بهترین کلینیک گفتاردرمانی برای اوتیسم

بهترین کلینیک گفتاردرمانی برای اوتیسم

گفتاردرمانی نقش کلیدی در شناسایی و درمان اوتیسم دارد. برخی از علائم اصلی اوتیسم شامل اختلال در مهارت های ارتباط کلامی و غیر کلامی و همچنین مشکلات در تعاملات اجتماعی می شوند. هر فرد با توجه به سطح آسیب خود متفاوت خواهد بود. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است اصلا نتوانند صحبت کنند، برخی دیگر ممکن است محدودیت گفتار داشته باشند و در موارد شدیدتر حتی ممکن است نتوانند ارتباط چشمی برقرار کنند. در طرفی دیگر، اگر شدت اختلال اوتیسم در یک فرد کمتر باشد می تواند به راحتی صحبت کند و دایره لغات گسترده ای داشته باشد. به هر حال، گفتاردرمانی یک از درمان های کلیدی برای اوتیسم می باشد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بهترین کلینیک گفتاردرمانی برای اوتیسم و شرایط آن را برای شما شرح دهید.

گفتاردرمانی برای اوتیسم در کلینیک

همانطور که بسیاری از متخصصین پیشنهاد می کنند، گفتاردرمانی در یک کلینیک برای شروع روند درمان اوتیسم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اما باید به یاد داشته باشید که هر کلینیکی نمی تواند به شما کمک کند. در حقیقت یک مرکز گفتاردرمانی باید حداقل هایی را داشته باشد تا بتواند به فرزند شما در این زمینه کمک کند. در ادامه ویژگی های یک مرکز خوب آورده شده اند.

ارزیابی دقیق از شرایط فرد اوتیسمی

اوتیسم یک طیف از اختلالات می باشد و نمی توان نسخه یکسانی برای همه پیچید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، برخی از افراد مبتلا به اوتیسم هیچ ارتباط کلامی ای برقرار نمی کنند، در صورتی که برخی دیگر دایره لغات وسیعی دارند. بنابراین نمی توان یک طرح درمانی را برای همه آن ها در نظر گرفت.

اولین مرحله از شروع درمان، ارزیابی دقیق از شرایط فرد می باشد. این کار باید توسط یک گفتاردرمانگر ماهر صورت پذیرد. بدین ترتیب او با بررسی شرایط فرزند شما و سنجش نیازهایش، برنامه درمانی را ارائه می دهد. مرکز گفتاردرمانی تهران ریهب تلاش کرده است تا یک کادر مجرب را گرد هم آورد تا با استفاده از آن ها تمامی مراحل درمان به صورت اصولی پیگیری شوند. ارزیابی دقیق شرایط مراجعه کننده، مهم ترین نکته در این زمینه می باشد که در این مرکز به خوبی انجام می شود.

توجه به مشکلات ارتباطی

اصلی ترین هدف از گفتاردرمانی برای افراد اوتیسمی، حل کردن مشکل برقراری ارتباط توسط آن ها می باشد. به طور معمول کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط مشکل دارند. بنابراین گفتاردرمانگر تلاش می کند تا با استفاده از تکنیک هایی، این ارتباط را تقویت کند. توجه به حل این مشکل می تواند بسیار ضروری باشد. زیرا یک فرد در تمامی مراحل زندگی اش نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. بنابراین یکی از ویژگی های مرکز گفتاردرمانی برای اوتیسم این است که به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

برای حل این مشکل در طرح درمانی، جلساتی را به بهبود وضعیت کلامی، شیوایی سخن گفتن، زبان بدن و اشاره کردن و موراد این چنینی اختصاص دارد.

بررسی شرایط شنوایی کودک اوتیسمی

این موضوع می تواند در نحوه ارتباط گیری فرد با دیگران موثر باشد. گاهی اوقات، مشکلات شنوایی در کودکان اوتیسمی ناشی از اختلال شنوایی در آن ها می باشد. بنابراین در یک مرکز و در طی ارزیابی اولیه باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

کلینیک تهران ریهب با ۱۵ سال سابقه در زمینه درمان کودکان اوتیسم، تمامی این موارد را در ارزیابی اولیه مدنظر قرار می دهد. تا بهترین رویکرد درمانی را برای آن ها در نظر بگیرد.

در نظر گرفتن تایم جلسات

شاید نکته ای که کمتر به آن دقت شده باشد همین موضوع است. تایم جلسات گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم بسیار مهم است. زیرا این کودکان ترجیح می دهند در روتین زندگی آن ها تغییری ایجاد نشود. بنابراین نمی توان توقع داشت که مدت زمان زیادی را به خواست ما در یک جلسه سپری کنند. باید دقت داشته باشید جلساتی که توسط یک مرکز درمانی تعیین می شود، زمان مناسبی داشته باشند. زیرا هرچقدر مدت زمان جلسات طولانی تر شود، بازدهی آن ها کاهش می یابد.

بهترین کلینیک گفتاردرمانی برای اوتیسم

استفاده از ابزارهای مختلف

ایجاد جذابیت های بصری و سعمی یکی از مهم ترین نکات در درمان کودکان اوتیسمی می باشد. بکارگیری ابزارهای مختلف در این زمینه می تواند در روند درمان بسیار موثر باشد. به طور مثال استفاده از تصاویر مختلف برای آموزش کلمات ضروری، استفاده از ویدیوهای کوتاه، ابزارهای شنوایی مختلف همگی به روند کنترل علائم اوتیسم کمک می کنند.

بازی درمانی

بازی درمانی در کودکان اوتیسم بسیار حساس و موثر است. ایجاد یک شرایط مناسب برای بازی کردن آن ها به صورت فردی و یا به صورت جمعی می تواند در روند درمان آن ها کمک بسزایی بکند. در بازی درمانی آن ها یاد می گیرند که چطور در یک اجتماع ایفای نقش کنند و چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. داشتن فضای جذاب برای بازی کردن، حرفه ای بودن گفتاردرمانگر در ایجاد بازی و جذاب کردن آن برای کودکان همگی از مواردی هستند که باعث شده است تهران ریهب به یکی از بهترین مراکز گفتاردرمانی برای اوتیسم در تهران تبدیل شود.

ارائه برنامه تمرینی در منزل

درست است که فعالیت های آموزشی در کلینیک انجام می شود. اما یک برنامه درمانی کامل شامل تمرینات در خانه نیز می شود. بنابراین، علاوه بر آموزش کودکان در مرکز اوتیسم، والدین نیز باید آموزش ببینند تا بتوانند در خانه با فرزندان خود تمرین کنند. تمرین در منزل باعث می شود روند بهبودی بهتر صورت بگیرد.

جمع بندی

گفتاردرمانگر ها و افرادی که با رویکرد زبانی برای درمان افراد مبتلا به اوتیسم فعالیت می کنند، نقش بسزایی در کاهش رفتار های مخرب اینگونه افراد دارند. آن ها باعث می شوند تا کنش های اجتماعی افراد اوتیسمی افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر به حضور او در جامعه کمک می کنند. درمانگران گفتار و زبان از طیف وسیعی از رویکردهای ترکیبی برای ارائه برنامه درمانی استفاده می کنند. این برنامه شامل برنامه ای برای کودکان و از طرفی دیگر برای مراقبین آن ها می باشد. کلینیک گفتاردرمانی تهران ریهب تلاش کرده است تا با فراهم کردن بهترین امکانات و گردآوری پرسنل مجرب، تبدیل به یکی از بهترین مراکز گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسمی در تهران شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *