درمان یکپارچگی حسی و اوتیسم

اوتیسم

درمان اختلالات حسی یکی از مهمترین و اساسی ترین درمانها برای کودکان اوتیسمی میباشد ، تا جایی که میتوان گفت اساس درمان بر روی رفع اختلالات حسی کودک بنا میشود. کلینیک تخصصی ما در دو شعبه شرق و غرب با سالها تجربه در زمینه اوتسیم آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.تمامی اعضای درمانی مراکز تخصصی درمان اوتیسم ما در راستای بهبود فرزند شما قدم برمیدارند تا رضایت شما از پیشرفت فرزندتان را ارمغان بیاورند.

درمان یکپارچگی حسی و اوتیسم

اختلال عملکرد پردازش حسی (حساسیت بیش از حد و/یا کمتر از حد به نور، صدا، بو، مزه یا لامسه) مدت‌هاست که به عنوان یک ویژگی اوتیسم توصیف شده است. در سال ۲۰۱۳، با DSM-5 (جدیدترین نسخه راهنمای تشخیص)، مسائل حسی به بخشی رسمی از تشخیص تبدیل شد، که به شرح زیر است: “بیش از حد یا کم واکنش به ورودی حسی یا علایق غیرعادی در جنبه های حسی محیط (به عنوان مثال. بی‌تفاوتی آشکار نسبت به درد/دما، واکنش نامطلوب به صداها یا بافت‌های خاص، بوییدن یا لمس بیش از حد اجسام، شیفتگی بصری به نور یا حرکت).

اختلال عملکرد حسی می تواند ناتوان کننده باشد زیرا در بسیاری از فعالیت های معمولی زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. یک تکنیک نسبتاً جدید، درمان یکپارچگی حسی، برای کمک به افراد اوتیستیک و آلیستیک،( غیر اوتیستیک ) ایجاد شد تا واکنش‌پذیری خود را کاهش دهند و توانایی خود را برای شرکت در طیف وسیعی از فعالیت‌ها بهبود بخشند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

اختلال عملکرد پردازش حسی در افراد اوتیستیک

بسیاری از افراد اوتیستیک نسبت به نور، صدا و لمس حساس هستند یا کمتر حساس هستند

که این امر میتواند بسیار نگران کننده باشد، و در روند بهبودی و یادگیری افراد اوتیسمی اختلال ایجاد کند.مراکز ما با بیش از ۱۵ سال سابقه در این زمینه میتواند کمک شایانی به رفع این اختلال کند تا فرزند شما بتواند در روند طبیعی اجتماعی به یادگیری و کسب تجربه بپردازد .

آنها ممکن است نتوانند صدای ماشین ظرفشویی را تحمل کنند، یا از طرف دیگر، برای آگاهی کامل از بدن خود نیاز به تحریک فیزیکی و حتی آسیب رساندن به خود دارند. این تفاوت‌های حسی گاهی اوقات «اختلال پردازش حسی» یا «اختلال عملکرد حسی» نامیده می‌شوند و ممکن است با درمان یکپارچگی حسی قابل درمان باشند.

پردازش حسی شامل دریافت اطلاعات از طریق حواس (لمس، حرکت، بویایی، چشایی، بینایی و شنوایی)، سازماندهی و تفسیر آن اطلاعات و ایجاد یک پاسخ معنادار است. برای اکثر افراد، این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود.

با این حال، افرادی که دارای اختلال پردازش حسی (SPD) هستند، این تعاملات را به یک شکل تجربه نمی کنند. SPD بر نحوه تفسیر مغز آنها از اطلاعات وارد شده و نحوه پاسخ آنها با واکنش های عاطفی، حرکتی و دیگر تأثیر می گذارد. برای مثال، برخی از کودکان اوتیستیک احساس می کنند که به طور مداوم با اطلاعات حسی بمباران می شوند.

درمان یکپارچگی حسی اساساً نوعی کاردرمانی برای کودکان است و عموماً توسط کاردرمانگران آموزش دیده ویژه ارائه می شود. این شامل فعالیت‌های حسی خاصی است تا کودک را با نور، صدا، لمس، بو و سایر ورودی‌ها تنظیم کند. مداخلات ممکن است شامل تاب خوردن، مسواک زدن، بازی در گودال توپ و بسیاری دیگر از فعالیت های مرتبط با حس باشد. نتیجه این فعالیت ها ممکن است تمرکز بهتر، بهبود رفتار و حتی کاهش اضطراب باشد.

اوتیسم

درمان یکپارچگی حسی

درمان یکپارچگی حسی می تواند با کمک به افراد برای مدیریت حساسیت ها و هوس های خود تفاوت واقعی ایجاد کند. انجمن جهانی کاردرمانی انواع مختلفی از درمان را توصیف می کند که می تواند به چالش های حسی و چالش های عملکردی همراه با آنها کمک کند:

  • مداخلات درمانی شامل استفاده از فعالیت‌ها و تجهیزات حسی و حرکتی (مانند تاب خوردن، ماساژ)
  • استفاده از گوش‌گیر یا هدفون برای کاهش سر و صدا یا استفاده از اسفنج بافت‌دار در حمام
  • برنامه‌های غذایی حسی شامل یک برنامه روزانه که شامل استراتژی‌های حسی حمایتی و فردی (مانند فضای آرام، رایحه‌درمانی، پتوی وزن‌دار)، فعالیت‌های بدنی، و موارد ملموس (مانند توپ‌های یا سایر موارد برای حواس‌پرتی) است.
  • اصلاحات محیطی برای کاهش تحریک حسی مانند ماشین‌های نویز سفید، آثار هنری، و انواع دیگر دکورها و اثاثیه
  • آموزش به افراد درگیر، از جمله اعضای خانواده، مراقبان و مدیران، در مورد تأثیر عملکردهای حسی بر عملکرد و راه‌های به حداقل رساندن تأثیر منفی آنها بر عملکرد

ائتیسم

در درازمدت، درمان یکپارچگی حسی می‌تواند نیاز به سازگاری را کاهش دهد و به افراد کمک کند تا در خانه، مدرسه و محل کار عملکربهتری داشته باشند.

تا اینجا متوجه شدیم چقدر درمان اختلالات حسی میتواند در بهبود یادگیری کودک کمک کند.اساسی ترین اقدام خانواده برای درمان رفع این اختلال میباشد.بدین منظور میتوانید با تماس با یکی از شعب ما و درخواست جلسه مشاوره با بهترین متخصص درمان اوتیسم جناب آقای دکتر حسینی و گرفتن برنامه درمانی از ایشان به بهبودی فرزند خود سرعت بیشتری داده و از فرصتهای پیش رو نهایت استفاده را ببرید.

تحقیق در مورد درمان یکپارچگی حسی

مطالعات زیادی انجام شده است که اثربخشی درمان یکپارچگی حسی را برای کودکان مبتلا به اوتیسم اندازه گیری کرده است. امروزه درمان یکپارچگی حسی به یکی از درخواستی ترین و مورد استفاده ترین مداخلات برای اوتیسم تبدیل شده است.

درمان یکپارچه‌سازی حسی آیرس (ASI) برای ارائه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای نحوه ارائه مداخله مداوم به کاردرمانگران توسعه داده شد. مروری بر مطالعاتی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ درمان ASI را ارائه کردند، به این نتیجه رسیدند که ASI یک مداخله مؤثر برای جمعیت اوتیستیک، به‌ویژه افراد ۴ تا ۱۲ ساله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *