شباهتها و تفاوتهای اوتیسم و بیش فعالی

اوتیسم و بیش فعالی

فرق میان اوتیسم و بیش فعالی چیست؟

در زمانه ما متاسفانه اختلالات ذهنی بسیار شایع شده است، ولی همچنان در درمان کاستیهایی وجود دارد. مراکزی که به طور حرفه ای و از نظر تخصصی به این اختلالات توجه کنند نیز بسیار کم هستند. مراکز ما از بهترین مراکز کاردرمانی در اوتیسم و بیش فعالی میباشد.و از بهترین تجهیزات در زمینه کاردرمانی برخوردار است.و زیر نظر بهترین متخصص کاردرمانی ایران جناب آقای دکتر حسینی اداره میشود.که توانسته یک تیم درمانی بسیار کارآزموده را جمع اوری کند و برای شما عزیزان بهترین خدمات را تهیه کرده اند.

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

علی سعی داشت در اتاق را باز کند ولی به محض اینکه در را باز کرد وسایلی که دستش بود پخش زمین شد.برای یک لحظه متوجه نشد که وسایل در دست داشت و یادش رفته بود، این اتفاق برای علی به دفعات اتفاق افتاده بود و او نمیدانست برای چی این اتفاق ها برای او می افتد.

مادر علی بسیار نگران از حالتهای علی به متخصصین زیادی مراجعه کرده و نتایج متفاوتی دریافت میکند.و نمیداند پسرش ایا یک بیش فعال هست یا در طیف اوتیسم قراد دهد.

این مشکل بسیاری از مادران و پدران میباشد.که هنوز اولین گام را برای درمان اختلال ذهنی کودک خود بر نداشته اند.و هنوز به یک تشخیص درست دست نیافته اند.

در دادمه در مورد همین موضوع و نقاط مشترک دو اختلال اوتیسم و بیش فعالی میپردازیم و بررسی میکنیم.

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

آیا می توان با بیش فعالی مبتلا به اوتیسم نیز بود؟

با توجه به مطالعاتی که در این راستا انجام شده است، در برخی موارد نقاط مشترک زیادی با هم دارند که کار را برای تشخیص و درمان درست سخت میکند.و اکثر مواقع با هم اشتباه گرفته میشوند که این تشخیص اشتباه بیشتر سمت بیش فعالی سوق دارد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ توسط یک پزشک آمریکایی به نام راسل انجام شده است تا ۸۰ درصد کودکان مبتلا به اوتیسم با بیش فعالی اشتباه گرفته میشوند این آمار آنجا مهم میباشد که تا ۵۰ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی به اشتباه اوتیسم قلمداد میشوند.

این بخاطر آنست که این دو اختلال در بسیاری از علائم همپوشانی یعنی نقاط مشترک زیادی دارند. و کار برای متخصص کاردرمانی که اولین کارش تشخیص درست میباشد دشوار میسازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

اما این سوال پیش میاید آیا میتوان این دو اختلال همزمان با هم در یک کودک وجود داشته باشد؟

باید برای این سوال یک” بله ” قاطعانه گفتف بله میتوان همزمان این دو را با هم داشت. در این مقاله سعی شده است به بررسی همین موضوعات خیلی مهم بپردازیم.

 

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

در میان بیماری های همراه با اوتیسم، بیش فعالی شایع ترین است. تشخیص ADHD بیشتر از هر بیماری دیگری در اوتیسم اتفاق می افتد (مشکلات خواب همراه نیز بسیار رایج هستند). در اینجا برخی از مهمترین شرایط همراه با اوتیسم آورده شده است.

در اختلال اوتیسم زیاد اتفاق می افتد، که خیلی از علائم بیش فعالی را در خود داشته باشد و یا اینکه به طور قطع بیش فعالی داشته باشد.

بر طبق این آمار این هر کدام از این علائم میتواند در دو اختلال به میزان مختلف وجود داشته باشد.

  • بیش فعال: ۳۰-۸۰٪
  • اختلالات خواب: ۴۰-۸۰٪
  • اضطراب: ۲۷-۴۲٪
  • افسردگی: ۲۳-۳۷٪
  • مشکلات حسی: ۹-۹۱٪
  • تشنج: ۳-۵٪

 

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

تشخیص درست اوتیسم و بیش فعالی

تشخیص صحیح بیش فعالی و اوتیسم باید با دقت بسیاری انجام شود و این مستلزم این است که حتما نزد یک متخصص با تجربه که دانش بالایی در این زمینه دارد، رفت و از او در مورد تشخیص و درمان این اختلالات یاری گرفت.

بهترین مرکز نشخیص و درمان اوتیسم و بیش فعالی با مدیریت دکتر حسینی که یکی از مطرح ترین و به نام ترین متخصصین در زمینه تشخیص و درمان انواع اختلالات ذهنی میباشد.و تمامی تشخیص ها با شخص دکتری حسینی انجام میشود.

مراکز ما با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه کاردرمانی اوتیسم و بیش فعالی و بکار گیری از بهترین کاردرمانان این سرزمین در کنار هم یک تیم درمانی بسیار موفق آماده کرده تا رضایت حداکثری شما عزیزان را جلب بنماید.

اگر کودک شما تشخیص اوتیسم و بیش فعالی دارد، ممکن است از خود بپرسید که به طور خاص با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد و برای کمک به او چه کاری باید انجام دهید. شما تنها نیستید، بسیاری از والدین سوالات مشابهی دارند. بیایید به این دو شرایط نگاه کنیم و ایده‌هایی را که می‌تواند برای شما و فرزندتان مفید باشد، مطرح کنیم.

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در اوتیسم

 

اگر کودک اوتیسم و بیش فعالی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

اوتیسم به خودی خود یک اختلال نگران کننده و مظطرب کننده برای خانواده ها میباشد.حال بیاییم به آن بیش فعالی را نیز بیفزاییم، میبینیم که شرایط بسیار نگران کننده و در برخی موارد از کنترل خارج میشود.

اما به این دست از خانوادها باید گفت جای نگرانی نیست همین که تشخیص درست انجام شده است، باید بسیار به درمان خوشبین بود زیرا مهمترین گام را برداشته و اقدام به درمان در زیر سایه یک تشخیص درست بسیار پر اهمیت میباشد.

باید مابقی کار را به بهترین مرکز کاردرمانی بیش فعالی و اوتیسم سپرد و هماهنگی و همکاری لازم را با آنها برا یپیش بردن اهداف شما خانواده های عزیز سپرد تا سر منزل مقصود برسید.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که میزان بیش فعالی در کودکان اوتیسم متغییر میباشد و شاید هر دو اختلال در طیف های مرزی این اختلال میباشد. و با انجام بهترین کاردرمانی اوتیسم و بیش فعالی و دیگر کاردرمانیهای ذهنی و بهره بردن از بهترین تجهیزات و بخشهای مختلف مراکز کاردرمانی خیلی زود به هدف مورد نظر یعنی بهبودی رسید.

برای همین است که همیشه شعار ما این بوده که تشخیص درست مهمترین گام در بهبودی اوتیسم و بیش فعالی میباشد.

 

بهترین مرکز گفتاردرمانی

 

علائم مشترک اوتیسم و بیش فعالی

هر دو اوتیسم و ADHD علائم مشابهی دارند، اگرچه علائم دلایل مختلفی در پشت خود دارند. بسیاری از کودکان علائمی مانند:

  • اختلالات ارتباطات اجتماعی
  • مشکل در تمرکز/ عدم تمرکز شدید
  • چالش های مهارت های زبانی
  • مسائل مربوط به عملکرد اجرایی
  • اضافه بار حسی
  • بیش فعالی / تکانشگری
  • عدم ارتباط چشمی

میتوان به این فهرست موارد زیاد دیگری اضافه کرد که از حوصله این بحث خارج است، اما موارد مهم را با شما بیان کردیم.

فقط در کودکان بیش فعال باید گفت بخاطر تفاوتهایی که با اوتیسم دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ذکر این نکته را ضروری دانستیم که بگوییم این کودکان در صورت عدم توجه به اختلالشان میتوانند آسیبهای اجتماعی زیادی را متحمل شوند.و از دوستان کمتر و عدم ارتباط اجتماعی پویا رنج ببرند.در مقاله ای جداگانه به آن به طور کامل پرداخته ایم، حتما مطالع کنید.

پس باید به درمان کودکان بیش فعال بسیار اهمییت داد تا از طرد شدگی و رنج احساسی و روانی انها کاست و حتی جلوگیری کرد.

می دانیم که مواردی وجود دارد که بیش فعالی و اوتیسم در علائم خود از یکدیگر تقلید می کنند، اما چه شباهت های دیگری وجود دارد؟

 

شباهت های اوتیسم و بیش فعالی در ژنتیک

هم بیش فعالی و هم اوتیسم ویژگی ها و علائم مشترکی دارند. مانند اوتیسم، بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی شایع است. هر دوی آنها منشاء ژنتیکی دارند(به طور صد در صد نمیتوان هنوز گفت دلیل اصلی باشد).

به نظر می رسد که همپوشانی فنوتیپی بین ADHD و ASD با همپوشانی علت شناختی، تا حدی از تاثیرات ژنتیکی مشترک بین هر دو اختلال میباشد.به طور مثال طبق آمار گیری که درسال ۲۰۱۹ انجام شده است تاثیرات فامیلیت در هر دو از این اختلالات به طور مشترک بوده است.

تفاوت ها بین اوتیسم و بیش فعالی

به عنوان اختلالات عصبی رشدی، ASD و ADHD هر دو شباهت های فنوتیپی دارند، اما با معیارهای تشخیصی مشخص می شوند.

ADHD با کمبود شدید توجه، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود، در حالی که ASD با اختلال در مهارت های ارتباطی و تعامل اجتماعی، علاوه بر رفتار و علایق تکراری و محدود همراه است. (انجمن روانپزشکی آمریکا یا APA، ۲۰۱۳).

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

معیارهای DSM-5 برای بیش فعالی

افراد مبتلا به بیش فعالی الگوی مداوم بی توجهی و/یا بیش فعالی – تکانشگری را نشان می دهند که در عملکرد یا رشد اختلال ایجاد می کند:

نشانه های بی توجهی

  • اغلب از توجه دقیق به جزئیات کوتاهی می کند یا در کارهای مدرسه، محل کار یا سایر فعالیت ها اشتباه می کند.
  • اغلب در حفظ توجه به وظایف یا فعالیت های بازی مشکل دارد
  • اغلب به نظر نمی رسد وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش دهد
  • اغلب دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کند و در انجام تکالیف مدرسه، کارهای روزمره یا وظایف در محل کار شکست می‌خورد (مثلاً تمرکز خود را از دست می‌دهد)
  • اغلب در سازماندهی وظایف و فعالیت ها مشکل دارد
  • اغلب از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی در یک دوره زمانی طولانی دارد (مانند تکالیف مدرسه یا تکالیف) اجتناب می کند، دوست ندارد یا تمایلی ندارد.
  • اغلب چیزهایی را که برای انجام وظایف و فعالیت‌ها ضروری است گم می‌کند (مانند وسایل مدرسه، مداد، کتاب، ابزار، کیف پول، کلید، کاغذبازی، عینک، تلفن همراه)
  • اغلب به راحتی حواسش پرت می شود
  • اغلب در فعالیت های روزانه را فراموش می کند

اگر علائم را نادیده یگیریم میتواند شدت یابد و از کنترل خانواده خارج شود

نشانه های نکانشگری

  • اغلب در دست ها یا پاها بی قراری می کند یا به آن ضربه می زند، یا روی صندلی تکان می خورد
  • اغلب در شرایطی که انتظار می رود نشسته باقی بماند، صندلی را ترک می کند
  • اغلب در موقعیت هایی که مناسب نیست می دود یا بالا می رود (نوجوانان یا بزرگسالان ممکن است محدود به احساس بی قراری باشند)
  • اغلب قادر به بازی یا شرکت در فعالیت های اوقات فراغت به آرامی نیست
  • اغلب «در حال حرکت» طوری عمل می کند که انگار «با یک موتور هدایت می شود»
  • اغلب بیش از حد صحبت می کند
  • اغلب قبل از اینکه یک سوال کامل شود، پاسخ را میدهد به نادرست
  • اغلب در انتظار نوبت خود مشکل دارد
  • اغلب صحبت های دیگران را قطع می کند یا به آنها نفوذ می کند (مثلاً در مکالمات یا بازی ها دخالت می کند)

علاوه بر این، بر موارد زیر نیز باید دقت شود:

  1. چندین علامت بی توجهی یا بیش فعالی- تکانشی قبل از ۱۲ سالگی وجود داشت
  2. چندین علامت در دو یا چند موقعیت وجود دارد (مانند خانه، مدرسه یا محل کار، با دوستان یا اقوام، در فعالیت‌های دیگر)
  3. شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد این علائم با عملکرد اجتماعی، مدرسه یا کار تداخل یا کیفیت آن را کاهش می‌دهند
  4. علائم با یک اختلال روانی دیگر (مانند اختلال خلقی، اختلال اضطراب، اختلال تجزیه ای یا اختلال شخصیت) تداخل پیدا کرده که حتما باید نزد متخصص رفت

 

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

بر اساس انواع علائم، سه نوع (ارائه) بیش فعالی می تواند رخ دهد:

  1. ارائه ترکیبی: اگر علائم کافی از هر دو معیار بی توجهی و بیش فعالی- تکانشگری در شش ماه گذشته وجود داشته باشد.
  2. ارائه عمدتاً بی توجه: اگر علائم کافی بی توجهی، اما نه بیش فعالی- تکانشگری، در شش ماه گذشته وجود داشته باشد.
  3. ارائه عمدتاً بیش فعال- تکانشگر: اگر علائم کافی بیش فعالی- تکانشگری، اما نه بی توجهی، در شش ماه گذشته وجود داشته باشد.

 

 

بهترین مرکز درمان اوتیسم

معیارهای DSM-5 برای اختلال طیف اوتیسم

طبق CDC، معیارهای اوتیسم تحت DSM-5 عبارتند از:

برای برآورده کردن معیارهای تشخیصی ASD مطابق DSM-5، یک کودک باید در هر یک از سه حوزه ارتباط اجتماعی و تعامل و رفتارهای تکراری اختلال داشته باشد

  • کاستی‌های مداوم در ارتباطات اجتماعی و تعامل اجتماعی در زمینه‌های مختلف ارتباطی با دیگران
  • کاستی در تعامل اجتماعی-عاطفی، به عنوان مثال، کاهش اشتراک علایق، احساسات یا عاطفه؛ ناتوانی در شروع یا پاسخگویی به تعاملات اجتماعی
  • کاستی در رفتارهای ارتباطی غیرکلامی که برای تعامل اجتماعی استفاده می شود، به عنوان مثال، از ارتباطات کلامی و غیرکلامی ضعیف یکپارچه. به ناهنجاری در تماس چشمی و زبان بدن یا نقص در درک و استفاده از حرکات. به فقدان کامل حالات چهره و ارتباط غیرکلامی
  • کاستی در توسعه، حفظ و درک روابط، به عنوان مثال، از مشکلات در تنظیم رفتار متناسب با زمینه‌های مختلف اجتماعی؛ مشکلات در اشتراک گذاری بازی های تخیلی یا دوست یابی؛ عدم علاقه به همسالان

چگونه بیش فعالی  را در فرد مبتلا به اوتیسم درمان می کنید؟

دارو درمانی :

که اغلب باید با یک کاردرمانی خوب همراه شود زیرا به خودی خود نمیتواند درمان موثری باشد و کودک نمیتواند پویایی همسن و سالهای خود را داشته باشد

اغلب داروها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • داروهای محرک
  • داروهای غیر محرک

بهترین مرکز رفتاردرمانی

 

کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم و بیش فعالی در بهترین مراکز توانبخشی

میتوان به جرات گفت بهترین درمان اوتیسم و بیش فعالی کاردمانی میباشد، و کنار دارو درمانی میتواند نتایج فوق العاده ای را رقم بزند.

در مراکز ما بخشهای مختلفی برای درمان بیش فعالی و اوتیسم و دیگر اختلالات ذهنی مهیا شده است و همگی از دانش روز تبعیت می کنند.بهترین متخصص کاردرمانی ایران ما را در این راه همیاری میکند و هر آنچه که باید از تجهیزات روز و دانش روز مورد استفاده قرار بگیرد را درمجموعه خود برپا کرده و تا هر یک از درمانهای نا کارآمد و اینکه هنوز به مرحله ازمایش قرار نگرفته را از لیست درمانهای خود حذف کرده اند و به یک دستورالعمل بسیار کارآمد رسیده اند.

  • کاردرمانی
  • گفتاردرمانی
  • اتاق تاریک
  • سنسوری روم
  • ماساژ درمانی
  • آب درمانی
  • دست ورزی
  • کاردرمانی در منزل
  • بازی درمانی
  • موسیق درمانی
  • رفتاردرمانی
  • مهارت های دست
  • و….

این بخش کوچکی از بخشهای مختلف درمانی مراکز ما میباشد.

مانند تمام درمان‌ها، هر فرد به هر اقدامی که برای بهبود علائم خود انجام می‌شود واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. در هنگام کمک به کودک مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی، کمک گرفتن از متخصصان پزشکی اولین خط دفاعی است.

مرکز درمان اوتیسم

 

خلاصه کلام

در حالی که اوتیسم و بیش فعالی دو حالت متمایز هستند، شباهت های زیادی هم با هم دارند. وجود یکی احتمال هر دو را افزایش می دهد.

کمک در دسترس است. از پزشک کودک خود در مورد گزینه های او از جمله رفتار درمانی با متخصص اختلال رفتار کودک، روانپزشک کودک و کاردرمانگر سوال کنید. همه این متخصصان پزشکی می توانند به کودک شما در بهبود علائم کمک کنند.برای دریافت خدمات تخصصی و مطمئن از افراد با تجربه می توانید با کلینیک توانبخشی ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *