ضرورت گفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک

گفتاردرمانی

آیا گفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک مفید است؟ متخصص اوتیسم ممکن است افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را به گفتار درمانی ارجاع دهد. در برخی موارد، این موضوع می تواند به کودکان اوتیستیک با گفتار محدود یا ضعیف و خانواده آنها کمک کند تا مهارت های ارتباطی الزامی را کسب کنند.

حتی افراد اوتیستیک بسیار کلامی، احتمالاً از گفتار درمانی سود می برند. به این دلیل که آنها می توانند کلمات و جملات را بسازند، اما در تفهیم منظور خود و فهمیدن منظور دیگران دچار مشکل شوند.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه گفتار درمانی می تواند به افراد اوتیستیک کمک کند و نکاتی در مورد چگونگی پیدا کردن یک گفتار درمانگر واجد شرایط ارائه می دهد.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی شامل درمان اختلالات گفتاری و ارتباطی است، به این معنی که حوزه بسیار گسترده ای است.

گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به لکنت یا لب زدن کمک کند تا کلمات را به درستی تلفظ کنند، همچنین می تواند به کودکان مبتلا به اختلالات رشد کمک کند تا زبان گفتاری را در یک زمینه اجتماعی درک کنند و از آن استفاده کنند.

یک آسیب شناس زبان گفتار تایید شده (SLP) یک متخصص ارتباطات است که دارای مدرک کارشناسی ارشد است. SLP همچنین به عنوان یک گفتاردرمانگر شناخته می شود، ممکن است در یک محیط خصوصی، یک کلینیک، یک مدرسه یا یک موسسه کار کند و ممکن است بخشی از یک تیم آموزشی باشد.

گفتاردرمانگران از طیف گسترده ای از ابزارها و مداخلات، از اسباب بازی و بازی درمانی گرفته تا آزمون های رسمی و برنامه های درسی استفاده می کنند.

کاری که یک گفتار درمانگر برای افراد اوتیستیک انجام می دهد:

اوتیسم یک اختلال ارتباط اجتماعی است. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم غیرکلامی هستند یا مهارت های زبان شفاهی محدودی دارند. برخی دیگر به سرعت واژگان قوی ایجاد می کنند که معمولاً مربوط به یک علاقه خاص است، اما در ارتباط غیرکلامی مشکل دارند.

گفتار درمانگران می توانند نقش مهمی در کمک به کودک اوتیستیک در یادگیری، برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر ایفا کنند.

اولین گام در گفتار درمانی، ارزیابی برای تعیین نیازهای فرزند شما و تهیه یک برنامه درمانی است. بسته به تنظیمات، درمانگر کودک شما ممکن است یک به یک یا به صورت گروهی کار کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که گفتار درمانی ممکن است برای کودکان اوتیستیک “الزامی” تلقی شود، می تواند برای بزرگسالان اوتیسم نیز مفید باشد.

کودکان اغلب بر اصول اولیه ارتباط تمرکز می کنند، در حالی که بزرگسالان ممکن است برای انواع مختلف تعاملات اجتماعی بر اشکال ظریف تر ارتباط تمرکز کنند.

 

گفتاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک کجا ارائه می شود؟

گفتاردرمان خدمات خود را در یکی از محیط های زیر ارائه می دهد:

  • مراکز تخصصی اوتیسم که درمان های دیگری مانند کاردرمانی حسی را ارائه می دهند.
  • در خانه
  • در مراکز و موسسات مراقبت از کودکان اوتیسمی
  • در یک محیط اداری خصوصی
  • مدارس و محیط های مداخله اولیه
  • گفتار درمانگران ممکن است به عنوان بخشی از تیم آموزشی فرزند شما یا در ارتباط با سایر درمان ها و ارائه دهندگان کار کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

چگونه گفتار درمانی با چالش های اوتیسم مقابله می کند؟

گفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک مساله ای ضروری است و گفتار درمانگران به طرق مختلف به چالش های ارتباطی و تغذیه در افراد مبتلا به اوتیسم می پردازند:

مهارت های ارتباطی غیر کلامی

این ممکن است شامل آموزش ارتباطات اشاره ای یا آموزش با PECS (سیستم ارتباط تبادل تصویر)، دستگاه های مکالمه الکترونیکی و سایر ابزارهای ارتباط غیرکلامی باشد.

ارتباطات جایگزین و تقویتی

SLP همچنین می تواند نحوه استفاده از دستگاه های ارتباطی تقویتی و جایگزین (AAC) را آموزش دهد. این فناوری به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا ارتباطات را گسترش دهند، تعاملات اجتماعی را افزایش دهند و استقلال خود را ارتقا دهند.

زبان بدن

چگونه می توانید بفهمید که شخص دیگری شوخی می کند یا جدی؟ چه زمانی برای پیوستن به یک مکالمه مناسب است و چه زمانی مکالمه خصوصی است؟ گفتاردرمانگران می توانند به کودکان بیاموزند که چگونه نشانه ها و سیگنال های ظریف را تشخیص دهند.

پرسیدن و پاسخ به سوالات

کودکان اوتیسمی ممکن است توانایی پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات را بدون کمک درمانگر نداشته باشند.

گفتاردرمانگر می تواند به کودک شما بیاموزد که چگونه یک سوال را تشخیص دهد و پاسخ های مناسب برای آن ارائه کند. آنها همچنین می توانند به کودک شما کمک کنند تا پاسخ سوالات خود را فرموله کند، بپرسد و بفهمد.

عمل شناسی گفتار

خوب است که بدانید چگونه بگویید “صبح بخیر”. اما به همان اندازه مهم است که بدانید چه زمانی، چگونه و به چه کسی باید آن را بگویید. آموزش عمل شناسی گفتار همچنین می تواند به کودک شما کمک کند تا معنای اصطلاحات را درک کند (گاهی اوقات برای افراد اوتیستیک سخت است) و بفهمد که چه موقعی از اصطلاحات استفاده کند.

عروضی

اصطلاح “عروض” به صدای ملودیک یک صدا در هنگام بالا و پایین رفتن در مکالمه مربوط می شود.

افراد اوتیستیک ممکن است عروض مسطح داشته باشند، که باعث می شود افراد دیگر باور کنند که هیچ احساسی ندارند. گفتار درمانگران می توانند به کودکان اوتیستیک کمک کنند تا مهارت های صوتی خود را تقویت کنند.

دستور زبان

برخی از کودکان اوتیستیک با استفاده از گرامر صحیح حتی زمانی که در خانه یا مدرسه الگوبرداری می شود، با مشکل مواجه می شوند.

آنها ممکن است به خود، سوم شخص اشاره کنند (“جانی آبمیوه می خواهد”) یا از زمان نادرست استفاده کنند. گفتاردرمانگران اغلب با کودکان اوتیستیک کار می کنند تا به آنها کمک کنند اشتباهات دستور زبان را اصلاح کنند.

مهارت های گفت و گو

دانستن نحوه بیان با ادامه مکالمه یکسان نیست. گفتاردرمانگران ممکن است بر روی مبادله رفت و برگشت (مکالمه) کار کنند که گاهی اوقات به عنوان “توجه مشترک” شناخته می شود.

 

گفتاردرمانی

مهارت های مفهومی

توانایی یک فرد برای بیان مفاهیم انتزاعی همیشه نشان دهنده توانایی آنها در درک آنها نیست گفتار درمانگران ممکن است بر روی ایجاد مهارت های مفهومی کار کنند.

مهارتهای اجتماعی

در کنار بازی درمانگران، کاردرمانگران و افرادی که در زمینه های تخصصی خاص مانند تفریح درمانی، نمایش درمانی و هنردرمانی فعالیت می کنند، گفتاردرمانگران نیز به افراد اوتیستیک کمک می کنند تا مهارت های ارتباط اجتماعی خود را تقویت کنند.

چنین مهارت هایی شامل توانایی پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات، ایستادن در فاصله مناسب از شریک گفتگو، ارزیابی “حالت” یک اتاق (یا یک فرد) و غیره است.

چالش های تغذیه

برخی از SLP ها به طور خاص برای رسیدگی به چالش های تغذیه و بلع در افراد مبتلا به اوتیسم آموزش دیده اند. یک گفتاردرمانگر می تواند مسئله خاصی را که یک فرد با آن درگیر است ارزیابی کند و برنامه های درمانی برای بهبود چالش های مربوط به تغذیه ارائه دهد.

چگونه یک گفتار درمانگر واجد شرایط برای گفتاردرمانی کودکان اوتیستیک پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن یک گفتاردرمانگر خوب میتوانید از یک متخصص اوتیسم خوب کمک بگیرید. از او بخواهید تا به شما یک گفتاردرمانگر خوب معرفی کند.

میتوانید به بهترین مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک مراجعه کرده و از آنها بخواهید تا به شما بهترن گفتاردرمانگران را معرفی کنند.

 گفتاردرمانی برای اوتیسم میتواند بسیار موثر و مفید در جهت رشد کودک باشد، جهت مشاوره با بهترین متخصص اوتیسم میتوانید با دریافت نوبت از مراکز ما بهترین خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی را دریافت کنید.

قبل از تصمیم گیری، هر سوال یا نگرانی که دارید یادداشت کنید و از گفتاردرمانگر بپرسید. چیزهایی که ممکن است بخواهید بپرسید عبارتند از:

  • آیا می توانید جلسات کودک خود را مشاهده کنید؟
  • اهداف چگونه تعیین می شوند و آیا می توانید ورودی ارائه دهید؟
  • پیشرفت چگونه سنجیده می شود و چه پیشرفتی باید انتظار داشت؟
  • جلسات درمانی چقدر طول می کشد و چند جلسه در هفته است؟
  • برخی از نقاط عطف معمول برای گفتار و زبان چیست؟
  • چه کسانی مستقیماً با کودک اوتیسمی کار خواهند کرد و چقدر تجربه دارند؟

خلاصه

گفتار درمانی برای اوتیسم به بهبود مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی کمک می کند. یک گفتاردرمانگر یا SLP می تواند به افراد اوتیسمی کمک کند تا مفاهیم انتزاعی و عمل شناسی (مانند اصطلاحات) را درک کنند و مهارت های اجتماعی و مکالمه ای را توسعه دهند. برخی از SLP ها همچنین مسائل مربوط به غذا را درمان می کنند، مانند تند خوردن، که در اوتیسم رایج است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *