بهترین کلینیک کاردرمانی برای اوتیسم

بهترین کلینیک کاردرمانی برای اوتیسم

در کاردرمانی برای اوتیسم به ارزیابی و توسعه مهارت های مختلفی پرداخته می شود که توانایی های فرد را برای یادگیری و عملکرد افزایش می دهد. بنابراین کاردرمانی را می توان یکی از مهم ترین اقدامات درمانی در افراد مبتلا به اوتیسم دانست. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بدانید نقش کاردرمانگر در برنامه ریزی و ایجاد طرح درمانی بسیار پررنگ می باشد. کاردرمانگر با دانستن نیازهای هر فرد می تواند یک برنامه درمانی شخصی سازی شده برای بیمار طراحی کند تا بهترین بازخورد را از آن بگیرد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا ویژگی های بهترین کلینیک کاردرمانی برای اوتیسم را برای شما شرح دهیم.

بکارگیری کادر مجرب

مهم ترین رکن در یک کلینیک کاردرمانی، استفاده از یک کادر مجرب می باشد. این موضوع بسیار مهم است که نیازهای فرد اوتیسمی به طور دقیق شناسایی شوند. همانطور که در مقالات دیگر نیز توضیح داده شده است، اوتیسم یک اختلال به صورت طیف می باشد و تنوع بسیار زیادی در مبتلایان به آن وجود دارد. به همین خاطر نیاز هر شخص نسبت به شخص دیگر متفاوت می باشد و نمی توان برای تمامی آن ها یک نسخه یکسان پیچید.

از آنجایی که مهم ترین ویژگی یک کاردرمانگر، ایجاد طرح درمانی مناسب است، بنابراین باید به مرکزی مراجعه کرد که از افراد خبره کمک می گیرد. طراحی یک برنامه درمانی دقیق، می تواند به شما و فرزندتان در مراحل زیادی کمک کند. علاوه بر این می توان با یک برنامه دقیق درمانی، مدت زمان رسیدن به نتایج مطلوب را نیز کاهش داد.

مجموعه تهران ریهب سعی کرده است که از افراد متخصص در زمینه کاردرمانی و اوتیسم کمک بگیرد تا بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه دهد.

داشتن امکانات لازم

داشتن پرسنل مجرب به تنهایی کافی نیست. با پیشرفت روزافزون علم، روش های نوین درمانی و راهکارهای جدید، نیاز به یکسری امکانات وجود دارد. در مجموعه تهران ریهب سعی شده است تا امکانات و تجهیزات بروز دنیا در درمان مراجعه کنندگان بکار گرفته شود. در ادامه برخی از این موارد برای شما شرح داده شده اند.

اتاق تاریک

اتاق تاریک یکی از مواردی است که در درمان کودکان اوتیسم استفاده می شود. در این بخش کاردرمانگر نیز حضور دارد . سعی می کند تا با استفاده از ویدئوهای مخصوصی که به کودک اوتیسمی نشان می دهد، مهارت های مختلفی مانند توجه و تمرکز را در او تقویت کند. استفاده از اتاق تاریک دارای فواید زیادی برای کودکان اوتیسمی می باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کمک به برقراری ارتباط چشمی با استفاده از ابزارهای موجود
  • کمک به بهبود تمرکز و توجه از طریق افزایش کیفیت تمرکز و افزایش طول مدت توجه به یک موضوع
  • بهبود دید و درک فضایی از طریق مشاهده  و انجام دادن تمرینات درجه بندی شده

سنسوری روم

یکی از بخش های نوین در درمان اوتیسم با استفاده از کاردرمانی، استفاده از سنسوری روم می باشد.  در این بخش سعی می شود تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال به کنترل رفتارهای یک کودک اوتیسمی کمک کنند.

در حقیقت اساس کار سنسوری روم، تمرکز بر روی حواس کودک و یا بزرگسال اوتیسمی می باشد. ایجاد تحریکات حسی در مرحله های مختلف به تحریک حس های حرکتی، بینایی و شنوایی کمک می کند. علاوه بر این در این اتاق سعی می شود تا مفاهیم پایه ای نیز به کودک آموزش داده شوند. آموزش رنگ ها، اشکال مختلف و برخی از مفاهیم انتزاعی در این اتاق انجام می شوند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی بیشتر به درد آن دسته از کودکان اوتیسم می خورد که دائما در حال تحریک شدن هستند. این متد به آن ها کمک می کند تا انرژی شان تخلیه شود. علاوه بر این با کمک ماساژ به خودآگاهی بهتری دست پیدا می کنند. افزایش سطح هوشیاری در کودکان اوتیسم، کاهش استرس ها و آرام سازی کودک، کاهش رفتارهای پرخاشگرایانه تکراری و … همگی از فواید ماساژ درمانی می باشند.

بازی درمانی

و اما یکی از مهم ترین مراحل در درمان کودکان اوتیسمی، استفاده از روش بازی درمانی می باشد. بازی برای کودکان می تواند بسیار مفید باشد. در روند بازی کردن، آن ها مفاهیم جدیدی را می آموزند و یاد می گیرند که چطور در اجتماع رفتار کنند. استفاده از وسایل بازی امن، بازی درمانگرهای مجرب و با حوصله، ایجاد یک محیط برای افزایش اشتیاق کودک به بازی، همگی از ویژگی های مثبت مرکز تهران ریهب می باشد. با برگزاری جلسات بازی درمانی برای کودکان اوتیسمی، نتایج زیر حاصل می شوند:

  • یادگیری مهارت های اجتماعی و ارتباط با دیگران
  • بهبود قدرت حل مسئله در کودکان
  • افزایش تمرکز و توجه به یک موضوع
  • تقویت مهارت های فیزیکی کودک
  • تقویت مهارت های ذهنی او
  • اصلاخ رفتارهای ناصحیح در کودک
  • تخلیه انرژی از طریق بازی کردن و کمک به کاهش رفتارهای مضر او مانند پرخاشگری
  • تمامی این موارد توسط یک بازی درمانی اصولی قابل دستیابی هستند.

بهترین کلینیک کاردرمانی برای اوتیسم

آموزش والدین

یکی از مهم ترین نکات در کلینیک های درمانی برای کودکان اوتیسم، آموزش به والدین می باشد. در حقیقت والدین، بیشترین ارتباط را با کودک اوتیسمی دارند. اگر آن ها از آموزش های لازم برخوردار نباشند، درمان به خوبی پیش نمی رود. در مرکز تهران ریهب تلاش شده است که به آموزش والدین نیز توجه ویژه ای شود. بدین صورت، والدین نیز در هر جلسه نکاتی را می آموزند که می توانند در رفتار با کودکشان لحاظ کنند. از این رو نتایج بهتری حاصل می شود.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی نیز یکی از مهم ترین قسمت های انجام کاردرمانی برای کودکان اوتیسمی می باشد. اینگونه کودکان معمولا از خودآگاهی کمی برخوردار هستند و یا اینکه نمی توانند به جز موضوع خاص بر روی موضوع دیگری تمرکز کنند. بنابراین اهمیت ویژه به این موضوع باعث می شود تا سطح هوشیاری آن ها افزایش پیدا کند و مهارت های حافظه آن ها نیز بهبود یابد.

جمع بندی

به طور کلی یک مرکز کاردرمانی برای اوتیسم باید از بخش های مختلفی که در بالا ذکر شد، تشکیل شده باشد. برگزاری جلسات منظم، رفتار خوب پرسنل، استفاده از امکانات بروز، داشتن فضای لازم برای کودکان مواردی هستند که می توانند یک مرکز را برای درمان فرزندتان مناسب کنند. مجموعه تهران ریهب با تاسیس دو شعبه در شرق و غرب سعی کرده است تا با بکارگیری یک کادر حرفه ای، به یکی از بهترین مراکز کاردرمانی برای اوتیسم تبدیل شود. اگر نیاز به مشاوره در زمینه کودک خود دارید، می توانید با شماره های این مرکز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *