گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل فواید بسیاری دارد. تمرین بیشتر معمولا به معنی پیشرفت سریع تر می باشد و این تمرین بیشتر با انجام دادن فعالیت های مختلف در خانه میسر است.

اما مشکل اصلی ای که در این مسیر وجود دارد این است که افراد بعد از مدتی تمرین در خانه خسته می شوند و انگیزه خود را برای انجام دادن تمرینات از دست می دهند. اما باید بدانید اولین ناامید شدن از انجام تمرینات گفتاردرمانی در خانه اولین قدم برای توقف پیشرفت است. شاید سالیان سال باشد که مجبور نبوده اید در خانه فعالیت خاصی انجام دهید. اما حالا با توجه به شرایطتان مجبور هستید که در خانه به طور منظم تمرین کنید تا بتوانید به روند سابق زندگی تان برگردید.

در ادامه نکاتی را برای تمرین در منزل آورده ایم تا با رعایت آن ها بتوانید به طور موثر در خانه تمرینات گفتاردرمانی را انجام دهید.

اختصاص دادن یک زمان خاص

تمرینات گفتاردرمانی خود را همانند سایر کارهای مهم در یک سالنامه یا تقویم یاد داشت کنید. باید برای این تمرینات زمان خاصی را در روز اختصاص دهید. شاید در ابتدا برای انتخاب زمان درست دچار مشکل شوید. پیشنهاد ما این است در هفته اول در زمان های مختلف ورزش کنید و ببینید که در چه ساعتی تمرکز و انرژی بیشتری دارید. سپس در ادامه همان زمان را برای تمرینات خود انتخاب کنید.

معمولا تمرینات گفتاردرمانگر شما، تمرینات شما را به گونه ای تنظیم می کند که در طی یک ساعت کامل شوند. اما خیلی از اوقات شاید حوصله یک ساعت تمرین مداوم را نداشته باشید. در این صورت می توانید تمرینات را به دو تا نیم ساعت و یا حتی سه تا بیست دقیقه تقسیم کنید. این کار از خستگی ذهنی جلوگیری می کند و استمرار شما را در این راه تضمین می کند. در حقیقت می توان گفت استمرار مهم ترین عامل اثربخشی تمرینات شما می باشد که در هر شرایطی باید در اولویت قرار بگیرد.

بطور مثال شخصی که مشکل آفازی دارد و نمی تواند صحبت کند، تنها با ۲۰ دقیقه تمرین مستمر در طی روز به مدت یک ماه می تواند تغییرات شگرفی را مشاهده کند. و این معجزه استمرار می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

برنامه ریزی

بطور معمول متخصص گفتاردرمانی به شما برنامه ای از تمرینات مختلف می دهد که در خانه انجام دهید. با این حال اگر برنامه ای ندارید باید خودتان دست به کار شوید و یک برنامه تمرینی برای خود تنظیم کنید. برنامه شما باید بر اساس نیازتان باشد و تمرینات به طور هدفمند طراحی شوند. اما اگر در تمرین در خانه تازه کار هستید، بهتر است در ابتدا از حرکات آسان استفاده کنید. این حرکات نباید به گونه ای باشند که شما را بیش از حد به زحمت بیندازند. زیرا در این صورت از تمرین ، زده می شوید و آن را رها می کنید. بنابراین در ابتدا نیاز است که ذهن خود را آماده کنید و سپس به سمت تمرینات سخت تر بروید.

مشخص کردن یک مکان خاص برای تمرین

برای تمرین کردن باید یک مکان مشخص در خانه داشته باشید. یک مکان راحت برای خودتان پیدا کنید( البته این مکان نباید مانند تخت خواب زیادی هم راحت باشد). بهتر است در هنگام ورزش بر روی صندلی بنشینید و یا اینکه پشت یک میز قرار بگیرید. این شرایط به شما کمک می کند که تمرینات خود را جدی بگیرید. نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که نباید مدام مکان تمرین خود را تغییر دهید. زیرا پس از مدتی ذهن شما به محیط اطراف عادت می کند و در این صورت می توانید تمامی تمرکز خود را بر روی تمرینات گفتاردرمانی بگذارید.

به حداقل رساندن حواس پرتی ها

صداهایی که از گوشه و کنار می آیند می توانند حواس شما را پرت کنند. در واقع می توان گفت یکی از اصلی ترین معضلات انجام دادن تمرینات گفتاردرمانی در خانه همین حواس پرتی ها می باشد. زیرا به طور کلی محیط خانه برای تمرین طراحی نشده است. اما هیچ کاری نشد ندارد و می توانید با رعایت کردن نکاتی محل زندگی خود را به محیطی مناسب برای تمرین کردن تبدیل کنید. در ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و حتما گوشی خود را سایلنت کنید. زمانی را انتخاب کنید که تمامی اعضای خانواده در یک مکان حضور نداشته باشند. برخی از افراد اگر یک موزیک پس زمینه داشته باشند بهتر می توانند متمرکز شوند. این موضوع کاملا به شما بستگی دارد. هدف اصلی این است که شما بر روی تمرینات متمرکز باشید. بنابراین اگر با موزیک تمرکز بهتری دارید برای خودتان موزیک بگذارید.

کمک گرفتن از یکی از اعضا

داشتن یک پارتنر در تمرینات گفتاردرمانی در منزل می توند یکی کمک بزرگی به پیشرفت شما بکند. یک پارتنر می تواند به شما کمک بکند متوجه بشوید که جواب شما درست است یا خیر. علاوه بر این یک همراه می تواند در تمرینات سخت به شما کمک کند و یا در تمریناتی که نیاز به حضور دو نفر است( تمرینات مکالمه) به عنوان شخص مقابل شما عمل کند. البته اگر دسترسی به شخص دیگری ندارید می توانید از اپلیکیشن هایی که بر روی موبایل نصب می شوند کمک بگیرید.

حتی برخی از گفتاردرمانگرها پیشنهاد می کنند در جلساتی که با حضور تراپیست برگزار می شود یک همراه داشته باشید. زیرا برخی از نکات به او گوشزد می شود و می تواند در ادامه مسیر تمرینات گفتاردرمانی در خانه به شما کمک کند. اگر به کسی دسترسی ندارید می توانید از طریق تماس تصویری با او ارتباط برقرار کنید. بنابراین نیازی به حضور فیزیکی شخص نیست.

اپلیکیشن conversation therapy یکی از بهترین برنامه های موجود هست که دو و یا چند نفر می توانند از آن استفاده کنند. در این اپلیکیشن موضوعاتی برای صحبت مطرح می شود و در حین گفتگو سوالات جنجالی نیز پرسیده می شود تا گفتگو از یکنواختی خارج شود. با این حال اگر یک شخص به مدت زیادی شما را بشناسد، می تواند بدون نیاز به این برنامه موضوعات جذابی را برای گفتگو با شما انتخاب کند.

گفتاردرمانی

جلوگیری از عصبانیت

اگر احساس کردید که در حین تمرین دارید عصبانی می شوید و تمرکزتان کاهش پیدا کرده است، تمرین را متوقف کنید. نفس عمیقی بکشید و به آرامش خود فکر کنید. هدف این تمرینات این است که حال شما را بهتر کنند، بنابراین اگر قرار باشد با انجام دادن آنها دچار مشکل شوید بهتر است تمرین کردن را متوقف کنید. اگر تمرینات گفتاردرمانی شما را آزار می دهد به احتمال زیاد تمرینات زیادی سخت هستند و یا اینکه شما بیش از حد خسته هستید. در این مواقع سعی کنید تمرینات آسان تری را انتخاب کنید و یا اینکه تمرین کردن را به زمانی دیگر موکول کنید. اگر تمرین کردن را از روی اجبار و با حس بد شروع کنید، به احتمال زیاد آن را رها خواهید کرد.  از آنجایی که قبلا هم اشاره کردیم، استمرار مهم ترین عامل پیشرفت در تمرینات گفتاردرمانی می باشد.

جایزه دادن به خود

تعیین هدف برای خودتان بسیار مهم است و مهم تر از آن این است که برای دستیابی به اهداف به خودتان جایزه بدهید. به طور مثال حتی اگر تمرینات خودتان را به صورت مداوم انجام می دهید باید به خودتان جایزه بدهید. این جایزه ها می تواند انگیزه شما را برای انجام دادن تمرینات بالا ببرد. بنابراین اهمیت آن را نادیده نگیرید.

در ادامه ۵ تمرین کارآمد برای شما آورده شده است که می توانید در منزل انجام دهید.

۵ تمرین که می توان در خانه به راحتی انجام داد

درآوردن شکلک و صداهای مختلف

این تمرین را می توان در جلوی یک آیینه انجام داد. در جلوی آیینه بایستید و شکلک های مختلف دربیاورید. علاوه بر این می توانید صداهای مختلف نیز ایجاد کنید. این تمرین به شما کمک می کند ماهیچه های مختلف صورت خود را که برای صحبت کردن لازم هستند تقویت کنید. علاوه بر این زمانی که صداهای مختلف تولید می کنید، به نوعی حنجره شما تقویت می شود.

حباب ساختن

تا به حال اسباب بازی های حباب ساز را دیده اید. این اسباب بازی ها وسیله خوبی برای انجام دادن تمرینات گفتاردرمانی هستند. زمانی که شما می خواهید حباب درست کنید باید لب های خود را به حالت غنچه دربیاورید و بدمید. این تمرین باعث تقویت عضلات دهان و لب های شما می شود. از طرفی دیگر می توانید بر روی نفس خود نیز کنترل داشته باشید. حباب ساختن یکی از پایه ای ترین تمرینات در گفتاردرمانی می باشد که می توانید از همان ابتدا انجام دهید.

داستان تعریف کردن

داستان تعریف کردن یک تمرین تقریبا پیشرفته در گفتاردرمانی محسوب می شود و پیشنهاد می شود بعد از مدتی آن را انجام دهید. زیرا در ابتدای کار برای شما سخت خواهد بود. هدف از انجام این تمرین، روان تر کردن صحبت و بهم پیوستن جملات می باشد.

آواز خواندن

آواز خواندن نیز از تمرینات پیشرفته در گفتاردرمانی محسوب می شود. با تمرین آواز خواندن می توانید نفس خود را به هنگام صحبت کردن کنترل کنید. علاوه بر این ریتمی که در آواز وجود دارد می تواند حنجره شما را تقویت کند.

خندیدن و غنچه کردن لبها

حرکت لبخند زدن و یا خندیدن ماهیچه های صورت را درگیر می کند. بنابراین لبخند زدن به عنوان یک تمرین خیلی ساده در گفتاردرمانی می تواند به شما کمک بکند. بهتر از لبخند زدن را در جلوی یک آیینه انجام دهید. در ابتدا لبخند بزنید و برای ۵ ثانیه لبخند خود را نگه دارید. سپس به حالت استراحت برگردید.

به دنبال مشکلاتی مانند سکته مغزی ممکن است قادر به حرکت دادن یک طرف صورت خود نباشید. با این حال باید تمامی تلاش خود را بکنید که لبخند متقارنی داشته باشید.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم، استمرار مهم ترین نقش را در تمرینات گفتاردرمانی در منزل ایفا می کند. به دلیل اینکه محیط خانه برای تمرین طراحی نشده است ممکن است بعد از مدتی انگیزه خود را از دست بدهید و از انجام دادن تمرینات منصرف بشوید. به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم بیشتر به نکاتی بپردازیم که باعث می شوند شما تمرینات خود را در خانه به صورت مستمر انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *