سریع ترین راه درمان بیش فعالی چیست؟

سریع ترین راه درمان بیش فعالی چیست

هنگامی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی است، والدین اغلب نگران این هستند که کدام درمان برای فرزندشان مناسب است. بیش فعالی با درمان های مناسب و به موقع قابل مدیریت است. گزینه های درمانی زیادی وجود دارد، و اینکه چه درمانی مناسب است، کاملا به شرایط فرزند شما بستگی دارد. معمولا کودکانی که دچار بیش فعالی هستند برای والدین زحمت بسیار زیادی دارند. به همین خاطر والدین به دنبال یک روش سریع برای درمان می گردند. در این مقاله با ما همراه باشید تا سریع ترین راه درمان بیش فعالی را برای شما توضیح دهیم.

به یاد داشته باشید که اختلال بیش فعالی به طور کامل قابل درمان نیست و امکان برگشت علائم وجود دارد. با این حال، با انجام دادن یکسری از درمان ها و گوش دادن به یک سری از پیشنهادات می توان بیش فعالی را کنترل کرد.

سریع ترین راه درمان بیش فعالی

رفتاردرمانی که شامل آموزش به والدین و کودک می شود، بهترین و سریع ترین راه تاثیرگذاری بر روی کودکی است که دچار این اختلال شده است. در کنار رفتار درمانی استفاده کردن از داروها نیز می تواند موثر واقع شود.

آکادمی اطفال آمریکا، آموزش به والدین در مدیریت رفتار را به عنوان اولین خط درمان در کودکان کوچک تر از ۶ سال معرفی کرده است. برای کودکان بزرگ تر از ۶ سال، توصیه می شود که دارو درمانی در کنار رفتار درمانی آغاز گردد. آموزش به والدین در مدیریت رفتار کودک تا سن ۱۲ سال یکی از سریع ترین راه های درمان برای کودکان مبتلا به بیش فعالی می باشد.

برنامه های درمانی مناسب شامل نظارت دقیق بر رفتار کودک می باشد. همچنین در این مسیر سعی می شود تا به والدین، آموزش های لازم جهت کنترل رفتار کودکشان داده شود.

رفتاردرمانی در کودکان بیش فعال

رفتار درمانی نه تنها بر توانایی های کودک در تمرکز موثر است، بلکه به بهبود عملکرد او در مدرسه و در روابط با خانواده و سایر کودکان نیز موثر می باشد. کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب رفتارهایی را از خود نشان می دهند که می تواند برای دیگران بسیار مخرب باشد. رفتاردرمانی یک گزینه مناسب برای کاهش اینگونه رفتار ها می باشد.

اهداف رفتاردرمانی، یادگیری و یا تقویت رفتارهای مثبت و حذف رفتارهای ناخواسته مشکل ساز می باشد. این درمان برای مبتلایان به بیش فعالی شامل موارد زیر می باشد:

  • آموزش والدین در مدیریت رفتار کودک
  • رفتاردرمانی مستقیم با خود کودک
  • مداخلات رفتاری در کلاس درس و بهبود یادگیری

این رویکردها به طور معمول با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. برای کودکانی که علاقه مند شرکت در فعالیت های گروهی با سایر کودکان می باشند، استفاده از رفتاردرمانی بسیار موثر است. زیرا باعث تنظیم روابط آن ها با سایر هم سن و سال هایشان می شود.

رفتاردرمانی در کودکان زیر ۶ سال

همانطور که گفتیم، سریع ترین راه درمان بیش فعالی در کودکان زیر ۶ سال استفاده از تکنیک رفتاردرمانی می باشد. تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای مرتبط با بیش فعالی در کودکان زیر ۶ سال عوارض بیشتری را به جای خواهد گذاشت. در مقابل، با آموزش یک سری از نکات به والدین، می توان رفتارهای کودک را کنترل کرد. بنابراین سعی می شود تا با استفاده از رفتاردرمانیف موارد زیر مورد توجه قرار بگیرند:

  • آموزش به والدین در جهت کنترل رفتار کودک
  • مداخلات در جهت بهبود یادگیری
  • مداخلات همتا که بر تمرکز تاثیر می گذارند
  • آموزش مهارت های سازمانی و فعالیت های گروهی

دارودرمانی

داروهایی که به صورت تخصصی برای بیش فعالی استفاده می شوند، تاثیرات مثبت زیادی را از خود به جای گذاشته اند. داروها می توانند به کودکان کمک کنند تا علائم بیش فعالی خود را در طول روز کنترل کنند. چندین نوع داروی مختلف برای کودکان با اختلال بیش فعالی وجود دارد که تاییدیه FDA را دارند. این داروها عبارتند از:

داروهای محرک

محرک ها شناخته شده ترین و پرمصرف ترین داروهای بیش فعالی هستند. بین ۷۰ الی ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به بیش فعالی هنگام مصرف این داروهای سریع الاثر، علائم کمتری از خود نشان می دهند.

دارو های غیر محرک

این دسته از داروها سال ۲۰۰۳ تایید شدند. این دسته از داروها سریع الاثر نیستند، اما اثر آن ها طولانی تر است. به طور معمول این داروها می توانند تا ۲۴ ساعت موثر باشند.

هر دو دسته دارویی می توانند بر روی کودکان تاثیر متفاوتی بگذارند و می توانند عوارض جانبی شامل کاهش اشتها و مشکلات خواب را ایجاد کنند. البته این موضوع در تمامی کودکان وجود ندارد و درصد کمی از ان ها این عورض را تجربه می کنند. در مقابل فواید این داروها بسیار زیاد می باشد.

مصرف داروهای بیش فعالی باید حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد. زیرا تجربیات هر کودک درباره دارو با سایر کودکا متفاوت است. بنابراین نمی توان یک داروی یکسان را برای همه کودکان تجویز کرد. حتی نمی توان دوز یکسانی را معین کرد. بنابراین باید مدتی دارو مصرف شود، سپس با توجه به واکنش شخص به دارو، می توان دارو و دوز مناسب را پیدا کرد.

سریع ترین راه درمان بیش فعالی چیست

نکاتی برای والدین

نکات زیر می تواند به والدین در کنترل رفتار فرزندشان کمک کند

یک روتین ایجاد کنید

سعی کنید هر روز از زمان بیدار شدن تا زمان خوابیدن فرزندتان، برنامه مشخصی برایش ایجاد کنید و از انجام دادن فعالیت های متنوع به صورت گسترده جلوگیری کنید.

سازماندهی کنید

فرزندتان را تشویق کنید که هر روز کیف مدرسه، لباس و اسباب بازی هایش را مرتب کند. این کار باعث می شود تا به مرور منظم بودن را یاد بگیرد.

عوامل حواس پرتی را مدیریت کنید

وقتی فرزندتان در حال انجام تکالیف است، تلویزیون را خاموش کنید، سر و صدا را محدود کنید و یک فضای منظم را در اختیارش قرار دهید. فراهم کردن یک محیط آرام برای کودکی که اختلال توجه دارد می تواند بسیار مفید باشد.

انتخاب هایش را محدود کنید.

برای اینکه محرک ها را کاهش دهید، انتخاب های فرزندتان را محدود کنید. به طور مثال در زمان لباس پوشیدن، کمد لباس را به او نشان ندهید، بلکه دو دست لباس را به او نشان دهید و از او بخواهید یک کدام را انتخاب کند.

حرف هایتان را واضح بزنید

با توصیف آنچه که شنیده اید به فرزندتان بفهمانید که به او گوش می دهید. هنگامی که از آن ها می خواهید کاری را انجام دهند، دستورات خود را به صورت واضح و مختصر بیان کنید

برنامه ریزی را به او یاد بدهید

اگر فرزند شما در سنین مدرسه می باشد، بهتر است برنامه ریزی را به او یاد بدهید. به او کمک کنید تا کارهایی که در روز می خواهد انجام دهد را مرتب کند و حتی آن ها را در جایی بنویسد.

به او جایزه بدهید

باید برای چنین کودکانی که اختلال تمرکز و توجه دارند، انگیزه ایجاد کنید. در صورتی که در یک روز رفتار مخربی نداشته است و یا اینکه کارهایش را به درستی انجام داده است به او جایزه بدهید.

فرصت های مثبت ایجاد کنید

تحقیقات مختلف نشان داده است که کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند بیشتر از سایر کودکان دچار استرس و اضطراب می شوند. باید به او کمک کنید تا بتواند این استرس را کنترل کند. بنابراین او را به فعالیت های مثبت مانند یادگیری موسیقی، ورزش کردن و یا موراد این چنینی تشویق کنید.

سبک زندگی سالم

خوردن غذاهای مغذی، دوری از غذاهای پرادویه و چرب، دوری از فست فود و موارد دیگر می تواند در رفتار یک کودک بیش فعال موثر باشد. او را به فعالیت بدنی بیشتر و خواب کافی تشویق کنید. این موارد می توانند از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، سریع ترین راه درمان بیش فعالی استفاده از تکنیک رفتاردرمانی می باشد. در کودکان بالای ۶ سال استفاده از داروها می تواند کمک بسزایی در روند درمان داشته باشد. به یاد داشته باشید که هیچگاه نمی توان بیش فعالی را به طور کامل درمان کرد. بلکه می توان با استفاده از تکنیک ها و داروهای مختلف، علائم آن را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *