مدیریت شکست عاطفی

مدیریت شکست عاطفی

 

هیچوقت نمی توان واقعیت را انکار کرد، شکست عاطفی همیشه افتضاح است، حتی اگر مدیریت شکست عاطفی را به درستی انجام دهید. آن ها می توانند شما را به طور کامل تخریب کنند، اعتماد بنفس شما را زیر سوال ببرند و حتی کاری کنند که احساس کنید نمی توانید دیگر عاشق شوید. اگر کسی شما را در یک رابطه عاطفی پس بزند، دچار حس سرخوردگی می شوید. در طرف مقابل اگر شما کسی باشید که رابطه را تمام می کنید دچار احساس گناه می شوید و عذاب وجدان شما را راحت نمی گذارد. این موضوع ربطی به فرهنگی که در آن بزرگ شده اید و یا محیط زندگی ندارد. بلکه شکست عاطفی این خصوصیات را دارد.

در واقعیت، شکست عاطفی می تواند پلی باشد به سمت یک زندگی بهتر و پیشرفته تر. اما باید این موضوع را بپذیرید که روزهای اولیه بعد از یک جدایی می تواند عذاب آور باشد و خواب و خوراک را از شما بگیرد. ممکن است خواب شما بهم بریزد، تمرکز کافی نداشته باشید، حس پوچی بکنید و ده ها مشکل دیگر می توانند به وجود بیایند. اما با این حال باید دیر یا زود با این مسئله رو به رو شوید و سعی کنید تا از این مرحله زندگی نیز عبور کنید. در این مقاله مشاوران مرکز تهران ریهب راهکارهایی را برای پشت سر گذاشتن یک شکست عاطفی ارائه کرده اند. در ادامه به این راهکارها می پردازیم.

به خودتان اجازه سوگواری بدهید

شما باید به خودتان اجازه سوگواری بدهید. این موضوع به دلیلی که از شریک عاطفی تان جدا شدید ندارد و هر کسی باید سوگواری کند. شما یک قسمت مهم از زندگی تان را از دست داده اید. این افراد معمولا در زندگی روزانه تان نقش دارند و زمان زیادی را در روز با آن ها سپری می کنید،  به همین خاطر نیاز دارید تا با این فقدان به درستی رفتار کنید. بنابراین به خودتان اجازه سوگواری بدهید. این موضوع که یک روز ناراحت هستید، روز بعد احساس عصبانیت دارید و روز دیگر ناامید هستید کاملا طبیعی می باشد، فقط باید بدانید که چطور با این احساسات برخورد کنید.

بعد از قطع رابطه سعی نکنید دوست معمولی باشید

ممکن است هردوی شما قبول کنید که با یکدیگر دوست معمولی باشید، همانطور که بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند. دکتر لواندوسکی از دانشگاه مانموث در آماریکا که در زمینه مشاوره خانواده سرآمد است اینگونه ارتباط را به شدت مضر می داند. او توضیح می دهد:

«اینکه با یکدیگر دوست بمانید در صورتی که قبلا با یکدیگر رابطه عاطفی داشته اید کار بسیار سختی است. البته گاهی اوقات نمی توان از ارتباط بعد از جدایی جلوگیری کرد. بطور مثال ممکن است با یکدیگر همکار باشید و یا در یک کلاس باشید. ولی باید بدانید این کار بسیار سخت است و اگر مجبور نیستید نباید به چنین چیزی تن دهید.» به اعتقاد دکتر لواندوفسکی، ارتباط با شخصی که از او جدا شده اید همانند کلیدی به حس افسردگی بیشتر، حسودی بیشتر و ناامیدی می باشد. علاوه بر این، این موضوع باعث می شود که نتوانید از لحاظ عاطفی به شخص دیگری وابسته شوید و ارتباط مجدد را برای شما سخت می کند. او ادامه می دهید:

« اگر شخصی با شما قطع رابطه کرد، شماره اش را از توی گوشی خود پاک کنید». مطمئنا بعد از جدایی روزهای سختی خواهید داشت و ممکن است تصمیم بگیرید که با او صحبت کنید. این کار می تواند شما را از انجام دادن یک اقدام اشتباه بعد از جدایی باز دارد.

سوشال مدیا خود را پاکسازی کنید

بالا و پایین کردن عکس های قدیمی و یا چک کردن پروفایل آن شخص می تواند همانند یک سم مهلک برای قلب شکسته تان باشد. شاید برای مدت کوتاهی بتواند حس کنجکاوی شما را ارضا کند ولی باید بدانید که بهترین کار این است که دیگر به گذشته نگاه نکنید زیرا اسیر آن می شوید. دکتر لواندوفسکی می گوید:

« اینکه مدام به دنبال این باشید که متوجه بشوید شخص مقابلتان اوقات خوشی را سپری می کند یا نه می تواند حس بدی را به شما منتقل کند.»

به این فکر نباشید که بی خیالی نسبت به آن فرد بی رحمانه است و اینکه به فکر او باشید کار درستی انجام می دهید. شما در وهله اول باید به فکر سلامت روانی خود باشید. بهترین کار این است که هر ردپایی از آن ها را از موبایل خود پاک کنید. برخی از افراد در برابر چک کردن پارتنر سابق خود هیچ کنترلی ندارند. به همین خاطر باید هر راه ارتباطی را بست. تحقیقات نشان داده است کسانی که پس از پایان یک رابطه مدام پارتنر سابق خود را چک می کنند، دیرتر می توانند از حالت اندوهگین خود خارج شوند و شکست عاطفی را بپذیرند.

سعی نکنید که به او برگردید.

باید واقع بین باشیم، حتی بهترین افراد در کنترل شکست عاطفی نیز به فکر این افتاده اند که به شریک سابق خود برگردند. در یک دوره تنهایی هر کس می تواند احساس ضعف کند، همین موضوع زمینه ای را فراهم می کند تا شخص با خود فکر بازگشت به رابطه قبلی اش را بکند. براساس تحقیقات مختلف ثابت شده است کسانی که نیاز به یک تضمین عاطفی دارند، بیشتر سعی می کنند تا به شریک سابق خود برگردند.

در مقابل این کار، باید سعی کنید مسئولیت بازیابی خودتان پس از یک رابطه ناموفق را برعهده بگیرید. وقتی به فکر این افتادید که به شریک گذشته تان برگردید، باید مواردی که باعث شد از یکدیگر جدا شوید را به خودتان یادآوری کنید. این موضوع زمانی که به تازگی از یکدیگر جدا شده اید حیاتی تر می باشد. زیرا احساسات در این زمان آسیب پذیرتر هستند. بهترین کار این است که بر روی خودتان تمرکز کنید و انرژی تان را برای یک زندگی بهتر ذخیره کنید.

بنویسید.

یکی از مفیدترین فعالیت هایی که می تواند به شما در فراموشی یک جدایی و آسان تر کردن پروسه کمک کند، نوشتن می باشد. به طور کلی جدایی می تواند همراه با احساسات منفی بسیاری همراه باشد. راه آسان این است که در احساسات خود غوطه ور شوید و اجازه دهید که این احساسات شما را به سمت های مختلفی بکشند. اما باید بدانید این موضوع در طولانی مدت به شما هیچ کمکی نمی کند و فقط کار را برایتان سخت تر می کند.

یکی از کارهای پیشنهادی این است که خودتان را موظف کنید هر روز به مدت بیست دقیقه بر روی کاغذ بنویسید. نوشته های شما می تواند درباره عمیق ترین چیزهایی که احساس می کنید باشند. چیزهایی که شما حتی به نزدیک ترین دوست خود نیز نمی گویید. مهم نیست که نوشته ها را نگه دارید. شما می توانید پس از نوشتن برگه را پاره کنید و دور بیندازید. تحقیقات نشان داده اند کسانی که از نوشتن به عنوان راهی برای تخلیه احساسات خود استفاده می کنند در دراز مدت افرادی قوی تر، شکرگزارتر، عاقل تر و رضایتمندتر هستند.

مدیریت شکست عاطفی

با دوستانتان برنامه ریزی کنید.

در روزهای ابتدایی جدایی طبیعی است که حس خوبی نداشته و احساس اضطراب کنید. شما باید سعی کنید که حواستان را پرت کنید. بهترین راه این است که وقتتان را با دوستانتان سپری کنید.

به خانه دوستانتان بروید، از آنها دعوت کنید که برای شام پیش شما بیایند و اگر بیشتر از آنچه که برایش تعیین کرده بودید زمان برد، خب چه بهتر!

اگر از آن دسته افرادی هستید که به هنگام رابطه دیگران را به کلی فراموش می کنید بهتر است در ابتدا عذرخواهی کنید و قول دهید که دیگر این رفتار را تکرار نمی کنید. این موضوع باعث می شود تا دوستانتان نیز در برابر شما گارد نداشته باشند.

قبل از اینکه لیست بلند بالایی از برنامه های مختلف با دوستانتان تهیه کنید، به یاد داشته باشید باید با کسانی بگردید که می توانند به شما اعتماد بنفس بدهند. اگر کسانی هستند که چنین خاصیتی ندارند، بهتر است از دیدنشان صرف نظر کنید.

احساساتتان را سرکوب نکنید.

هنگام روبه رویی با موقعیت های دشوار، بیشتر افراد سعی می کنند با برنامه های مفرح حواس خود را پرت کنند و احساسات خود را سرکوب می کنند. باید بدانید که هرچقدر احساسات خود را سرکوب کنید، بیشتر به فکر کردن به آن ها می پردازید. دکتر لواندوفسکی در تحقیقی که خودش انجام داده است به این نتیجه رسیده است که هرچقدر احساسات خود را بعد از جدایی سرکوب کنید، بیشتر به آن ها می پردازید و حس بد ناشی از آن ها بیشتر است. فوران احساسات اجتناب ناپذیر است.

اگرچه دردناک است، اما سعی کنید که به احساسات خود بیشتر بپردازید و بطور منطقی با آن ها برخورد کنید. این موضوع به شما کمک می کند پیشرفت کنید و به جایی اینکه صبر کنید احساسات شما را مضطرب کند، زودتر به سراغ آن ها می روید.

موزیک گوش دهید.

موزیک می تواند قدرت بسیاری در تخلیه عاطفی شما داشته باشد. گوش دادن به یک سری موزیک خاص در زمان جدایی می تواند باعث تخلیه احساسات شما شود. می توانید در هنگام رانندگی، تمیزکاری و … موزیک پلی کنید و با آن هم خوانی کنید.

شاید بپرسید که باید چه نوع موزیکی گوش دهیم. در جواب باید بگوییم که به سلیقه افراد بستگی دارد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مشخص شد که موزیک های غمناک برای برخی ها حس راحتی ایجاد می کند، در صورتی که گروهی دیگر اعلام کردند که با گوش دادن به این نوع موسیقی ها حس بدی پیدا می کنند. بنابراین کاملا مطابق با سلیقه خود عمل کنید.

آینده تان را دوباره برنامه ریزی کنید.

اینکه زمانی با کسی هستید، آینده تان را با یکدیگر تصور کنید کاملا غیرقابل اجتناب است. رویاها و برنامه هایی که دو نفر برای آینده شان با یکدیگر برنامه ریزی می کنند قسمتی از رابطه است که نیاز است وجود داشته باشد. به اعتقاد روانشناسان همین موضوعی است که باعث می شود شخص احساس ناامیدی بکند. بعد از جدایی آینده ای که برنامه ریزی کرده بودید دیگر وجود نخواهد داشت. بنابراین باید دوباره آن را برنامه ریزی کنید. این بار بدون درنظر گرفت پارتنر سابقتان! حال باید بیش از پیش به اهدافی که برای خودتان مشخص کرده بودید فکر کنید و باید بدانید که این کار را باید به تنهایی انجام دهید، حداقل برای مدتی اینگونه خواهد بود.

ورزش کنید.

ورزش کردن به بدن شما کمک می کند تا از لحاظ هورمونی خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد. فعالیت ورزشی باعث ترشح اندروفین و سروتونین در بدن شما می شود و این هورمون ها وظیفه ایجاد مود خوب را در بدن شما دارند. اگر تا به حال اهل ورزش نبوده اید ایرادی ندارد. هر زمان که ورزش کردن را شروع کنید، می توانید از فواید آن استفاده کنید. علاوه بر این، استمرار در ورزش کردن می تواند به ایجاد دوپامین واقعی در بدن شما کمک کند و این موضوع کمک زیادی به پایداری روحی شما خواهد کرد.

آخرین راهکار: بخشیدن

در نهایت پس از هر توصیه دیگری باید بگوییم که مرحله آخر بخشیدن است. شما نیاز دارید تا خودتان و پارتنر سابقتان را ببخشید. باید بخاطر اشتباهاتی که کرده اید و انتخاب آدم اشتباه خودتان را سرزنش نکنید و قبول کنید که هر کس می تواند اشتباه کند. این را بدانید که بخشیدن قبل از اینکه برای شخص مقابل مفید باشد، به خودتان کمک می کند. به خودتان کمک می کند تا بتوانید به ادامه مسیرتان بپردازید. زمانی که خودتان را ببخشید می توانید به آینده فکر کنید و سعی کنید تصمیمات درست تری برای آینده تان بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *