فواید بازی درمانی و اوتیسم

فواید بازی درمانی و اوتیسم

بازی درمانی ابزاری برای کمک به کودکان اوتیستیک است که بیشتر به تنهایی بازی می کنند، که الگوهای تکراری دارند. در نتیجه فرصت یادگیری از طریق بازی و کشف توانایی ها یا علایق خود را محدود می کنند. به طور معمول، کودکان در حال رشد از بازی برای ایجاد مهارت های فیزیکی و اجتماعی، شناخت علایق و شخصیت خود و دیگران و ایجاد دوستی استفاده می کنند. از آنجایی که کودکان اوتیستیک به شیوه‌های مختلف بازی می‌کنند، تکنیک‌های بازی درمانی می‌توانند به ایجاد فرصت‌های مشابه برای شناخت بهتر خود ، علایق و توانایی ها و همچنین ارتباط کامل‌تر با والدین و سرپرستان کمک کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا رابطه بین بازی درمانی و اوتیسم را متوجه بشوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

این مقاله بازی درمانی و اینکه چگونه می تواند برای کودکان اوتیسم مفید باشد را توضیح می دهد. نقش یک بازی درمانگر را مورد بحث قرار می دهد و نکاتی را برای یافتن یک کاردرمان خوب در برنامه درمانی مشخص شده و دیگر رویکردهای بازی درمانی ارائه می دهد.

بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی در اصل ابزاری برای ارائه روان درمانی به جوانانی می باشد که با آسیب، اضطراب و اختلالات سلامت روان کنار می آمدند.

در این زمینه، بازی راهی برای کودکان است تا احساسات خود را به نمایش بگذارند و مکانیسم های مقابله ای را پیدا کنند. در بازی درمانی شیوه های نوینی ابداع شده اند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. بدین ترتیب دیگر روش های قدیمی بازی درمانی منسوخ شده اند و سعی می شود با استفاده از روش های جدید به درمان کودکان اوتیستیک پرداخته می شود

“بازی درمانی” برای کودکان اوتیستیک توسط متخصصانی ارائه می شود که ممکن است از اصول و تکنیک های خاصی استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از درمانگران در واقع در حال ارائه درمانی مشابه رویکرد Floortime هستند. Floortime یک تکنیک مبتنی بر بازی است که بر اساس علایق خود کودک اوتیستیک (یا توجه متمرکز) برای توسعه روابط، ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از روش های پروژه ای می تواند رویکرد دیگری در بازی درمانی باشد که می تواند به عنوان ابزرای مفید برای ایجاد مهارت های مختلف در کودکان اوتیسمی مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا یک کودک اوتیستیک باید به یک بازی درمانگر مراجعه کند؟

ویژگی‌های اوتیسم معمولاً شامل مهارت‌های اجتماعی و تفاوت‌های ارتباطی است. برخی از کودکان اوتیستیک به سختی می توانند با دیگران به روش های مختلف ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال در یک شیوه، از عروسک به عنوان نوزاد واقعی استفاده می شود. در این صورت کودک اوتیسمی می تواند با آن عروسک ارتباط برقرار کند و مهارت های زندگی واقعی را با استفاده از آن عروسک فرا بگیرد.

علاوه بر این، کودکان اوتیستیک ممکن است به شدت بر روی اشیاء تمرکز کنند. از اشیا می توان برای جذب کودکان اوتیسمی استفاده کرد زیرا کاملاً آن ها را جذب خود می کنند. با این حال، بازی ابزار فوق‌العاده‌ای برای کمک به کودکان (و گاهی اوقات بزرگسالان) است. بازی می تواند به آن ها در یادگیری مهارت های واقعی زندگی کمک شایانی بکند.

در صورت استفاده صحیح از بازی میتوان به کودکان اوتیسمی کمک کردتا احساسات، محیط و روابط خود را با والدین، خواهر و برادر و همسالان خود کشف کنند. بازی درمانی می تواند به والدین یا سرپرستان اجازه دهد تا فعالانه در رشد و تکامل کودک اوتیستیک خود مشارکت کنند.

نحوه کار بازی درمانگر

یک بازی‌درمانگر خوب با یک کودک اوتیستیک روی زمین می‌نشیند و واقعاً آنها را از طریق بازی درگیر می‌کند. برای مثال، یک بازی درمانگر سعی می کند با تهیه اسباب بازی های مختلف و قرار دادن آن ها رو به روی یک کودک اوتیسمی، علاقه او را به اسباب بازی های مختلف بسنجد.

بطور مثال اگر کودک یک قطار اسباب بازی را بردارد و مکررا و بدون توجه به چیزهای دیگر با آن قطار بازی کند. بازی درمانگر برای ایجاد ارتباط سعی می کند با اسباب بازی دیگری راه بازی کودک را سد کند تا کودک مجبور به انجام واکنش و برقراری ارتباط کند. در این صورت کودک ممکن است از طریق پاسخ کلامی و یا حتی غیر کلامی واکنش نشان دهد. اگر کودک به حرکت درمانگر واکنشی نشان ندهد، درمانگر سعی می کند با استفاده از وسایل دیگر و یا روش های دیگر با کودک ارتباط برقرار کند.

با گذشت زمان، درمانگر با کودک کار می‌کند تا مهارت‌های متقابل ( مانند انجام دادن بازی گروهی و یا به نوبت بازی کردن) و مهارت‌های تخیلی مانند تظاهر به غذا دادن به حیوان اسباب‌ بازی یا پختن یک غذای واکنشی را در کودک ایجاد کند. در این صورت بازی درمانگر قصد دارد با استفاده از بازی درمانی، تفکر انتزاعی را در کودک تقویت کند.

بازی درمانی گروهی

پس از اینکه متخصص بازی درمانی با کودک مبتلا به اوتیسم تمرین کرد و او را به حد مطلوبی رساند. حال سایر اعضا نیز می توانند در این بازی شرکت کنند. به طور مثال ممکن است چند کودک اوتیسمی در کنار یک بازی درمانگر، مراحل درمان را طی کنند. بازی درمانگر باید بتواند کاری کند که آنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

هرچقدر که کودک در روند ارتباط گیری با دیگران مهارت پیدا می کند، افراد بیشتری می توانند به دایره بازی اضافه شوند. بنابراین در مراحل بعدی با صلاح دید بازی درمانگر، والدین و سایر اعضای خانواده نیز می توانند به این بازی اضافه شوند و با کودک تعامل برقرار کنند. در مراحل بعدی که کودک به حد مطلوبی رسید، می توان از کلیپ های آموزشی و کتاب های مختلف به عنوان راهنما استفاده کرد و با کودک بازی کرد.

فواید بازی درمانی و اوتیسم

چگونه یک بازی درمانگر واجد شرایط پیدا کنیم

مراکز کاردرمانی مختلفی وجود دارند که می توانند در ارائه خدمات مختلف برای کودکان اوتیسمی به شما کمک کنند. این مراکز در شرق و غرب تهران دایر می باشند و با سال ها سابقه در زمینه تمرین کودکان اوتیسمی می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

شما می توانید با برقراری تماس با شماره های زیر، از شرایط کاردرمانی و به خصوص بازی درمانی برای کودکان اوتیسمی مطلع شوید. این کلینیک ها با برگزاری جلسات حضوری می توانند در آموزش والدین نیز بسیار موثر باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

جمع بندی

طیف اوتیسم سندرمی است که بیشتر کودکان را درگیر خود می کند. کودکان اوتیسمی بچه های خاصی هستند که نیاز به مراقبت های مخصوصی دارند. با این حال باید با انجام تمریناتی ارتباط آن ها را محیط بیرون حفظ کرد. فواید بازی درمانی در اختلال اوتیسم در طی مطالعات مختلف ثابت شده است. این بازی ها اگر به صورت هدفمند و با راهنمایی یک متخصص انجام شوند می توانند در روند کودک بسیار موثر باشند. بنابراین خاصیت بازی درمانی را در درمان علائم اختلال اوتیسم جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *