر به محرک های حسی.

ما در مراکز خود با همکاری بهترین تیم درمانی ایران در درمان اوتیسم که همگی از بهترین و با تجربه ترین افراد در این زمینه هستند توانسته ایم در سطح منطقه و کشورهای همسایه نیز شناخته شده شویم و مراجعین بسیاری از نقاط مختلف جهان داشته باشیم .این موفقیت امروز ما حاصل سالها استمرار و تجربه و کسب دانش و بروز بودن با بهترین متدهای دنیا میباشد.

آرزوی ما بهبودی سریع و جذب رضایت ۱۰۰ درصدی شما میباشد. این نکته مهم چراغ راه کلینیک توانبخشی ما در طول این سالیان بوده و خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *