کاردرمانی جسمی و ذهنی

کاردرمانی جسمی و ذهنی

کاردرمانی شاخه ای از علوم درمانی می باشد که هدف آن آسان تر کردن فعالیت های روزمره زندگی و حفظ استقلال شخص می باشد. کاردرمانی شاخه های مختلفی دارد که می توانند در کنترل و برطرف کردن مشکلات جسمی، ذهنی، شناختی، حسی و حرکتی به شخص کمک کنند. در این میان کاردرمانی جسمی و ذهنی کاربرد بیشتری نسبت به سایر شاخه های کاردرمانی دارند.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی شاخه ای از کاردرمانی می باشد که بیشتر بر روی برقراری ارتباط بین ذهن و جسم تمرکز دارد. بسیاری از مشکلات زمانی در فرد رخ می دهند که عملکرد ذهنی با عملکرد جسمی هماهنگ نیست. به طور مثال کسانی که دچار سکته مغزی می شوند، به دلیل آسیب دیدگی مسیرهای نورونی درون مغز، پیام های عصبی درستی به ماهیچه ها ارسال نمی شود. همین موضوع باعث می شود ارتباط مغز که فرمانده اصلی بدن می باشد با سایر اعضا قطع شود. بنابراین در کاردرمانی ذهنی سعی می شود تا دوباره با برقراری راه های جدید ذهنی، هماهنگی لازم بین ذهن و جسم را ایجاد کرد.

کاردرمانی جسمی

کاردرمانی جسمی بیشتر بر روی مشکلاتی که در اعضای مختلف بدن قرار دارند متمرکز است. در واقع کسانی که دچار اختلال در عملکرد ذهنی نیستند و فقط  دچار برخی از مشکلات مانند محدودیت حرکتی، دفورمیتی اندام ها و یا موارد این چنینی هستند می توانند از کاردرمانی جسمی استفاده کنند. بطور مثال کسی که دچار مشکل بیرون زدگی دیسک کمر شده است می تواند با انجام دادن تمرینیاتی و همچنین ایجاد کردن تغییراتی در سبک زندگی اش، تا حد زیادی از درد ناشی از فتق دیسک جلوگیری کند.

بطور کلی کاردرمانی جسمی و ذهنی مکمل یکدیگر هستند و در بسیار از مواقع ما نیاز داریم تا از هر دو شاخه از کاردرمانی برای بهبود یک فرد استفاده کنیم. در حقیقت نزدیک ترین دو زیرشاخه کاردرمانی، همین کاردرمانی جسمی و ذهنی می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

تکنیک ها مورد استفاده در کاردرمانی ذهنی

در کاردرمانی ذهنی از تکنیک های مختلفی استفاده می شوند. بیشتر این تکنیک ها به صورت اختصاصی مربوط به کاردرمانی ذهنی نمی باشند و در موارد دیگر نیز استفاده می شوند. اما با این حال بیشترین استفاده را در کاردرمانی ذهنی دارند.

رفتار درمانی

اصلی ترین تکنیک درمانی در کاردرمانی ذهنی، رفتاردرمانی می باشد. در کسانی که دچار اختلالات ذهنی شده اند، رفتار درمانی کمک می کند تا الگوهای مخرب و ناسالم را به الگوهای سازنده تبدیل کنند. در واقع در این تکنیک سعی می شود یادگیری های اشتباهی که رخ داده است اصلاح شود. این تکنیک بیشتر در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

بازی درمانی

استفاده از بازی های مختلف در کاردرمانی در همه سنین رایج است. بازی کردن علاوه بر تقویت مهارت های ذهنی می تواند در تمرکز افراد نیز تاثیر بگذارد. دلیل اصلی استفاده از بازی درمانی این است که در بسیاری از مواقع تمرینات کاردرمانی عموما حوصله سربر هستند و بسیاری از افراد پس از انجام دادن چند جلسه تمرینی آن ها را رها می کنند. بنابراین بازی ها به وجود آمده اند تا استمرار را در افراد تضمین کنند.

تکنیک های مورد استفاده در کاردرمانی جسمی

تکنیک هایی که در کاردرمانی جسمی استفاده می شوند بیشتر جنبه تمرینی دارند و شخص مجبور می شود تا فعالیت جسمی انجام دهد.

تمرینات ورزشی

اصلی ترین قسمت از کاردرمانی جسمی، تمرینات ورزشی می باشد که با اهداف مختلف تجویز می شوند. تمرینات با هدف افزایش استقامت، قدرت و افزایش دامنه حرکتی انجام می شوند. تمرینات ورزشی بعد از انجام دادن ارزیابی کلی بر روی شخص طراحی می شوند و تمرینات هرشخص با شخصی دیگر متفاوت است. به طور مثال برای کسی که دچار مشکل سیاتیک می باشد، عمده تمرینات مربوط به قسمت میانی بدن می شوند و هدف از انجام تمرینات قدرتی تقویت، عضلات شکم، لگن و کمر می باشد.

کاردرمانی جسمی و ذهنی

حرکات اصلاحی

این نوع حرکات نیز به نوعی جزو دسته تمرینات ورزشی محسوب می شوند ولی هدفی کاملا متفاوت را دنبال می کنند. در تمرینات استقامتی و قدرتی ما به دنبال اصلاح حالت آناتومیک شخص نیستیم و صرفا می خواهیم عضلاتش را تقویت کنیم. اما در حرکات اصلاحی می خواهیم با انجام دادن تمریناتی، فرم اشتباهی که وجود دارد را اصلاح کنیم. به طور مثال کسی که دچار افتادگی شانه می باشد، نیاز دارد تا با انجام دادن حرکاتی، تراز را ایجاد کند.

نقش کاردرمانی جسمی و ذهنی در کودکان

همانطور که گفتیم کاردرمانی در تمامی سنین کاربرد دارد. در ادامه به کاربرد دو شاخه کاردرمانی جسمی و ذهنی در کودکان می پردازیم.

کاردرمانی ذهنی در کودکان در مشکلات زیر می تواند کمک شایانی بکند:

  • کودکانی که دچار اختلال یادگیری می باشند
  • کودکانی که دچار سندرم طیف اوتیسم هستند
  • کودکان بیش فعال
  • کودکانی که سندرم داون دارند
  • کودکانی که دچار تروما به مغز و به خصوص مخچه شده اند.

کاردرمانی جسمی در موارد زیر می تواند به کودکان کمک کند:

  • کودکانی که دچار فلج ارب و یا فلج بلز هستند
  • کودکانی که مشکل هیدروسفالی دارند
  • اختلالات مربوط به عضلات مانند دیستروفی عضلانی و هایپوتونی
  • بیماری های متابولیکی همانند مشکلات غده تیروئید و ..

کاردرمانی جسمی و ذهنی در بزرگسالان

کاردرمانی در بزرگسالان نقش اصلاحی کمتری دارد و بیشتر مرتبط با بازتوانی و تقویت استقامت در بزرگسالان است.

کاردرمانی ذهنی در بزرگسالان

  • کمک به کنترل علائم بیماری های ذهنی مانند اسکیزوفرنی
  • کمک به درمان انواع وسواس از جمله وسواس جبری- فکری و وسواس تمیزی
  • کمک به درمان فوبیا و ترس های شدید
  • کمک به درمان اختلال مربوط به گروه ب همانند پارانوئید، شخصیت مرزی
  • مشکلاتی مانند آلزایمر و …

کاردرمانی جسمی در بزرگسالان

  • کمک به توان یابی بعد از شکستگی ها
  • مشکلات مروبط به سیاتیک
  • بیماری های روماتیسمی به خصوص روماتیسم مفصلی
  • مشکل زانو درد
  • بازیابی قدرت عضلات بعد از سکته مغزی
  • توان یابی بعد از عمل های جراحی سنگین

جمع بندی

همانطور که گفتیم هدف اصلی کاردرمانی افزایش کیفیت زندگی افراد و تقویت استقلال فرد در انجام دادن کارهای روزمره، وظایف و کارهای مورد علاقه اش می باشد. تمرینات ارائه شده در کاردرمانی باید در ابتدای آموزش زیر نظر یک کاردرمانگر انجام شوند. زیرا برخی از تمرینات، به خصوص تمرینات ورزشی و اصلاحی اگر به صورت درست اجرا نشوند ممکن است میزان آسیب را بیشتر کنند.  بنابراین بهتر است اگر دچار مشکل خاصی هستید، به یک کلینیک کاردرمانی مراجعه کنید، تا متخصصین این موضوع بعد از انجام دادن ارزیابی های لازم، برنامه درمانی مناسب شما را طراحی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *