کاردرمانی برای پارکینسون

کاردرمانی برای پارکینسون

اگر یکی از اطرافیان شما پارکینسون داشته باشد، متوجه خواهید شد که انجام دادن کارها و وظایف روزمره چقدر می تواند سخت باشند. فعالیت هایی که شما بدون فکر کردن و به راحتی انجام می دهید برای یک بیمار پارکینسونی بسیار دشوار خواهد بود. متخصصان درمان می گویند به محض اینکه بیماری پارکینسون در یک نفر تشخیص داده شد باید اقدامات کاردرمانی بر روی او انجام شود. بنابراین بهترین کار این است تا به یک متخصص کاردرمانی مراجعه شود تا با توجه به شرایط بیمار برنامه های درمانی برای او تهیه کند.

یک کاردرمانگر متوجه است که انجام دادن کارهای روزمره چقدر می تواند برای یک شخص ضروری و مهم باشد، از این رو می تواند در برنامه ای که تهیه می کند موارد زیر را انجام دهد:

آموزش تکنیک های جدید

با توجه به شرایط بیماری شاید نیاز باشد برخی از کارها را با روشی جدید انجام دهید. از این رو یک کاردرمانگر سعی می کند تا با آموزش تکنیک ها، استراتژی ها، معرفی برخی از وسایل کمکی جدید و تکنولوژی های روز دنیا آن کار را برای شما آسان کند.

تغییر در محیط اطراف

محیطی که یک بیمار پارکینسونی در آن زندگی می کند نباید دارای پیچیدگی خاصی باشد، از این رو کاردرمانگر پیشنهاد می کند تا وسایل خانه جوری چیده شوند تا رفت و آمد در بین آن ها آسان باشد.

ارائه راهکار برای وظایف روزمره

وقتی که به یک متخصص کاردرمانی مراجعه می کنید، او در ابتدا فعالیت های روزمره شما را بررسی می کند و پس از آن با توجه به فعالیت هایتان، سعی می کند راه حل های جدیدی برای انجام دادن آن ها به شما بگوید تا بتوانید وظایف خود را به درستی انجام دهید. خیلی اوقات استفاده از خلاقیت خود شخص برای تغییر در استراتژی کارهایش می تواند بسیار مفید باشد.

کمک در تصمیم گیری ها

بعد از اینکه بیماری پارکینسون در شخصی تشخیص داده شد، نیاز است تا یکسری از تصمیم گیری ها انجام شود. بطور مثال شاید پارکینسون شرایط شغلی فرد را به خطر بیندازد و نیاز باشد که شغلش را تغییر دهد. و یا ممکن است نیاز باشد تصمیم های جدی دیگری گرفته شود. از این رو کاردرمانگر با ارائه اطلاعات از منابع معتبر به شخص در تصمیم گیری ها کمک می کند.

کمک به حفظ ارتباط با دیگران

یکی از مهم ترین قسمت هایی که بیماران پارکینسون در آن مشکل دارند، برقراری ارتباط با دیگران است. عدم توانایی در رانندگی، مشکل در تکلم و مسائل دیگر همگی باعث می شوند شخص نتواند به درستی با خانواده و اطرافیانش ارتباط برقرار کند. از این رو یکی از مهمترین اقدامات کاردرمانی حل این مشکل می باشد. کمک به جابه جایی افراد و جلوگیری از اختلالات تکلمی از مواردی است که در کاردرمانی درنظر گرفته می شود.

کاردرمانی و علائم پارکینسون

بیماری پارکینسون می تواند علائم مختلفی داشته باشد. این علائم می توانند در هر فرد با شدت متفاوتی نمایان شوند. از این رو نیاز است برای هر شخص اقدامات متفاوتی انجام شود. در ادامه مهم ترین این علائم را بررسی می کنیم و اقداماتی که کاردرمانی برای آن ها انجام می دهد را بیان می کنیم:

 

لرزش

لرزش در بیماری پارکینسون غیر ارادی و غیرقابل کنترل است. این لرزش تقریبا در تمام طول مدت روز اتفاق می افتد و متوقف نمی شود. به همین خاطر می تواند تمام زندگی روزمره فرد را مختل کند. یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما در این زمینه کمک کند. در ابتدا با بررسی فعالیت های روزانه شما می تواند به شما پیشنهاد کند برخی از کارها را به صورت متفاوت انجام دهید. علاوه بر این می تواند برای تقویت علمکرد دست هایتان ورزش ها و تمریناتی را به شما بدهد، تا بتوانید جلوی لرزش را تا حدی بگیرید.

خستگی مفرط

خستگی مفرط یکی از علائم شایع در بیماران پارکینسون می باشد. این خستگی می تواند هم جسمی باشد و هم ذهنی. کاردرمانگر با بررسی فعالیت های روزمره شما، مشخص می کند که کدام فعالیت بیشتر از بقیه باعث مصرف انرژی شما می شود. هم چنین بررسی می کند که در چه زمانی از روز شما خسته تر می باشید. از این رو سعی می کند تا کارهای اضافه شما را حذف کند، و از طرفی دیگر کمک می کند تا برای خودتان در طول روز، برنامه استراحت طراحی کنید. علاوه بر این ها به شما تمریناتی را پیشنهاد می کند تا با استفاده از آن ها سطح انرژی خودتان را بالا نگه دارید. نکته دیگری که حائز اهمیت است، خواب با کیفیت می باشد که اگر رعایت شود می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مشکل در برقراری ارتباط

همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، موارد مختلفی پیش می آید که باعث می شود برقراری ارتباط در بیماران پارکینسون مختل شود. به طور مثال بیماران پارکینسون در نوشتن بسیار دچار مشکل می شوند. متخصصان کاردرمانی می توانند راه حل هایی برای حل این مشکل ارائه دهند. بطور مثال به فرم نوشتاری هر کلمه در هنگام نوشتن دقت شود، سعی شود در یک محیط آرام اقدام به نوشتن کند تا چیزی مزاحمش نشود.

علاوه بر این ها به شما آموزش استفاده از تکنولوژی های جدید داده می شود تا نیاز کمتری به نوشتن پیدا کنید.

اضطراب

بیشتر بیماران پارکینسون با توجه به شرایطی که دارند، استرس و اضطراب را تجربه می کنند. این اضطراب به دو دلیل اتفاق می افتد:

  • تغییرات شیمیایی ای که در مغز اتفاق می افتد، می تواند باعث شود که شخص بدون دلیل خاصی استرس و اضطراب را تجربه کند.
  • دغدغه و نگرانی انجام دادن کارهای شخصی فرد باعث می شود که او استرس زیادی را متحمل شود.

همین اضطراب باعث می شود که شخص تمایل کمتری برای حضور در جامعه و خانواده داشته باشد. از این رو مشکلات دیگر به دنبال این استرس خواهند آمد. شرایط دیگری که این استرس و اضطراب را تشدید می کند، بیشتر شدن سایر علائم در زمانی است که دوز داروهای پارکینسون تغییر می کند. یک کاردرمانگر با آگاهی به تمامی این موضوعات می تواند تکنیک هایی را آموزش دهد، تا شخص بتواند به اضطراب خودش غلبه کند. علاوه بر این با دادن اطلاعات درست می تواند از اضطراب فرد بکاهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

 

آغاز به کار متخصص کاردرمانی

بعد از تشخیص بیماری پارکینسون و مراجعه به یک مرکز کاردرمانی، در جلسه اول کاردرمانگر از شما درباره شغلتان، خانه اتان و خانواده شما سوال می کند. او می خواهد تا با وظایف شما، فعالیت هایتان، دغدغه هایتان و هر چیزی که در زندگی روزمره شما نقش دارد آشنا شود. آن ها در باره اولویت هایتان، سبک زندگی اتان  و موارد این چنینی سوال می کنند تا متوجه بشوند چه چیزهایی برای شما اهمیت دارد و نمی توان آن ها را از زندگی شما حذف کرد.

بعد از اینکه کاردرمانگر تمامی این اطلاعات را بدست آورد، اقدام به برنامه ریزی فعالیت هایتان می کند. البته باید دقت داشته باشید این موضوع چیزی نیست که در یک جلسه بتوان به طور کامل آن را برنامه ریزی کرد. بلکه در هر جلسه برنامه ریزی برای قسمت خاصی از زندگی انجام می شود. در این جلسات اعضای خانواده و یا شخصی که به شما نزدیک است می توانند حضور داشته باشند. زیرا فرآیند کاردرمانی نیازمند کمک اطرافیان شخص بیمار نیز است و چه بهتر که نظرات آن ها نیز شنیده شود.

جلسات کاردرمانی می توانند در هرجایی برگزار شوند. گاهی اوقات نیاز است تا محل زندگی و یا کار بیمار مبتلا به پارکینسون دچار تغییراتی شود. از این رو کاردرمانگر ممکن است پیشنهاد دهد یک جلسه در خانه و یا محل کار برگزار شود.

 

تاثیر کاردرمانی بر شغل

داشتن شغل یکی از مهم ترین اهداف افرادی است که به پارکینسون دچار شده اند. از آنجایی که پارکینسون به طور کامل درمان نمی شود و تا آخر عمر همراه شخص است. نمی توان به او توصیه کرد که هیچگونه فعالیت اقتصادی ای نداشته باشد. از این رو کاردرمانگر به طور جدی بدنبال شرایطی است که شخص بیمار بتواند شغل خودش را حفظ کند. اگر تمریناتی که گفته می شود به خوبی انجام شوند، تغییرات لازم در محل کار اعمال شوند و نوغ کار نیز مناسب باشد، بیمار مبتلا به پارکینسون می تواند تا چندین سال شغل خودش را حفظ کند.

در برخی از موارد کاردرمانگر با کارفرما صحبت می کند و شرایط بیمار را توضیح می دهد. از این رو متخصص کاردرمانی به عنوان یک واسطه سعی می کند تا شرایط را برای بیمار در محیط کارش آسان تر کند.

انتخاب کردن وسایل کمکی

ممکن است نیاز داشته باشید تا از برخی از وسیله ها برای کمک گرفتن استفاده کنید. بطور مثال ممکن است بیماری به درجه ای برسد که راه رفتن برای شما بسیار دشوار شود. از این رو در این زمان باید یک صندلی چرخدار برقی تهیه کنید.

قبل از استفاده از هرگونه تجهیزاتی باید با کاردرمانگر خود صحبت کنید. بعضی از وقت ها استفاده از وسایل کمکی برای شما خوب نیست و شما را به سمت ضعیف شدن پیش می برد. بنابراین بهتر است قبل از چیزی بخرید با متخصص کاردرمانی خود مشورت کنید. اگر کاردرمانگر احساس کند که شما به وسیله خاصی نیاز دارید، می تواند در تهیه آن به شما کمک کند.

نتیجه گیری

بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن پیشرونده است که درمان قطعی ای ندارد. کاری که می توانیم انجام دهیم این است که روند پیشرفتش را کند کنیم و سعی کنیم در این مدت بیمار زندگی نرمالی داشته باشد. بعد از تشخیص پارکینسون در یک شخص بلافاصله باید برای برگزاری جلسات کاردرمانی اقدام کرد. اگر از همین ابتدا شرایط بیمار به گونه ای تغییر کند که با بیماری همانگ شود، در آینده کار راحت تری خواهد داشت. بنابراین بهتر است جلسات کاردرمانی جدی گرفته شوند تا شخص بیمار بتواند زندگی با کیفیت تری را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *