آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟

آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟

آموزش فراگیر در دنیای امروز از نیازهای مهم زندگی هر کودک است. به طور معمول این نوع آموزش از طریق فرستادن کودکان به مدرسه شروع می شود و تا مقاطع بالاتر ادامه پیدا می کند. بنابراین موضوعی نیست که بتوان کودکی را از آن محروم کرد. اما در این میان همه کودکان مانند یکدیگر نیستند و تفاوت هایی در آن ها وجود دارد. این موضوع باعث می شود که نتوان عدالت آموزشی را در حق همه کودکان رعایت کرد. به طور مثال کودکان اوتیسم یک دسته از این کودکان هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند. بسیاری از والدین کودکان اوتیسم درباره مدرسه رفتن کودکشان همیشه سوالاتی داشته اند. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به اوتیسم و سپس به پاسخ سوال” آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟” پاسخ دهیم.

اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم می تواند زندگی یک فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال به شکل های متفاوت خودش را نشان می دهد. به همین خاطر به آن” اختلال طیف اوتیسم” می گویند. نشانه های بارز اوتیسم شامل:

  • عدم برقراری تماس چشمی
  • اختلال در مهارت های گفتاری و ارتباطی تاخیری
  • وابستگی شدید به روتین های زندگی
  • ناراحتی شدید از تغییرات جزئی
  • رفتارهای تکراری و کلیشه ای
  • عدم درک احساسات و حالات عاطفی دیگران
  • و …

طبق گزارش های اعلام شده از هر ۵۹ کودکی که متولد می شوند، یک کودک علائمی از طیف گسترده اوتیسم را دارد. بنابراین والدین باید نسبت به این موضوع آگاه باشند.

چالش های تحصیل در کودکان اوتیسم

اگر به علائمی که در قسمت قبل آورده شده اند دقت کنید، متوجه می شوید افراد اوتیستیک به خاطر شرایطی که دارند سخت می توانند در جامعه با دیگران ارتباط برقرار کنند. همین موضوع بر روی تحصیل این کودکان تاثیر می گذارد. به همین خاطر نمی توان توقع داشت که این کودکان نیز همانند سایر افراد به راحتی به مدرسه بروند و همانند دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول شوند. از طرفی دیگر، در دنیای امروزه نمی توان هیچ کودکی را از حق تحصیل محروم کرد. به همین خاطر باید چاره ای اندیشید تا این کودکان نیز بتوانند آموزش های لازم را دریافت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟

اگر بخواهیم به این سوال یک پاسخ مشخص بدهیم، جواب ما« بله» می باشد. کودکان اوتیسم نیز می توانند در مدارس عادی به تحصیل بپردازند. اما باید به یاد داشته باشید که این موضوع به همین سادگی نیست و نیاز به تمهیداتی دارد که باید از سوی مسئولین مدرسه و والدین فرآهم شوند. همانطور که سایر کودکان از محیط مدرسه چیزی یاد می گیرند، کودکان اوتیسم نیز این قابلیت را دارند و اگر والدینی تصمیم داشته باشند فرزند خود را در مدارس عادی ثبت نام کنند، با رعایت یک سری از نکات می توانند این کار را انجام دهند. در ادامه در ابتدا به مزایا و معایب مدارس عادی برای کودکان اوتیسم می پردازیم و سپس نکاتی که باید در صورت تحصیل فرزندتان در مدارس عادی رعایت کنید را بیان می کنیم.

مزایا و معایب تحصیل در مدرسه برای کودکان اوتیسم

ثبت نام بچه های اوتیسم در مدارس عادی معایب و مزایایی را به دنبال دارد که در این قسمت به آن ها می پردازیم:

مزایا

ارتباط اجتماعی

اولین مزیت قرارگیری کودک اوتیستیک در یک محیط اجتماعی می باشد. همانطور که گفتیم این کودکان در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل هستند. بنابراین نیاز است که این مهارت در آن ها تقویت شود. محیط مدرسه یک محیط اجتماعی می باشد که اعضای آن همگی هم سن و سالان فرزند شما هستند. بنابراین فرصت مناسبی است تا فرزند شما بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. البته باید به یاد داشته باشید که مهارت های پایه ای و اصولی برای این کودکان باید در محیط خانواده آموزش داده شوند.

وجود کلاس های خاص

در برخی از مدارس برای کودکان با نیازهای ویژه کلاس های جداگانه در نظر گرفته می شود. از این رو کودکانی شبیه به کودک شما همگی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و می توانند در یک محیط همگن تر به تحصیل بپردازند. به طور معمول برای کودکان اوتیسم، نرم افزارهای تخصصی آموزشی و سایر پشتیبانی ها وجود دارد تا آن ها نیز بتوانند مطالب را به خوبی فراگیرند.

برخورداری از جلسات تراپی

به طور معمول در مدارس عادی، یک مشاور همیشه حضور دارد و یا اینکه حداقل هفته ای یکبار به مدرسه سر می زند. مشاورین مدرسه عموما تحصیلات روانشناسی دارند و می توانند به کودکان اوتیسمی کمک کنند. بنابراین در صورتی که مدرسه مدنظر شما چنین امکاناتی را فراهم کرده باشد، می تواند به روند بهبود فرزند شما کمک کند.

معایب

کیفیت پایین آموزش

در صورتی که معلم یک کلاس نداند که چطور باید به یک کودک اوتیسمی آموزش دهد، ممکن است کودک شما نتواند در درس هایش پیشرفت آنچنانی داشته باشد. بنابراین در روند یادگیری او اختلال به وجود می آید.

عدم انتقال اخبار

یکی از مهم ترین مسائل درباره کودکان اوتیسم عدم تمایل آن ها برای بیان کردن و ابراز کردن خودشان است. این موضوع باعث می شود در صورتی که کودک نتواند به خوبی در مدرسه آموزش ببیند، به والدینش انتقال نمی دهد و در صورتی که والدین نسبت به این موضوع غافل شوند، یادگیری به خوبی اتفاق نمی افتد.

اذیت شدن توسط بقیه کودکان

یکی از مشکلات دیگر درباره کودکان اوتیسم این است ممکن است بخاطر رفتار متفاوت نسبت به سایر کودک ها مورد تمسخر کلامی و یا زورگویی توسط دیگر کودکان قرار بگیرند. کودکان بخاطر نداشتن درک درست از شرایط بچه های اوتیسم امکان دارد به صورت خواسته یا ناخواسته آن ها را مورد اذیت و آزار قرار دهند.

آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟

مقابله با چالش های بچه های اوتیسم در مدرسه

اگر تصمیم گرفته اید که فرزند خود را به مدرسه بفرستید تا مراحل آموزش را همانند سایر بچه ها طی کند، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید و آن ها را رعایت کنید.

توجه به حساسیت بیش از حد آن ها

کودکان اوتیسم به محرک های محیطی مانند نور زیاد، صداهای بلند و فضاهای شلوغ حساس هستند. این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. بدین منظور برای مقابله با این حساسیت های زیاد می توانید با مسئولین مدرسه صحبت کنید تا شرایط را برای کودک شما فراهم کنند. به طور مثال در کلاس پشت میزی بنشیند که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندارد. و یا اینکه از بچه های شلوغ و پر سرو صدا دورتر باشد و در کنار افرادی بنشیند که ساکت تر هستند.

توجه به مشکل عدم برقراری ارتباط

همانطور که گفتیم بچه های اوتیسم در مهارت های اجتماعی دچار مشکل هستند و نمی توانند به صورت نرمال با دیگران ارتباط برقرار کنند. بنابراین در مدرسه ممکن است دچار مشکل شوند. بهتر است برای حل این مشکل او را در کلاس های مخصوصی که برای کودکان اوتیسمی برگزار می شود ثبت نام کنید. در این کلاس ها به طور معمول مهارت های اجتماعی را با اینگونه کودک ها تمرین می کنند.

چالش در عملکرد و اجرا

انجام دادن وظایفی که در مدرسه به بچه های اوتیسم سپرده می شود می تواند آن ها را به چالش بکشد. از این رو نیاز است درباره این موضوع نیز اقدام مناسبی صورت پذیرد. برای کمک به کودکان اوتیسم بهتر است از تکنیک های کاردرمانی کمک بگیرید. به طور مثال بهتر است برای کمک به رشد در این کودکان وظایف مربوط به آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید. بنابراین می توانند مرحله به مرحله وظایف خود را انجام دهند. ایجاد کردن چک لیست های بصری می تواند بسیار موثر باشد.

جمع بندی

در جواب به این سوال که” آیا بچه های اوتیسم می توانند مدرسه بروند؟” باید بگوییم که رفتن آن ها به اینگونه مسائل همراه با چالش های خودش می باشد که اگر به خوبی کنترل شوند، مدرسه می تواند تا حد زیادی از علائم اختلال اوتیسم در آن ها بکاهد. با حمایت مناسب، آموزش فراگیر در مدرسه می تواند دنیایی از فرصت ها را برای بچه های اوتیسمی فراهم کند تا در کنار هم سن و سالان خود یاد بگیرند، رشد کنند و پیشرفت کنند. زمانی که از نقاط قوت و ضعف فرزندتان آگاه باشید می توانید به بهترین شکل از مزایای قرار گرفتن در اجتماع فرزندتان بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *