راهکارهای درمان بیش فعالی

بیش فعالی

 انواع درمان بیش فعالی (ADHD)

اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی شایع است. اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود. با توجه به منابع معتبر مرکز کنترل بیماری آمریکا، حدود ۵ درصد از کودکان آمریکایی به ADHD مبتلا هستند و باید برای درمان بیش فعالی اقدام کنند.

علائم شایع ADHD شامل بیش فعالی، تکانشگری و ناتوانی در تمرکز است. این اختلال میتواند به مرور و در صورت عدم درمان در کودکان بیشتر شود.با اینحال بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان بدلیل عدم مراجعه و درمان در سنین پایین همچنان با علائم بیش فعالی دست و پنجه نرم میکنند.

با درمان درست مانند دارو درمانی،  کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره که بخشی از درمانهای متنوع بیش فعالی هستند،  میتوانید   خیلی از مشکلاتی که در آینده میتواند رخ دهد جلوگیری کنید و زندگی شادتری را برای کودکان رقم بزنید.

با توجه به منبع معتبر موسسه ملی سلامت روان، هدف هر داروی بیش فعالی (ADHD) کاهش علائم است. برخی از داروها می توانند به کودک مبتلا به بیش فعالی (ADHD)  کمک کنند تا تمرکز بهتری داشته باشد. همراه با کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره پزشکی می تواند علائم بیش فعالی (ADHD) را قابل کنترل تر کند.

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

آیا داروهای بیش فعالی (ADHD) ایمن هستند؟

داروی بیش فعالی (ADHD) ایمن و موثر میباشند.اما با همه جنبه های مثبتی که داروها دارند، عوارضی را هم به دنبال دارند که مشخص و قابل پیگیری و رمان میباشد.و همچنین فواید مثبت داروها بر بیش فعالی ثبت و قابل بررسی میباشد.

با این حال، نظارت پزشکی مناسب هنوز مهم است. برخی از کودکان ممکن است عوارض جانبی دردسرسازتری نسبت به سایرین داشته باشند. بسیاری از این موارد را می توان با همکاری با پزشک کودک برای تغییر دوز یا تغییر نوع داروی مورد استفاده مدیریت کرد. میبایست کودکان ترکیبی از دارو، کادرمانی، گفتاردرمانی، رفتار درمانی، آموزش یا مشاوره به طور همزمان بهره مند شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

زیرا مطالعات و تحقیقات گسترده ای که دراین زمینه انجام شده است بیان میکند که دارو درمانی بدون کاردرمانی و گفتاردرمانی و دیگر موارد توانبخشی که همگی در توسعه بخشیدن به توانایی کودک نقش پررنگی دارند، نمیتواند اثر بخشی کافی برای رشد کودک در زندگی داشته باشد.

 

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

کدام داروها برای درمان بیش فعالی استفاده می شود؟

چندین دارو برای درمان علائم ADHD تجویز می شود. این شامل:

  • اتوموکستین غیر محرک (Strattera)
  • داروهای ضد افسردگی
  • محرک های روانی
  • محرک ها

محرک‌های روانی که رایج‌ترین درمان دارویی برای بیش فعالی (ADHD) هستند.

ایده دادن یک محرک به کودک بیش فعال ممکن است یک تناقض به نظر برسد، اما دهه ها تحقیق و مطالعات نشان داده است که آنها بسیار مؤثر هستند. محرک ها در کودکان مبتلا به بیش فعالی (ADHD)  اثر آرام بخشی دارند و به همین دلیل از آنها استفاده می شود. داروها اغلب در ترکیب با سایر درمان های توانبخشی در کودکان بیش فعال با نتایج بسیار موفق روبرو شده است.

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

چهار دسته از محرک های روانی برای بیش فعالی وجود دارد:

  • متیل فنیدات (ریتالین)
  • دکستروآمفتامین (دکسدرین)
  • دکستروآمفتامین-آمفتامین (Adderall XR)
  • لیسدگزامفتامین (ویوانس)

علائم و سابقه سلامت شخصی فرزند شما بر نوع دارویی که پزشک تجویز می کند بسیار اثر گذار میباشد. یک پزشک ممکن است نیاز داشته باشد که بارها در مقدار و نوع دارو تجدید نظر کند تا بتواند به بهترین ترکیب دارویی برسد.

بسیار مهم و اثر گذار است که خودسرانه به مقدار و نوع دارو تجویز شده پزشک دخالت نکنیم و از عوارض آن در امان باشیم بارها این مورد بوجود آمده که دخالت های خودسرانه باعث بروز مشکلات بسیاری شده اند.

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

عوارض جانبی رایج داروهای بیش فعالی (ADHD)

به گفته منبع معتبر موسسه ملی سلامت روان، عوارض جانبی رایج محرک ها شامل کاهش اشتها، مشکلات خواب، ناراحتی معده یا سردرد است.

پزشک شما ممکن است نیاز به تنظیم دوزداروی  کودک شما برای تسکین برخی از این عوارض جانبی داشته باشد. اکثر عوارض جانبی پس از چند هفته استفاده از بین می روند. اگر عوارض جانبی ادامه یافت، از پزشک کودک خود در مورد آزمایش یک داروی دیگر یا تغییر شکل دارو سوال کنید.

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 عوارض کمتر شایع اما مهم و تاثیر گذار داروهای بیش فعالی

عوارض جانبی جدی تر، اما کمتر شایع می تواند با داروهای ADHD رخ دهد. آنها عبارتند از:

تیک ها(رفتارهای کلیشه ای): داروهای محرک ممکن است باعث ایجاد حرکات یا صداهای تکراری در کودکان شود. این حرکات و صداها tics Trusted Source نامیده می شوند.

(حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناگهانی): اداره غذا و دارو هشدار داده است که افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD)  که دارای بیماری های قلبی هستند، در صورت مصرف داروهای محرک ممکن است بیشتر در معرض حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناگهانی قرار گیرند.

مشکلات روانپزشکی اضافی: برخی از افرادی که داروهای محرک مصرف می کنند ممکن است دچار مشکلات روانی شوند. اینها شامل شنیدن صداها و دیدن چیزهایی است که وجود ندارند. مهم است که با پزشک فرزندتان در مورد هرگونه سابقه خانوادگی مشکلات روانپزشکی صحبت کنید.

افکار خودکشی: برخی از افراد ممکن است افسردگی یا افکار خودکشی را تجربه کنند. هرگونه رفتار غیرعادی را به پزشک کودک خود گزارش دهید.

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

آیا دارو برای درمان بیش فعالی (ADHD) موثر است؟

نه نمتوان به طور حتم این را گفت، داروها فقط علائم را درمان کرده و به کنترل آن کمک می کنند. با این حال، ترکیب مناسب دارو و درمان(کاردرمانی و گفتاردرمانی و…) می تواند به فرزند شما کمک کند تا زندگی پرباری داشته باشد. یافتن دوز مناسب و بهترین دارو ممکن است زمان ببرد. با توجه به موسسه ملی سلامت روان، نظارت منظم و تعامل با پزشک کودک شما در واقع به کودک شما کمک می کند تا بهترین درمان را دریافت کند.

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

آیا می توان درمان بیش فعالی (ADHD) بدون دارو ممکن است؟

اگر کودک شما اماده استفاده از دارو درمانی نیست میتوانید با متخصص بیش فعالی صحبت کرده از درمانهای متنوعی که بدون دارو انجام میشوند آگاهی پیدا کرده و استفاده کنید

درمانهایی مانند:

  • کاردرمانی در بیش فعالی
  • گفتاردرمانی در بیش فعالی
  • رفتار درمانی در بیش فعالی
  • بازی درمانی در بیش فعالی
  • درمان اختلال یادگیری
  • درمان نقص توجه

و خیلی از موارد دیگر که میتواند بسیار کمک کننده باشد و کودک را تا مرحله ای پیش ببرد تا بتواند خیلی از کارهای روزمره خود را انجام دهد.و در یادگیری بتواند با سرعت بیشتری جلو برود.

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

پزشک شما می تواند شما را با یک کاردرمانگر یا روانپزشک ارتباط دهد که می تواند به کودک شما کمک کند تا با علائم ADHD خود کنار بیاید.

برخی از کودکان ممکن است از جلسات گروه درمانی و بازی درمانی نیز بهره مند شوند. پزشک یا مراکز کاردرمانی بیش فعالی می‌تواند به شما کمک کند تا یک جلسه درمانی برای فرزندتان و احتمالاً حتی برای شما، برنامه ریزی کنند..

مسئولیت درمان بیش فعالیADHD را بر عهده بگیرید

همه داروها، از جمله داروهایی که برای درمان علائم ADHD استفاده می شوند، تنها در صورتی ایمن هستند که به درستی استفاده شوند. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید و به کودک خود بیاموزید که فقط داروهایی را که پزشک تجویز می کند، طبق دستور پزشک مصرف کند. انحراف از این طرح ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

تا زمانی که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شود که بتواند داروی خود را عاقلانه مدیریت کند، والدین باید دارو را هر روز تجویز کنند. با مدرسه فرزندتان همکاری کنید تا یک برنامه ایمن برای مصرف دارو در صورتی که در مدرسه نیاز به مصرف دارو داشته باشد، تنظیم کنید.

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

درمان ADHD یک برنامه یک اندازه مناسب برای همه نیست. هر کودک، بر اساس علائم فردی خود، ممکن است به درمان های متفاوتی نیاز داشته باشد. برخی از کودکان به تنهایی به دارو پاسخ خوبی می دهند. برخی دیگر ممکن است برای یادگیری کنترل برخی از علائم به کاردرمانی نیاز داشته باشند.

کاردرمانی، گفتاردرمانی،رفتاردرمانی و خیلی دیگر از درمانهای توانبخشی میتوانند بسیار کمک کننده باشند حتما از یک متخصص کاردرمانی در بیش فعالی کمک بگیرید.

با همکاری با پزشک فرزندتان، تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی، و حتی کارکنان مدرسه آنها، می توانید راه هایی برای درمان عاقلانه ADHD فرزندتان با یا بدون دارو پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *