چه کودکانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟

چه کودکانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟

کودکان در ۱۲ ماه اول زندگی شان کارهای زیادی انجام می دهند. آن ها باید در ۶ ماه اول حرف شروع به حرف زدن بکنند و اولین کلمات خودشان را بیان کنند. اگر فرزندتا تا سن ۱۸ ماهگی توانایی گفتن ۲۰ کلمه را نداشته باشد، باید نگران باشید و این موضوع را پیگیری کنید. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم چه کودکانی نیاز به گفتاردرمانی دارند.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که روند رشد هر کودک مختص به خودش است. با این حال باید به این نکته نیز توجه کنید که نقاط عطف رشد او کم و بیش با سایر کودکان یکسان است و نمی تواند تفاوت زیادی داشته باشد. متاسفانه بسیاری از والدین نمی خواهند این واقعیت را قبول کنند که شاید ممکن است کودکشان نیاز به اقدامات درمانی داشته باشد و رویکرد انتظار را در پیش می گیرند. در صورتی که علائم تاخیر گفتار باید حتما پیگیری شوند و توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان ویزیت شوند.

چه زمانی باید برای کودک خود با یک گفتاردرمانگر مشورت کنیم؟

کودکان قبل از سن مدرسه اغلب کلمات را اشتباه تلفظ می کنند و در ساختن جملات کامل مشکل دارند. این موضوع کاملا طبیعی است! هنگامی که کودکان خردسال شروع به یادگیری زبان می کنند، صداها، زبان و حرکت لب ها را به گونه های مختلف آزمایش می کنند تا کلمات جدیدی را بسازند. در بسیاری از مواقع، تشخیص تلقط اشتباه از مشکلات گفتاری در کودکان دشوار می باشد. به همین خاطر بهتر است با یک گفتاردرمانگر صحبت کنید.

چه کودکانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟

کودکانی که صحبت نمی کنند

شما باید انتظار داشته باشید که کودک شما بین سنین ۴ الی ۶ ماهگی شروع به حرف زدن کند. اگر کودک ۷ ماهه شما هنوز شروع به تولید اصوات نمی کند، باید با پزشک اطفال خود صحبت کنید. ممکن است نقص شنوایی داشته باشد. اگر پزشک تشخیص داد که کودک شما مشکل شنوایی ندارد، باید به یک آسیب شناس گفتار- زبان مراجعه کنید تا دلایل دیگر را بررسی کند.

صحبت با یک گفتاردرمانگر کودک می تواند به شما کمک  کند تا دلایل بیخود درباره دیر صحبت کردن کودک را کنار بزنید.  یک گفتاردرمانگر می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از راهکارهایی، به رشد گفتار و زبان کودکتان در خانه کمک کنید.

کودکانی که لکنت زبان دارند

لکنت ممکن است تا زمانی که کودک شما حدودا دو ساله شود، ایجاد شود. لکنت می تواند براثر ناهماهنگی طبیعی در روند رشد کودک باشد. لکنت زبان انواع مختلفی دارد. در برخی موارد یک هجا به طور کامل حذف می شود. کودکان نوپا معمولا رفتارهای ثانویه لکنت بسیار کمی دارند. اگر کودک شما در سن پیش دبستانی است و دچار لکنت شده است، بهتر است با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

به بازی های گروهی علاقه ای ندارد

کودکی که ترجیح می دهد تنها باشد و یا در جمع سایر بچه ها، در یک گوشه و به تنهایی مشغول بازی می شود ممکن است به اختلال طیف اوتیسم مبتلا باشد. یکی از درمان های موثر در اوتیسم، استفاده از خدمات گفتاردرمانی می باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است تاخیر در گفتار و زبان، همراه با اختلالات ارتباط اجتماعی را تجربه کنند.  شرکت در گفتاردرمانی در مراحل اولیه می تواند کودک شما را با مهارت های لازم برای مشارکت در تعاملات اجتماعی و دوست یابی در مدرسه یاری کند.

چه کودکانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟

صدای کودک طبیعی نیست

گاهی اوقات، صدای کودک طبیعی نیست و ممکن است خشن به نظر برسد. و یا اینکه در کنترل صدای خود مشکل داشته باشد. البته باید دقت داشته باشید، گاهی اوقات این روند گذرا می باشد و ممکن است بخاطر سرماخوردگی و یا مسائل دیگر باشد. با این حال اگر این حالت بیش از دو هفته طول بکشد، لازم است با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

کودکانی که گفتار متناقض دارند

کودکان در سنین پایین، اغلب اوقات گفتار نامنسجمی دارند. آن ها ممکن است کلمات بی معنی را ادا کنند. این موضوع تا زمانی که اشتباهاتشان ثابت باشد نگران کننده نیست. گفتار ناسازگار ممکن است از یک کلمه تشکیل شده باشد و یا اینکه در یک سخنرانی به طور متفاوت گفته شود. این موضوع می تواند نشانه آپراکسی گفتاری دوران کودکی( CAS) باشد. گفتاردرمانی زودهنگام ممکن است تداوم علائم و نشانه ها را در مراحل بعدی زندگی کاهش دهد.

کودک شما به چیزی اشاره نمی کند

در سنین پایین باید کودک شما به چیزهایی که می بیند اشاره کند. این موضوع در کودکان مختلف متفاوت می باشد. ولی اگر کودک شما به هیچ چیز اشاره ای نمی کند باید با یک پزشک اطفال مشورت کنید. ممکن است کودک شما مبتلا به اختلال طیف اوتیسم باشد. گفتاردرمانی برای اوتیسم می تواند به کودک کمک کند تا مهارت های گفتاری و زبانی را با شروع زودهنگام علائم، فرا بگیرد.

کودک شما دستورالعمل های ساده را متوجه نمی شود

بسیاری از کودکان در درک دستورالعمل های چند مرحله ای مشکل دارند. با این حال، اگر کودک نوپای شما به چیزهای ساده ای پاسخ نمی دهد، به طور مثال وقتی اسمش را صدا می زنید واکنش نشان نمی دهد، ممکن است نگران کننده باشد. یک کودک نوپا باید بتواند به جملات ساده خبری و یا هشداری واکنش نشان دهد. موارد این چنینی، می توانند نشان دهنده اوتیسم باشند. با این حال گفتاردرمانی در درمان اوتیسم یک روش بسیار موثر است که می تواند باعث تقویت مهارت های اجتماعی در این کودکان شود.

درک گفتار کودک دشوار است

به طور کلی حدود ۵۰ درصد از گفتار کودک تا سن ۲ سالگی باید قابل فهم باشد، تا مرز سن ۳ سالگی، حدود ۷۵ درصد از گفتار او باید قابل درک باشد. اگر گفتار کودک نوپا شما به اندازه کافی واضح نیست، می توانید با یک گفتاردرمانگر صحبت کنید. گفتار نامفهوم می تواند نشانه ای از چندین اختلال گفتاری و زبانی باشد. گفتاردرمانگر می تواند به شما در تشخیص صحیح کمک کند.

فرزند شما شکاف کام دارد

از هر ۱۶۰۰ کودک یک کودک، با شکاف کام متولد می شود. این یک بیماری شایع هنگام تولد است که می تواند باعث مشکلاتی در تغذیه و صحبت کردن کودک شود. اگر کودک شما دارای شکاف لب با شکاف کام است، باید فورا با یک پزشک اطفال صحبت کنید. در بسیاری از موارد جراحی می تواند شکاف کام می تواند این مشکل را اصلاح کند و عملکرد طبیعی مفصلی کودک را بازگرداند.

جمع بندی

گفتاردرمانی می تواند به کودک شما کمک کند تا بر لکنت زبان و اختلالات بیانی غلبه کند. در حای که شرایطی مانند آپراکسی گفتار در دوران کودکی، دیزآرتری، سندرم داون، اختلال طیف اوتیسم و فلج مغزی قابل درمان نیستند، گفتار درمانی می تواند به کنترل علائم اختلالات گفتاری و زبانی کمک کند. در صورتی که احساس می کنید فرزند شما دچار مشکل در این زمینه می باشد، بهتر است در ابتدا با یک متخصص اطفال و سپس با یک گفتاردرمانگر کودک در این زمینه صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *