علایم بیش فعالی در کودکان دختر و پسر

بیش فعالی

تفاوت های جنسیتی در علایم بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در کودکان تشخیص داده می شود. این یک اختلال عصبی رشدی است که باعث بروز رفتارهای بیش فعال و مخرب مختلف می شود. علایم بیش فعالی اغلب شامل مشکل در تمرکز، ثابت نشستن و منظم ماندن است. بسیاری از کودکان علائم این اختلال را قبل از ۷ سالگی نشان می دهند، اما برخی از آنها تا بزرگسالی تشخیص داده نمی شوند. یکی از دلایلی که منجر به عدم تشخیص درست و به موقع در کودکان مبتلا به بیش فعالی میشود،  تفاوت های قابل توجهی در نحوه بروز این بیماری در پسران و دختران میباشد. این می تواند بر نحوه تشخیص بیش فعالی ADHD تأثیر بگذارد.

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

به عنوان والدین کودک، مهم است که مراقب تمام علائم ADHD باشید و تصمیمات درمانی را تنها بر اساس برخی رفتارها و علائم شایع و همچینین جنسیت قرار ندهید. هرگز تصور نکنید که علائم ADHD برای هر کودک یکسان خواهد بود. دو خواهر و برادر ممکن است ADHD داشته باشند اما علائم متفاوتی از خود نشان دهند و به درمان های مختلف بهتر پاسخ دهند.

باید در نظر داشت با همکاری با بهترین متخصص تشخیص و درمان بیش فعالی و کاردرمانان متخصص در بیش فعالی میتوان نتیجه بهتری را گرفت، زیرا آنان هم دانش بروز تر و هم تجربه بیشتر در زمینه تشخیص و درمان بیش فعالی دارند.

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

 تاثیر جنسیت در علایم بیش فعالی

به گفته مرکز پژوهش، کنترل و پیشگیری از بیماری های خاص، پسران سه برابر بیشتر از دختران در معرض تشخیص بیش فعالی ADHD هستند. این نابرابری لزوماً به این دلیل نیست که دختران کمتر مستعد ابتلا به این اختلال هستند. در عوض، احتمالاً به این دلیل است که علایم بیش فعالی در دختران متفاوت است. علائم اغلب ظریف تر و در نتیجه تشخیص آن سخت تر است.

منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که پسران مبتلا به ADHD معمولا علائم بیرونی مانند دویدن و تکانشگری را نشان می دهند. از سوی دیگر، دختران مبتلا به ADHD معمولاً علائم درونی را نشان می دهند. این علائم شامل بی توجهی و اعتماد به نفس پایین است. پسرها نیز از نظر فیزیکی پرخاشگرتر هستند، در حالی که دختران از نظر کلامی پرخاشگرتر هستند.

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

از آنجایی که دختران مبتلا به ADHD اغلب مشکلات رفتاری کمتر و علائم کمتر قابل توجهی دارند، مشکلات آنها اغلب نادیده گرفته می شود. در نتیجه، آنها برای ارزیابی یا درمان ارجاع نمی شوند. این می تواند منجر به مشکلات اضافی در آینده شود.

متخصصین توصیه میکنند با دیدن اولین علائم هایی که به اختصار مهم ترین آنها ذکر شده است حتما به متخصص تشخیص و درمان بیش فعالی مراجعه کرده و روند درمانی را در صورت نیاز آغاز کنید.زیرا میتوانید از بروز مشکلات بسیاری که کودک در نوجوانی با آن روبرو میشود جلوگیری کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ADHD تشخیص داده نشده می تواند تأثیر منفی بر عزت نفس دختران داشته باشد. حتی می تواند بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارد. پسران مبتلا به ADHD معمولاً ناامیدی خود را بیرونی می کنند. اما دختران مبتلا به ADHD معمولاً درد و عصبانیت خود را به سمت درون می چرخانند. این امر دختران را در معرض افزایش خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن قرار می دهد. دختران مبتلا به ADHD تشخیص داده نشده نیز بیشتر از سایر دختران در مدرسه، محیط های اجتماعی و روابط شخصی مشکلاتی دارند.

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

شناخت علایم بیش فعالی ADHD در دختران

دختران مبتلا به ADHD اغلب جنبه های بی توجهی این اختلال را نشان می دهند، در حالی که پسران معمولاً ویژگی های بیش فعالی را نشان می دهند. تشخیص رفتارهای بیش فعال در خانه و کلاس آسان است زیرا کودک نمی تواند یک جا بنشیند و رفتاری تکانشی یا خطرناک دارد. رفتارهای بی توجه اغلب ظریف تر هستند. بعید است که کودک در کلاس اختلال ایجاد کند، اما تکالیف را از دست می دهد، فراموشکار است، یا فقط “بی تفاوت” به نظر می رسد. این می تواند با تنبلی یا ناتوانی یادگیری اشتباه گرفته شود.

از آنجایی که دختران مبتلا به بیش فعالی ADHD معمولاً رفتارهای بیش فعالانه «معمولی» را نشان نمی دهند، علائم ممکن است به اندازه پسرها واضح نباشد. علائم عبارتند از:

  • در حال خارج شدن
  • عزت نفس پایین
  • اضطراب
  • نقص فکری
  • مشکل در پیشرفت تحصیلی
  • بی توجهی یا تمایل به “رویاپردازی”
  • مشکل در تمرکز
  • به نظر می رسد که گوش نمی دهد
  • پرخاشگری کلامی، مانند طعنه زدن، تمسخر کردن، یا نام بردن

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

شناخت علایم بیش فعالی ADHD در پسران

اگرچه ADHD اغلب در دختران کمتر تشخیص داده می شود، اما در پسران نیز می توان آن را اغلب بی اهمیت جلوه داد زیرا به طور سنتی، پسران پرانرژی دیده می شوند. بنابراین اگر آن‌ها رفتارهای تکانشی و بیش فعالانه، ممکن است صرفاً به عنوان « پسر بودن» رد شود. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که پسران مبتلا به ADHD بیش فعالی و تکانشگری بیشتری نسبت به دختران گزارش می کنند. اما این اشتباه است که فرض کنیم همه پسران مبتلا به ADHD بیش فعال یا تکانشی هستند. برخی از پسران جنبه های بی توجهی این اختلال را نشان می دهند. آنها ممکن است تشخیص داده نشوند زیرا از نظر فیزیکی مخرب نیستند.

پسران مبتلا به ADHD معمولاً علائمی را نشان می دهند که اغلب مردم هنگام تصور رفتار بیش فعالی به آنها فکر می کنند، آنها عبارتند از:

  • تکانشگری یا “زیاد از حد تکان دادن دست و پا و تکان خوردن بیش از حد”
  • بیش فعالی، مانند دویدن و ضربه زدن
  • عدم تمرکز، از جمله بی توجهی
  • ناتوانی در نشستن
  • پرخاشگری فیزیکی
  • بیش از حد صحبت کردن
  • مکرراً مکالمات و فعالیت های دیگران را قطع می کند

بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در بیش فعالی

در حالی که علائم ADHD ممکن است در پسران و دختران متفاوت ظاهر شود، درمان آن ها بسیار مهم است. علائم ADHD با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما همچنان می‌توانند بسیاری از بخش‌های زندگی را تحت تأثیر قرار دهند. افراد مبتلا به ADHD اغلب با مدرسه، کار و روابط خود دست و پنجه نرم می کنند. آنها همچنین احتمال بیشتری برای ابتلا به شرایط دیگر، از جمله اضطراب، افسردگی، و ناتوانی های یادگیری دارند. اگر مشکوک هستید که فرزندتان ADHD دارد، در اسرع وقت او را برای ارزیابی نزد پزشک ببرید. تشخیص و درمان سریع می تواند علائم را بهبود بخشد. همچنین می تواند از بروز سایر اختلالات در آینده جلوگیری کند.

مراکز تخصصی تشخیص و درمان بیش فعالی ما، بیش از ۱۵ سال سابقه کار در زمینه درمان بیش فعالی دارد.در مراکز ما بخشهای بسیار متنوع برای درمان بیش فعالی وجود دارد، که همگی از بروز ترین متدهای روز دنیا تبعیت میکنند.و اینکه تمامی بخشها زیر نظر بهترین متخصص تشخیص و درمان بیش فعالی ایران کار میکنند و ایشان نظارت کامل بر تمامی مراحل و بخشهای مختلف درمانی دارند.

کلینیک توانبخشی ما در دو شعبه غرب و شرق تهران بسیار حرفه ای و مجهز به بهترین تجهیزات کاردرمانی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *