لیست خوراکی های مفید برای بیش فعالی

لیست خوراکی های مفید برای بیش فعالی

هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد بیش فعالی در یک کودک شود وجود ندارد. اما تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که برخی از غذاها ممکن است بر روی علائم افرادی که از قبل به بیش فعالی مبتلا هستند تاثیر بگذارد. بنابراین برای تاثیرگذاری بر روی علائم یک کودک مبتلا به بیش فعالی می توان به او رژیم غذایی خاصی را پیشنهاد کرد، تا هرچه بیشتر از علائم آن جلوگیری کرد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا  را برای شما شرح دهیم.

رژیم غذایی بیش فعالی چیست؟

رژیم غذایی بیش فعالی یک چیز ثابت نیست و نمی توان یک رژیم را برای تمامی افراد مبتلا به این اختلال تجویز کرد. بلکه بسته به نیازهای فرد این موضوع می تواند متفاوت باشد. اما تحقیقات مختلفی نشان داده اند که غذاهایی که ما مصرف می کنیم، می توانند بر روی عملکرد مغز ما تاثیر بگذارند و علائم بی قراری و یا عدم تمرکز را کاهش دهند. در ادامه اصول کلی رژیم غذایی بیش فعالی را توضیح داده ایم:

تغذیه کلی

تصور می شود که برخی از غذاها ممکن است علائم را بهتر یا بدتر کنند. بنابراین می توان برای افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند یک رژیم خاص را در نظر گرفت. به گونه ای که برخی از غذاها باید بیشتر مصرف شوند و برخی دیگر از مواد غذایی تا جایی که ممکن است باید از رژیم غذایی خارج شوند.

رژیم غذایی مکمل ها

علاوه بر مواد غذایی و وعده های اصلی، اینگونه افراد نیاز به یک برنامه مکمل نیز دارند تا بتوان ریزمغذی های برنامه غذایی آن ها را تنظیم کرد. در این برنامه ویتامین ها، مواد معدنی و یا سایر ریزمغذی ها مدنظر گرفته می شود. در حقیقت این رژیم مکمل کمک می کند تا آنچه را که در رژیم غذایی کم می باشد را به بدن خود برسانید.

اصول رژیم غذایی بیش فعالی

تحقیقات مختلف نشان داده اند رژیم غذایی در کنترل علائم می تواند بسیار مفید باشد. در حقیقت در این تحقیقات مشخص شده است هرچیزی که باعث تقویت عملکرد مغزی می شود می تواند برای بیش فعالی نیز مفید باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!۰۹۰۱۱۱۲۲۵۲۲۰۹۰۲۲۸۶۰۹۳۶

رژیم پر پروتئین

استفاده از مواد غذایی با پروتئین بالا می تواند بسیار کمک کننده باشد. موادی مانند لوبیا، تخم مرغ، انواع گوشت به خصوص گوشت آبزیان و آجیل می توانند منبع خوبی برای پروتئین باشند. بهتر است مصرف پروتئین در طی چند وعده در طول روز انجام شود. تحقیقات نشان داده اند پروتئین ها می توانند اثر داروهای بیش فعالی را طولانی تر کنند.

کربوهیدارات های پیچیده

نیاز بدن به کربوهیدرات غیرقابل انکار است. اما نکته ای که وجود دارد این است که نیازی نیست حتما از کربوهیدرات های ساده استفاده کرد. بلکه بهتر است از انواع پیچیده آن استفاده کرد.  بهتر است کربوهیدرات های پیچیده در عصر مصرف شوند. کربوهیدرات های ساده به خصوص شکر می تواند کودک را تهییج کند و باعث شود که علائم بیش فعالی بیشتر خودشان را نشان دهند. میوه ها، غلاتی مانند جو دوسر و … نمونه بسیار خوبی از کربوهیدرات های پیچیده می باشند.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب مفید در سرکوب کردن علائم بیش فعالی بسیار موثر هستند. مفیدترین این چربی ها را می توانید در ماهی تن، سالامون و سایر غذاهای دریایی پیدا کنید. علاوه بر این، گردو و روغن زیتون از مهم ترین منابع اسیدهای چرب به خصوص امگا ۳ می باشند.

لیست خوراکی های مفید برای بیش فعالی

مواد غذایی ممنوع در رژیم بیش فعالی

برخی از مواد غذایی می توانند علائم بیش فعالی را تشدید کنند. این مواد در اکثر مواقع به خودی خود مضر نیستند، اما با توجه به شرایط بیش فعالی بهتر است که از رژیم غذایی آن ها حذف گردد. ممکن است حذف کردن کامل این موارد شاید کمی سخت باشد، بهتر است سخت گیری زیادی به خرج ندهید و سعی کنید رژیم غذایی و سبک زندگی کودک بیش فعالتان را به کلی تغییر دهید.

شکر

شکر صرفا کالری وارد بدن می کند و هیچ ماده مغذی ای ندارد. همچنین می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری های قلبی شود. علاوه بر مضرات یاد شده، شکر می تواند باعث شود که علائم بی تمرکزی کودک بیش فعال بیشتر شود. کاهش تمرکز، آژیته شدن و … از عوارضی هستند که شکر ایجاد می کند. بدین منظور بهتر است از مواد غذایی زیر که حاوی مقدار زیادی شکر و یا قندهای ساده هستند اجتناب شود.

  • نوشیدنی هایی مانند نوشابه یا آبمیوه های غلیظ
  • شیرینی هایی مانند آب نبات، کیک یا کلوچه
  • غذاهای فرآوری شده که حاوی مواد افزودنی هستند

دقت داشته باشید که کربوهیدرات های ساده همگی مضر نیستند. به طور مثال در میوه ها قندی به نام فروکتوز وجود دارد. این قند ساده می باشد و به سرعت جذب بدن می باشد. اما با خوردن میوه، غیر از قند ساده، مواد معدنی و ویتامین ها نیز وارد بدن می شود که این مواد مفیید می باشند. اما بهتر است به طور کلی قندهای ساده را محدود کنید. لیستی از قندهای ساده که مفید هستند ولی بهتر است محدود شوند عبارتند از:

  • عسل
  • ذرت
  • محصولاتی که با آرد سفید تهیه می شوند
  • برنج
  • سیب زمینی

چربی های مضر

چربی ها به طور کلی برای جذب ویتامین ها و حمایت از رشد سلولی ضروری می باشند. اما نوع خاصی از چربی ها بیشتر از اینکه فایده داشته باشند، مضر هستند.  چربی های اشباع شده که معمولا در دمای اتاق جامد هستند، سطح کلسترول خوب و بد را افزایش می دهند. مقادیر بالای لیپوپروتئین با چگالی کم( LDL) که چربی مضر می باشد و با استفاده از چربی های ناسالم ایجاد می شود می تواند سبب ایجاد بیماری های قلبی شود. این چربی ها می توانند طول اثر داروهای بیش فعالی را کاهش دهند. از طرفی دیگر اینگونه افراد به خودی خود تمرکز کمی دارند. زمانی که چربی های مضر وارد بدن می شود به طور کلی بر روی سطح استرس افراد تاثیر می گذارد. همین موضوع باعث می شود شخص نتواند بر روی تمرکز حواس تاثیر بگذارد.

  • فست فودها
  • کره های حیوانی
  • خامه
  • تنقلاتی مانند چیپس
  • و …

همگی دارای چربی های مضر می باشند.

قهوه

در مورد قهوه صحبت های بسیار زیادی شده است. برخی معتقد هستند قهوه می تواند باعث شود که شما احساس تمرکز بیشتری داشته باشد. برخی دیگر نیز معتقد هستند که قهوه برای کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند می تواند یک محرک قوی باشد و باعث شود علائم فرد بدتر شود. با این حال می توان این ماده را با ملاحظات خاصی مصرف کرد.

به طور کلی میزان کافئین بسیار حائز اهمیت است. زیرا اصلی ترین ماده محرک درون قهوه کافئین می باشد. مقادیر کم کافئین( نزدیک ۵۰-۶۰ میلی گرم) می تواند تمرکز حواس را بیشتر کند. اما مقادیر بالاتر( ۱۵۰ میلی گرم و بیشتر) می تواند در افرادی که دچار بیش فعالی هستند، باعث کاهش تمرکز حواس شود. اما با این حال بهتر است اثرات کافئین در کودکی که مبتلا به بیش فعالی است بررسی شود. مواد دیگری که دارای کافئین می باشند و یا عملکردی شبیه کافئین دارند عبارتند از:

  • چای
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • جوش شیرین
  • شکلات

مصرف مکمل های غذایی در بیش فعالی

برخی از پزشکان معتقد هستند که مصرف برخی از مکمل ها در افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند می تواند به کنترل علائم کمک کند.

آهن

تحقیقات نشان داده اند که کودکانی که دچار بیش فعالی هستند سطح آهن پایین تری دارند. از این رو توصیه می شود این کودکان به صورت روزانه مکمل آهن را مصرف کنند. البته باید دقت داشته باشید مصرف این مکمل باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

امگا ۳

برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل های اسید چرب حاوی امگا ۳ اثرات مثبتی بر روی علائم بیش فعالی دارند. یک مطالعه بر روی کودکان درگیر با بیش فعالی نشان داده است که مصرف کردن امگا ۳ به مدت ۸ هفته، باعث شده است تا امتیازات تکانشگری کمتری بگیرند.

ویتامین دی

همانند آهن، در تحقیقات مختلف نشان داده شده است کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند، سطح ویتامی دی کمتری دارند. نکته حائز اهمیت این است که ویتامین دی، تاثیر مستقیمی بر روی تمرکز حواس دارد. از این رو پزشکان توصیه کرده اند این کودکان نیز مکمل های ویتامین دی مصرف کنند.

جمع بندی

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم مطالعات مختلف ارتباط خاصی بین به وجود آمدن اختلال بیش فعالی در یک کودک و رژیم غذایی پیدا نکرده اند. اما در تحقیقات مختلف مشخص شده است که رژیم غذایی می تواند بر روی علائم افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند تاثیر بگذارد. بنابراین در کنار استفاده از داروهای اختصاصی بیش فعالی، می توان از یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل و کاهش علائم بیش فعالی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *