تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان

تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان

لکنت زبان یک مشکل ساده ژنتیکی و یا یک مشکل تماما جسمی نمی باشد. تقریبا می توان گفت که لکنت زبان یک مشکل پیچیده است که در هر شخص می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که تقریبا هیچ درمان قطعی ای برای این مشکل وجود ندارد، می توان گفت تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان بهترین راه حل برای کاهش ایجاد شده توسط آن می باشد. گفتاردرمانی تمرینات مختلفی را با توجه به گروه های سنی متفاوت و با نوع متفاوتی از لکنت زبان ارائه می دهد.

اگر به یک متخصص گفتاردرمانی دسترسی ندارید و یا اینکه در حال حاضر شرایط استفاده از خدمات گفتاردرمانی را ندارید، بهتر است این تمرینات را در خانه شروع کنید.

تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان در منزل

در این قسمت ۱۰ تمرین برای کاهش علائم لکنت زبان آورده شده است که به آنها می پردازیم:

  1. تنفس دیافراگمی

تنفس دیافراگمی یکی از معروف ترین تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان می باشد. بسیاری از گفتاردرمانگرها از تنفس دیافراگمی و تنفس عمیق به عنوان یک ابزار برای ریلکس کردن بیمار استفاده می کنند.( برخی از متخصصان معتقد هستند که منشا لکنت زبان گاهی اوقات وجود ناآرامی و استرس می باشد و همین موضوع روی افراد دارای لکنت زبان تاثیر می گذارد و باعث می شود که وضعیت آنها تشدید شود)

نحوه انجام تنفس دیافراگمی

برای انجام تنفس دیافراگمی در منزل بهتر است که به پشت بر روی یک زمین صاف دراز بکشید. سپس به هدف خود که قرار گرفتن در شرایط آرامش می باشد فکر کنید. در این حالت زانوهای خود را مقداری خم کنید. یک دست را بر روی سینه خود و دست دیگر را بر روی شکم خود قرار دهید. سپس از بینی به آرامی نفس بکشید. در این حالت باید احساس کنید که هوا وارد فضای شکمی شما شده است و دستی که بر روی شکم خود گذاشته اید باید بالا بیاید. با این حال شانه ها و قفسه سینه باید در جای خود باقی بماند.

در مرحله بعد باید بازدم اتفاق بیفتد. در این مرحله نیز نباید قفسه سینه و شانه ها تکان بخورند.

با انجام این تمرین به راحتی متوجه می شوید که میزان استرس و ترس شما از لکنت زبان کاهش پیدا می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

  1. تکنیک آرامش پیشرونده

استرس و اضطراب لکنت زبان هرکسی را بدتر می کند. ممکن است متوجه شده باشید زمانی که در جمع صحبت می کنید و یا کسی که رو به روی شما است برایتان مهم می باشد، لکنت زبانتان بیشتر می شود. آرامش پیشرونده تکنیکی است که به شما کمک می کند تا آن سفتی ماهیچه هایتان که براثر استرس بوجود آمده است از بین ببرید.

چگونه این تکنیک را اجرا کنیم؟

یک مکان ساکت و خلوت برای خود پیدا کنید. یک موزیک آرامش بخش پلی کنید، به یاد داشته باشید که در حین اجرای تکنیک باید از بینی خود نفس بکشید.

فرقی نمی کند که بر روی صندلی نشسته باشید و یا یک جای همسطح دراز کشیده باشید.

دست های خود را باز کنید. تا جایی که احساس راحتی داشته باشید، کف دست هایتان رو به بالا باشد. پاهایتان  را نیز تا جایی که اذیت نمی شوید باز کنید.

به ماهیچه هایتان فکر کنید. سعی کنید آرام تر نفس بکشید. حالا عضلات پاهایتان را منقبض کنید و تا ۵ بشمرید. سپس به آنها استراحت دهید. این کار را به ترتیب برای عضلات باسن، شکم، سینه، شانه ها، گردن و صورت خود با همین روش انجام دهید.

حواستان باشد که در این مدت باید تنفس آرام و از بینی داشته باشید.

هدف از انجام این تمرین این است که احساس کنید تمامی بدن شما در اختیار شما قرار دارد. بنابراین می توانید لکنت زبانتان را نیز کنترل کنید

  1. تماس نرم بین اجزا

تکنیک تماس مفصلی کوتاه تمرینی برای لب ها، زبان و کام سخت می باشد که در آن سعی می شود کمترین تماس ممکن بین این اجزا اتفاق بیفتد. این تمرین یکی از موثرترین تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان می باشد. هدف از این تمرین این است که شخصی که لکنت زبان دارد با کمترین حرکت زبانش اجازه دهد تا حرکت لب ها و دهان به نرم ترین شکل خودش انجام شود.

این تمرین به شخص کمک می کند تا برای ادای حروف و کلمات با یک حرکت ساده زبان و یا لب ها به سراغ کلمه بعد برود. در صورتی که می دانید افرادی که لکنت زبان دارند معمولا بین ادای دو کلمه مکث می کنند.

چگونه تکنیک تماس نرم را اجرا کنیم؟

این تمرین مقداری سخت می باشد و بهتر است زیر نظر یک گفتاردرمانگر انجام شود. در این تکنیک شما باید هر حرف صامت را به گونه ای بیان کنید که لب ها، دهان و زبان شما در کمترین حالت ممکن حرکت کنند. بطور مثال منظور این است که لب های شما به نرم ترین حالت ممکن به یکدیگر برخورد کنند.

پس از ادای هر حرف صامت حالا باید صداهای تک هجایی را پیاده سازی کنید. این روش را باید بگونه ای انجام دهید که حرف صامت در اول، وسط و اخر کلمه قرار داده شود. بطور مثال اگر دارید حرف « م » را تمرین می کنید، این سه کمه برای بیان کردن مناسب هستند: میز، میمون، دام. در کلمه اول میم در ابتدای کلمه، در بعدی در وسط کلمه و در آخری میم حرف انتهایی می باشد.

اگر در تمرین ممارست داشته باشید متوجه خواهید شد که خیلی سریع به مرحله بیان عبارات کوتاه، جمله ها و حتی مکالمه با دیگران رسیده اید.

  1. صحبت کردن در هنگام بازدم

این یک تکنیک فرم دادن می باشد. صحبت کردن درحالی که بازدم را شروع کرده اید می تواند به شما در آوا سازی کمک کند.

نحوه انجام این تمرین:

این تمرین کاملا بصورت انفرادی می تواند انجام شود و به راحتی آن را فرا می گیرید. ابتدا با بینی نفس بکشید و در هنگام بازدم شروع به صحبت کردن بکنید.

این تمرین گفتاردرمانی، تارهای صوتی شما را هدف قرار داده است. در هنگام بازدم، تارهای صوتی شما در حالت استراحت قرار دارند. کشش عضلانی در تارها در حداقل ترین حالت ممکن وجود دارد. این تمرین بسیار ساده است و هربار که می خواهید با کسی صحبت کنید می توانید از این روش استفاده کنید.

اتوهموتراپی و آلرژِی

  1. تکنیک مکث و جمله بندی

این تکنیک هم، همانند صحبت کردن در بازدم یک تکنیک برای فرم دادن به گفتار می باشد. در این تکنیک، مکث ها در حین صحبت کردن طولانی تر می شوند. علاوه بر این یاد میگیرید که چه موقع خودتان مکث هایی را بین کلمات و جملات خود اضافه کنید. این تکنیک به کاهش استرس عضلانی شما کمک می کند و در زمان هایی که می خواهید برای یک جمع و یا با صدای بلند صحبت کنید به کمکتان می آید.

مکث و جمله بندی یک از بهترین تمرینات گفتاردرمانی برای لکنت زبان می باشد. خاصیت دیگری که مکث کردن دارد این است که در هنگام مکث می توانید نفس عمیق بکشید و کلمه بعدی را با تکنیک تماس نرم بیان کنید.

  1. طولانی کردن صحبت

این تکنیک بهتر است که با کمک یک گفتاردرمانگر انجام شود. در این تمرین که هدف آن روان شدن بیشتر صحبت کردن است، باید حروف را بیشتر بکشید.

این تمرین دو تکنیک مکث و جمله بندی و تکنیک تماس نرم را با یکدیگر ترکیب می کند. بنابراین سرعت صحبت کردن شما کمتر می شود ولی از طرفی احساس می کنید که کنترل بیشتری بر روی صحبت کردن خود دارید.

  1. تکنیک بیرون کشیدن

این تکنیک حتما باید توسط یک متخصص گفتاردرمانی به شما آموزش داده شود. تکنیک بیرون کشیدن زمانی به کار شما می آید که با لکنت غیر منتظره ای رو به رو می شوید و نمی توانید از آن عبور کنید. کاردرمانگر به شما می آموزد که چگونه آوایی را که در آن گیر کرده اید، بکشید و با صدای بعدی که می خواهید ترکیب کنید.

از این تکنیک برای اصلاح لکنت در هنگام وقوع آن استفاده می شود.

  1. مدیتیشن

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان می دهد که مدیتیشن می تواند به روان تر شدن گفتار شما کمک کند. مدیتیشن و ذهن آگاهی استرس و اضطراب را کاهش می دهند و از همین طریق می توانند بر روی عضلات شما تاثیر بگذارند و تنش عضلانی را کاهش دهند. با مدیتیشن می توانید اضطراب ها را کنترل کنید، احساسات منفی خود را سرکوب کنید و کنترل بهتری بر روی چیزی که می خواهید بگویید داشته باشید.

  1. یوگا

بطور کلی هدف اصلی از انجام یوگا ایجاد تعادل بین بدن و ذهن است. بنابراین وقتی ذهنتان با بدنتان هماهنگ تر باشد، صحبت کردن نیز راحت تر خواهد شد. باید با حرکات ساده که تمرکزشان بر روی عضلات گردن و تنه است شروع کنید. زمانی که عضلات این ناحیه ها تقویت شوند، هم تنفس دیافراگمی برای شما راحت تر می شود و هم اجرای تکنیک های دیگر با کیفیت تر خواهد بود. علاوه بر این یوگا بر روی اعتماد به نفس نیز موثر است. بسیاری از افرادی که لکنت دارند دچار عدم اعتماد به نفس کافی می باشند و همین موضوع لکنت آنها را تشدید می کند.

  1. توالی صدای لینکلیتر

اگر دقت کرده باشید، حتما دیده اید خواننده ها قبل از خواندن سعی می کنند صداهای خنده داری را از خود در بیاورند. در حقیقت آنها در حال انجام دادن تمرینات توالی صدای لینکلیتر می باشند. هدف از انجام این تمرینات کاهش استرس عضلات مستقر در ناحیه گلو می باشد و به اصطلاح با این کار می گویند که صدا را آزاد کرده اند.

تحقیقات در سال های اخیر نشان داده است که تمرینات توالی صدای لینکلیتر می تواند به کسانی که لکنت زبان دارند کمک کند. از این رو جزو تمرینات گفتاردرمانی برای درمان لکنت زبان محسوب می شود. در این تمرین ما به دنبال اهداف زیر هستیم:

  • ایجاد تنش عامدانه در داخل و اطراف گلو
  • کمک به شل کردن عضلات تنفسی برای تسهیل عبور جریان هوا و تولید صدا
  • کمک به تقویت عضلات گلو و تارهای صوتی
  • کمک به هماهنگ کردن لب ها، زبان، لب ها و گلو
  • قدرت دادن به صدا و بالا بردن کیفیت صحبت کردن

سخن پایانی

این ۱۰ تمرین و تکنیک آسان می تواند به شما کمک کند تا به صحبت کردن مسلط تر شوید. علاوه بر این حتی در صورتی که از خدمات حرفه ای گفتاردرمانی استفاده می کنید، می توانید با این تمرینات اثرات مطلوب کار با یک متخصص را چند برابر کنید.

چیزی که در انجام این تمرینات اهمیت دارد، استمرار در انجام آنهاست. مادامی که شما تمرینات خود را جدی بگیرید، تا حد زیادی از مشکلات مربوط به لکنت زبان  دور خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *