مشاوره و روانشناس

مشاوره و روانشناس

مشاوره روانشناسی نوعی از درمان می باشد که به شخص در طیف وسیعی از مشکلات روانی و ذهنی کمک می کند تا سلامت روانی اش تضمین شود. تغییر احساسات و مود، اختلالات مختلف همگی می توانند توسط یک روانشناس خوب درمان شوند. مشاوره روانشناسی نه تنها نشانه های مشکلات روانی را کاهش می دهد، بلکه می تواند کمک کند تا ریشه بسیاری از اختلالات عصبی که باعث ایجاد مشکلاتی در شخص می شوند مشخص شوند. با پیدا شدن ریشه مشکلات، می توان به یک فرد کمک کرد تا از گسترده شدن مشکلاتش جلوگیری کرد.

مشکلاتی که به کمک مشاوره روانشناسی حل می شوند طیف وسیعی دارند. از وجود استرس بصورت دائم در زندگی فرد، آسیب های ناشی از تروما، بیماری های جسمی و یا حتی از دست دادن عزیزان در زندگی، همگی با کمک یک روانشناس عالی قابل حل هستند. تکنیک ها و راه های مختلفی برای انجام روان درمانی وجود دارند و قطعا در اختیار داشتن یک محیط درمانی همانند یک کلینیک می تواند به درمان کمک شایانی بکند. با این حال می توان از این تکنیک ها در هر شرایطی استفاده کرد و از فواید آن سود برد. روان درمانی می تواند در ترکیب با دارو درمانی استفاده شود که این موضوع به نظر روانپزشک بستگی دارد.

جلسات مشاوره روانشناسی

جلسات مشاوره روانشناسی می توانند به صورت فردی، خانوادگی، گروهی و یا برای زوج ها برگزار شوند. مشاوره روانشناسی می تواند به هر دو گروه بزرگسال و خردسال کمک کند. بطور معمول جلسات روانشناسی هفته ای یک بار و به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت برگزار می شوند. هم درمانگر و هم شخص مراجعه کننده باید در درمان نقش فعال داشته باشند. وجود صداقت و اعتماد بین روانشناس و مراجعه کننده موضوع کلیدی ای است که اگر وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت روند درمان به خوبی پیش می رود.

طول مدت درمان با استفاده از روش های روان درمانی می تواند متفاوت باشد. بطور معمول از چند هفته تا چند ماه متغیر هستند. گاهی اوقات برخی از آسیب هایی که ریشه در کودکی و یا ایام قدیم دارند می توانند تا چندین سال نیز نیاز به درمان داشته باشند. بطور معمول هرچقدر که یک مشکل قدیمی تر و ریشه ای تر باشد، نیاز به کار بیشتری دارد. اهداف درمان و طول درمان می تواند بین بیمار و مشاور به بحث گذاشته شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

رازداری یک نیاز اساسی روان درمانی می باشد. هم چنین اگر چه بیمار ممکن است احساسات و افکار شخصی اش را با شما به اشتراک بگذارد، ولی تماس فیزیکی صمیمی بین بیمار و مشاور در محیط درمانی هرگز مناسب و قابل قبول نیست.

آیا مشاوره روانشناسی روشی تاثیرگذار است؟

تحقیقات نشان داده اند که اکثر کسانی که از مشاوره روانشناسی استفاده می کنند در نهایت گزارش کرده اند علائم منفی ای که داشته اند کاهش پیدا کرده است. در تحقیقات مشخص شده است که حدود ۷۵ درصد از افرادی که مشاوره گرفته اند از فواید آن تعریف کرده اند. روان درمانی نشان داده است که در تغییر خلق و خو و عاطفه شخص بسیار موثر بوده است. این تغییرات در نهایت منجر به افزایش سلامت روان و حتی جسم شخص می شوند. فواید می توانند در نهایت شامل: افزایش توانمندی های فرد، مشکلات جسمی و پزشکی کمتر و افزایش رضایتمندی از زندگی شوند.

با استفاده از روش های مختلف تصویربرداری از مغز مشخص شده است شخصی که تحت درمان با استفاده از روش های مختلف روان درمانی بوده است توانسته است فعالیت مغزی خود را افزایش دهد. این موضوع می تواند باعث حفاظت شخص در برابر بیماری های مختلف همانند آلزایمر، افسردگی و … شود.

مشاوره و روانشناس

برای اینکه بتوانید بهترین بازدهی را از روان درمانی اشته باشید باید با درمانگر خود صادق باشید و چیزی را از او مخفی نکنید. تمریناتی که در هر جلسه به شما محول می شود را به خوبی انجام دهید و به روش درمانگر خود اعتماد کنید.

تکنیک های مختلف بکار رفته در روانشناسی

روانشناسان از تکنیک های مختلفی در درمان استفاده می کنند. اینکه از کدام تکنیک برای درمان چه بیماری استفاده کنند بستگی به شرایط و وعلایم بیمار دارد. همچنین ممکن است برای دستیابی به بهترین نتیجه از ترکیب چند تکنیک با یکدیگر استفاده کنند.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری

این تکنیک به افراد کمک می کند تا افکار و رفتارهای مختلف خود را بشناسند و سپس بتوانند در جهت اصلاح رفتارهای ناسالم و غیر موثر اقدام کنند. در نهایت با جایگزین کردن رفتارهای موثر و سالم می توان به این افراد کمک کرد. این تکنیک به افراد کمک می کند تا بر روی مشکل حاضر تمرکز کنند و تلاش کنند آن را از یک راه حل منطقی حل کنند. در این روش معمولا سعی می کنیم که مهارت های جدیدی را در دنیای واقعی تمرین کنیم.

درمان شناختی رفتاری می تواند در درمان اختلالات مختلفی به ما کمک کند. اختلالاتی از جمله افسردگی، اضطراب، تروماهای مختلف، پرخوری عصبی و …. از جمله بیماری هایی هستند که با این روش درمان می شوند. بطور مثال با استفاده از درمان شناختی رفتاری در یک فرد مبتلا به افسردگی به او یاد می دهیم تا افکار ناسالمی که او را به سمت افسردگی بیشتر می کشانند شناسایی کند و از فکر کردن به آن ها جلوگیری کند.

درمان بین فردی

یک درمان کوتاه مدت محسوب می شود. این روش به بیماران کمک می کند تا بتوانند مشکلاتی را که با دیگران در محیط واقعی به وجود می آید را حل کنند. نمونه ای از این مشکلات شامل، تغییر در شرایط محیط کاری، به مشکل خوردن با شخص خاصی در محیط کار و یا خانواده یا همچنین مواردی می شوند. در این روش افراد یاد می گیرند به شکلی موثر و بدون حاشیه احساسات خود را بیان کنند تا بتوانند روابطشان را ارتقا ببخشند. این روش بیشتر در درمان اختلالات وابسته به افسردگی استفاده می شود.

رفتاردرمانی دیالکتیکال

این روش نوع خاصی از درمان شناختی رفتاری می باشد که بیشتر در تنظیم موثرتر احساسات کمک می کند. این روش بیشتر در افرادی که افکار مزمن خودکشی دارند استفاده می شود. همچنین برای درمان بیمارانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند و یا دچار استرس پس از سانحه شده اند نیز مفید می باشد. در این روش فرد مهارت های جدیدی یاد می گیرد تا بتواند مسئولیت های شخصی اش را برعهده بگیرد. علاوه بر این یاد می گیرد چطور رفتارهای مخرب و ناسالمش را در این زمینه کنار بگذارد. در این روش هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی درمان را پیگیری می کنیم.

درمان روان پویشی

این نوع درمان بر این ایده استوار است که رفتار و سلامت روان ریشه در دوران کودکی و تجربیات گذشته دارد. در نتیجه رفتار و احساسات آگاهانه فرد می توانند نشات گرفته از یک دلیل ناآگاهانه باشند( بطور مثال آسیبی در کودکی). در این روش با فرد تمرین می کنیم و سعی می کنیم تا خودآگاهی او را بهبود ببخشیم و الگوهای ریشه ای تفکر او را تغییر بدهیم تا بتواند مسئولیت کامل زندگی خودش را برعهده بگیرد.

روانکاوی

شکل فشرده تر و شدیدتر از درمان روان پویشی می باشد. در این درمان جلسات معمولا سه بار در هفته برگزار می شوند.

درمان حمایتی

در این درمان از راهنمایی کردن و تشویق افراد برای شکوفا کردن او استفاده می کنیم. این نوع درمان به کاهش اضطراب، ایجاد عزت نفس، تقویت مکانیسم های مقابله و بهبود عملکرد اجتماعی منجر می شود. روان درمانی حمایتی به افراد مختلف کمک می کند تا با مسائل مختلف در سلامت روان خود مقابله کنند و کمتر دچار آسیب های مختلف بشوند.

جمع بندی

بطور کلی استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی می تواند برای افراد آسیب دیده مفید باشد. متاسفانه بیماری های روان می توانند به راحتی شکلی مزمن به خود بگیرند و در این صورت درمان کردن آن ها به شدت سخت می شود. اما اگر شخص درمان را قبول کند و در راستای درمان خود همکاری کند می تواند به طور چشم گیری در کاهش علائم بیماری خود کمک کند. اعتماد به روانشناس در طول درمان بسیار مهم است. باید به یاد داشته باشید گاهی اوقات درمان می تواند تا چندین ماه نیز به طول بینجامد. بنابراین اگر درحال همکاری با یک مشاور در زمینه مشکلات خود هستید بهتر است برای کسب نتایج بهتر صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *